مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به افزایش نسبی و تدریجی دمای هوای استان، گفت: براساس پیش‌بینی، کارشناسان هواشناسی به اتفاق جهاد کشاورزی مواردی برای کشاورزان توصیه می‌شود.
کد خبر: ۴۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 15 June 2015
نوربخش داداشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی آسمان مازندران از روز دوشنبه 25 خرداد ماه امسال تا پایان هفته عمدتاً صاف تا قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل شرایط جغرافیایی و فصلی در ساعات بعد از ظهر به‌ویژه در ارتفاعات احتمال رعد و برق و رگبار پراکنده و وزش باد دور از انتظار نیست همچنین دمای هوا نیز به‌صورت نسبی و تدریجی افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: همچنین وضعیت دریای مازندران تا پایان هفته با موج کوتاه و ساعات بعد از ظهر با افزایش موج پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و هواشناسی درباره پیش‌بینی هواشناسی کشاورزی در اداره‌کل هواشناسی استان، خاطرنشان کرد: اقدام به کاشت انواع سبزی، صیفی، نشاهای آماده، ذرت، یونجه، پنبه و سایر نباتات علوفه‌ای توصیه می‌شود.

داداشی بیان کرد: برداشت مزارع رسیده گندم، جو و کلزا به‌ویژه در مناطق کوهستانی و میان‌بند در ساعات اولیه روز انجام شود و تا ظهر از زمین جمع‌آوری شود.

وی با بیان اینکه بررسی و پیگیری بیماری بلاست در ارقام حساس برنج طی روزهای آینده ضروری است، اضافه کرد: آبیاری منظم درختان میوه ـ دو بار در هفته و با دور آبیاری کوتاه ـ توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران به ضرورت استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مناسب در گلخانه‌ها ـ در ساعات گرم روز ـ اشاره کرد و افزود: در گلخانه‌های سنتی بالا زدن پوشش نایلونی کناری، برای جابه‌جایی،حرکت هوا و تهویه مناسب ـ در ساعات گرم روز ـ توصیه می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه شروع هرس سبز تابستانه برای درختان هسته‌دار ـ هلو و شلیل ـ و حذف نرک‌ها و پاجوش تا اواسط تیر ماه صورت گیرد، تصریح کرد: همچنین تغذیه ریشه‌ای و برگی متناسب با نیاز درخت ـ کودهای تاسه و ریز مغذی ـ توصیه می‌شود.

داداشی یادآور شد: در صورت نیاز عملیات کنترل شیمیایی باغ‌های مناطق دشت در صبح و عصر بلامانع است و در مناطق کوهستان و میان‌وند در هنگام صبح صورت گیرد.

وی با تاکید بر در اختیار گذاشتن آب تمیز، خنک و کافی برای دام و طیور و همچنین ایجاد حداکثر تهویه در سالن‌های مرغ‌داری و نگهداری دام با استفاده از سیستم پنکه و مه‌پاش، گفت: تغذیه دام و طیور در ساعات خنک روز، استفاده از جوش شیرین به‌جای نمک در جیره غذایی دام و طیور، مبارزه مستمر با مگس و حشرات ناقل بیماری در دام‌داری‌ها و مرغ‌داری‌ها صاف کردن، خنک کردن و تحویل سریع شیر به سکوهای جمع‌آوری شیر، استفاده از دان‌پلت در مرغ‌داری و استفاده از چربی‌های گیاهی و حیوانی مرغوب در جیره غذایی دام و طیور از دیگر مسائل مورد تاکید است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار