با توجه به رطوبتی و شرجی بودن هوای مازندران و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل، روزه‌داری نیاز به رعایت مسائلی برای حفظ سلامت بدن دارد که باید به آن توجه شود.
کد خبر: ۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 15 June 2015
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس از شهرستان ساری، روزهای پایانی ماه شعبان یعنی اینکه باید پله‌پله بعد از ماه پیامبر (ص) خودت را به ماه خدا نزدیک کنی؛ این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مؤمنان با مقدمه‌چینی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال، خود را برای ورود به این ماه پربرکت آماده می‌کنند.

به نوعی با فرا رسیدن این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده‌داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه‌داری روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند، که سعی شده است در این نوشتار از جنبه‌های مختلف فرهنگی، دینی، پزشکی و اقتصادی به آن پرداخته شود تا پاسخ‌گوی برخی از نیازهای مخاطبان باشد.

* آداب و رسوم مازندرانی‌ها در ماه مبارک رمضان

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره می‌گوید: ماه رمضان به ماه مبارک نام برده می‌شود به‌دلیل اینکه ماه تهذیب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند که با ادای فرائض دینی و برپایی نماز جماعت از ثواب این ماه بیشتر بهره‌مند شوند.

طوبی اوصانلو بیان می‌کند: مردم مازندران در این ماه صله رحم را به‌جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم مازندران در شب‌های قدر و احیا که شب نزول قرآن است در روضه‌خوانی شهادت حضرت علی (ع) شرکت کرده و به سوگواری می‌پردازند، می‌افزاید: زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می‌دارند تا صبح بیدار مانده، دعا می‌خوانند و قرآن بر سر می‌گذارند.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور می‌شود: در روز عید فطر پس از انجام نماز روز عید فطر، مردم مبالغ فطریه خود را به افراد مستحق می‌دهند و اگر کسی در خانه‌ای مهمان باشد، به لحاظ دینی فطریه آن به‌عهده صاحب‌خانه است که معمولاً به تعداد نفرات مبلغی را در‌نظر می‌گیرند.

* اعزام 2 هزار مبلغ به مساجد مازندران

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است، می‌گوید: در تمام لحظات این ماه باید سعی کنیم که مهمان خوبی برای پروردگار عالم باشیم به‌دلیل اینکه ماه رمضان، ماه بندگی و خضوع و خشوع در مقابل حضرت حق است.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان درباره برنامه‌های امسال ماه مبارک رمضان می‌افزاید: مراسم ماه رمضان در بیش از 4 هزار مساجد شهرها و روستاهای مازندران و مراسم مسجد محوری در 22 مسجد استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال 2 هزار مبلغ و مبلغه به مساجد شهرها و روستاهای مازندران اعزام می‌شوند، اضافه می‌کند: وظیفه مبلغان در این ماه بسیار مهم است، با لحنی تأثیرگذار و بیانی شیوا مفاهیم دینی را برای اقشار مختلف جامعه بیان کرده و همین عامل باعث تقویت باورهای دینی در سطح جامعه می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اعلام اینکه تجلیل از فعالان فرهنگی مسجد در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: نزدیک به 300 هیئت فعال به غیر از مساجد برنامه‌های شب‌های احیا برگزار می‌کنند.

* برگزاری 5 هزار محفل انس با قرآن

شکریان به برگزاری 5 هزار محفل انس با قرآن در مساجد و اماکن برگزاری برنامه‌های ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار می‌کند: همچنین 30 کرسی تلاوت در 30 شهر از دیگر برنامه‌های امسال ماه مبارک رمضان در مازندران است.

* رمضان فرصت تجدید عهد‌ها

در ادامه نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، بهار تلاوت قرآن، ضیافت‌الله و صیام و روزه بندگان به درگاه خداوند منان است، می‌گوید: این ماه مبارک به لحاظ نزول قرآن از لحاظ شرافت و کرامت بسیار بالایی برخوردار بوده و دارای شب‌های قدر است که از هزار ماه پرفضیلت برتر است.

آیت‌الله علی معلمی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت بسیار ارزشمند و مبارک برای تجدید عهد بندگی به درگاه خداوند است، می‌افزاید: این ماه فرصتی برای بازگشت بندگان به‌سوی خدا است، اگر افراد در طول سال گرفتار غفلت، معصیت و از یاد خدا غافل بودند ماه رمضان فرصتی برای بازسازی روحیات، شخصیت ایمانی بوده و اینکه توجه و توکل خود را به ذات اقدس الهی افزایش دهند.

وی بیان می‌کند: ادعیه فراوانی برای روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان به‌ویژه سحرگاهان که بندگان به استغفار به درگاه خدا برمی‌خیزند، خداوند رحمان آنان را می‌ستاید، وجود دارد که سزاوار است که همه اهل ایمان بکوشند از این فرصت ارزشمند و مبارک بهره‌مند شوند.

* ضرورت حرمت‌داری ماه رمضان

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طولانی بودن زمان روزه‌داری امسال ماه مبارک رمضان، اضافه می‌کند: به طور حتم روزه‌داری ارزش و فضیلت برتری دارد؛ بهترین اعمال، عملی است اگر همراه با سختی بیشتری باشد فرد سختی زیاد را برای خشنودی خدایش تحمل کند که در این صورت خداوند نیز ثمره فرد را مضاعف می‌سازد.

معلمی تصریح می‌کند: اگر فردی بیمار بوده یا اینکه مسافرت در پیش دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد به‌طور حتم وظیفه دارد حرمت ماه مبارک رمضان را نگه‌دارد، حق ندارد در ملأ عام اقدام به روزه‌خواری کنند که در این صورت حرمت ماه مبارک رمضان شکسته می‌شود؛ در فقه اهل بیت عصمت و طهارت تنبیه برای افرادی که حرمت‌شکنی کند پیش‌بینی شده‌ است.

به گفته وی،‌ همان‌گونه که اگر فردی می‌خواهد معصیت کند در خانه خود کسی حق دخالت ندارد در اجتماع تظاهر به روزه‌خواری منع شده‌ است.

امام جمعه قائم‌شهر خاطرنشان می‌کند: همه افراد مؤظف هستند که حرمت ماه مبارک رمضان را نگه‌ دارند به‌ویژه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید مقررات قانونی و شرعی درباره حفظ حرمت ماه مبارک رمضان را به مرحله اجرا بگذارند.

معلمی با بیان اینکه امیدواریم خداوند رحمان همه بندگان را توفیق دهد که از این فرصت ارزشمند بهره بگیرند، اظهار می‌کند: مسلمانان با وجود اینکه به ظاهر از فرقه‌ها و مذاهب گوناگون هستیم، اما مشترکات بسیار ارزشمندی داریم که در سایه آن می‌توانیم اجتماع خوبی داشته باشیم، ماه رمضان، نزول قرآن و شب‌های قدر میان همه ملت اسلام از جمله شیعه و سنی مشترک است، باید همه مسلمانان قدر ماه مبارک رمضان، قرآن و روزه را بدانند و از این فرصت‌ها حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم.

* ضرورت داشتن برنامه غذایی صحیح برای روزه‌داران

در ادامه مشاور تغذیه و رژیم‌شناس درباره توصیه‌های متخصص تغذیه برای روزه‌داری می‌گوید: تغذیه در ماه رمضان به‌صورت وعده‌های افطار، شام، پس از شام و سحر تقسیم شده که حذف هر یک از این وعده‌ها اشتباه است.

سیداحمد ربیعی با بیان اینکه در روزهای بلند و البته گرم تابستان، داشتن برنامه غذایی صحیح برای روزه‌داران اهمیتی ویژه دارد، اضافه می‌کند: باید همیشه تغذیه‌ خود را طوری تنظیم کنیم که نیازهای اساسی بدن تأمین شود.

* اشتباه رایج تغذیه‌ای در میان روزه‌داران

وی با بیان اینکه مصرف برخی مواد غذایی از جمله انواع حلوا، حلیم یا زولبیا و بامیه ویژه ماه رمضان است، می‌افزاید: در این ماه مصرف این خوراکی‌ها که اتفاقاً خوراکی‌های مضر هستند، افزایش دارد و افراد به اشتباه تصور می‌کنند که به دلیل اینکه با روزه‌داری قند خون‌شان افت کرده هنگام افطار باید از این خوراکی‌های شیرین استفاده کنند، البته افت قند خون وجود دارد، اما اشتباه در نوع قند مصرفی است.         

مشاور تغذیه و رژیم‎شناس در پاسخ به این سوال که با افت قند خون چه باید کرد، می‌گوید: خرما که قند فیبردار دارد و قند آن به تدریج آزاد می‌شود، بهترین انتخاب است اما شیرینی‌هایی ازجمله زولبیا و بامیه باعث پدیده دامپینگ شده یعنی قند خون را به‌سرعت بالا می‌برند و این افزایش قند خون باعث تشدید ترشح انسولین و سپس قند خون به همان سرعتی که بالا رفته افت می‌کند، در نتیجه این پروسه مجدداً باعث گرسنگی می‌شود.  

ربیعی با بیان اینکه آب جوش، شیر گرم، خرما و یک آش یا سوپ خیلی سبک می‌تواند یک وعده افطاری مناسب باشد، افزود: به فاصله نیم‌ساعت پس از افطار نیز می‌توان یک شام مختصر و سبک صرف کرد و این موضوعی است که برخی افراد در پایان ماه رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند. 

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین مصرف شیرینی زیاد در درازمدت موجب خستگی لوزالمعده شده و بیماری دیابت را به دنبال دارد. 

* تأکید بر تقسیم درست وعده‌های غذایی

این مشاور تغذیه و رژیم‌شناس یادآور می‌شود: با توجه به اینکه فاصله افطار تا سحر کوتاه است و تقسیم درست وعده‌ها کاری سخت و هنرمندانه است، وعده غذایی پس از شام می‌تواند شامل میوه باشد و فاصله میان شام تا سحر بهترین فرصت برای تامین آب مورد نیاز بدن است.

ربیعی در پاسخ این سوال که یک سحری خوب شامل چه غذاهایی است، اظهار می‌کند: وعده سحری در ماه رمضان را می‌توان با وعده نهار در یک روز عادی مشابه دانست بعضی افراد از ترس اینکه در طول روز گرسنه شوند، غذای زیادی در سحر می‌خورند که اشتباه است برخی نیز از غذاهای پرچربی مانند کله‌پاچه یا حلیم استفاده می‌کنند که علاوه بر اینکه موجب تشنگی آنها در طول روز می‌شود، به‌دلیل پدیده دامپینگ نه‌تنها از گرسنگی‌شان در طول روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث افزایش گرسنگی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: البته حلیم چون از گوشت و غلات تهیه شده غذای مفیدی است، به شرط آن‌که زیاد چرب و شیرین نباشد.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس درباره تأمین آب مورد نیاز بدن در ماه مبارک رمضان، می‌گوید: در وعده سحری حداکثر نوشیدن دو لیوان آب مجاز است به‌دلیل اینکه نوشیدن آب بیشتر موجب کاهش تشنگی در طول روز نمی‌شود و فقط سوءهاضمه و دل‌درد به دنبال دارد به همراه آن می‌توان از خوراکی‌های فیبردار مانند کاهو و سبزی و خوردن میوه‌هایی مانند خیار و سیب با پوست استفاده کرد که مقداری از آب مورد نیاز بدن را تأمین کرده و به دلیل داشتن فیبر باعث تعادل آب بدن در طول روز می‌شوند همچنین بین شام تا سحر نیز می‌توان به‌تدریج آب، میوه و آب‌میوه مصرف کرد.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا شربت‌هایی مانند شربت آب‌لیمو موجب کاهش تشنگی در طول روز می‌شود، تصریح می‌کند: شربت‌ها در درازمدت به دلیل شکری که دارند باعث افزایش تشنگی می‌شوند، اما افزودن چند قطره آب‌لیمو یا عرق بیدمشک به آب می‌تواند در رفع تشنگی مؤثر باشد.

وی با اعلام اینکه کم‌آبی بدن در این روزهای گرم سال احتمال گرمازدگی را بالا می‌برد، خاطرنشان می‌کند: افراد باید تغذیه متنوع، متعادل و متناسب داشته باشند به این معنی که از همه گروه‌های مواد غذایی استفاده کنند.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس با بیان اینکه حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد، می‌افزاید: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌‌داری در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصیه می‌شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند و برنامه آنان یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کنند، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد.

ربیعی یادآور می‌شود: بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشک مانند کوکوسبزی و کوکو سیب‌زمینی، کتلت، گوشت‌های سرخ‌شده، ماهی سرخ‌شده، فست‌فودها، سوسیس و کالباس، غذاهای ادویه‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن غذا و سوزش معده در طول روز می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهترین غذاها در وعده سحر برنج و خورشت‌های کم‎‌چرب و تفت داده شده است تا اینکه زیادی سرخ شود، می‌افزاید: روزه‌داران لازم است در سحر از مایعات شامل آب، چای کم‌رنگ و آب‌میوه مصرف کنند.

* ارتباط بوی بد دهان و نخوردن سحری

مشاور تغذیه و رژیم شناس با تاکید بر اینکه نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، می‌گوید: این موضوع باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه‌‌ای ضروری روزه‌دار شده و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها متوسل می‌شود و سوخت ناقص چربی‌ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می‌آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه‌دار است.

ربیعی می‌افزاید: عوارض دیگر مصرف نکردن سحری شامل سردردها، دردهای عضلانی، بی‌حالی مفرط ناشی از افت قند خون، کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی است، بنابراین حتماً به روزه‌داران توصیه می‌شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.

وی با اعلام اینکه پُرخوری در زمان افطار باعث بی‌حالی می‌شود، می‌گوید: پرخوری در زمان افطار سیستم عصبی به‌نام پاراسمپاتیک را تحریک کرده و منجر به بی‌حالی شدید و حتی غش می‌شود.

* فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان مصرف مایعات

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس با بیان اینکه فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات از جمله آب، چای، آب میوه‌های طبیعی، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است، اظهار می‌کند: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی‌ها، فایده‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی‌رویه قند و چربی‌های خون ندارد و توصیه می‌شود از مصرف بی‌رویه این شیرینی‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.

سرپرست مدیریت تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران درباره سهمیه شکر، گوشت قرمز و مرغ در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان، می‌گوید: سهمیه شکر مازندران 2 هزار و 45 تن، گوشت قرمز 127 تن و مرغ هزار و 260 تن است که میزان سهم هر شهرستان مشخص و توزیع می‌شود.

* نظارت و بازرسی در طرح ضیافت

حسین نگهدار با اشاره به ذخیره، تولید و کیفیت گوشت مرغ، قرمز، شکر، خرما و حبوبات در مازندران، می‌گوید: مهم‌ترین بحث در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان نظارت و بازرسی دستگاه‌های نظارتی برای کمیت و کیفیت از طریق دام‌پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف است.

وی با بیان اینکه باید در ماه مبارک رمضان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مواد غذایی و فروش فوق‌العاده در دستور کار قرار گیرد، می‌افزاید: 70 فروشگاه تعاونی فعال در سطح استان وجود دارد و تمام اماکن عرضه کالاهای اساسی باید برای ماه رمضان مشخص شوند.

سرپرست مدیریت تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت مرغ تازه و گرم امروز در بازار 6 هزار و 200 تومان است، اظهار می‌کند: با توجه به این قیمت در بازار و با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان وزارت جهاد کشاورزی مرغ منجمد در بازار توزیع نمی‌شود.

نگهدار با تأکید بر اینکه کمبود کالاهای اساسی در شهرستان‌ها باید در موقع معین اعلام و پیگیری شود، می‌گوید: نصب بنر قیمت کالاهای مورد نیاز ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان‌های استان موجب کاهش تنش‌ها در جامعه می‌شود.

* مشکل تأمین شیرخام وجود ندارد

وی درباره تأمین شیرخام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، اظهار می‌کند: در بحث تأمین شیرخام در مازندران مشکلی وجود ندارد و شهرستان‌هایی که با کمبود شیر خام مواجه هستند باید به سازمان جهاد کشاورزی گزارش کنند.

سرپرست مدیریت تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سهمیه برنج در استان 2 هزار و 45 تن است، می‌گوید: با توجه به برنج در استان از واردات برنج به مازندران جلوگیری می‌شود.

نگهدار خاطرنشان می‌کند: در بحث تامین خرما و حبوبات هماهنگی با استان‌های تولیدکننده از طریق جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای بازنگری اعمال و کردار خودمان است، امیدواریم همه افراد با اخلاص بتوانند از این ماه مبارک نهایت استفاده را برده و میهمانی خوب برای این ضیافت الهی باشند.
   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار