تابناک تهران - معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تاکید کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در سه حوزه تامین، عرضه و نظارت مشکلی نخواهیم داشت، همچنین امسال در حوزه صنوف ارائه دهنده حلیم و آش با توجه به نابسامانی‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشت نیز تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم و حوزه نظارت ترکیبی از مراکز مجاز بازدید و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند تا از نابسامانی‌ها جلوگیری شود.
کد خبر: ۴۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 16 June 2015
ماه رمضان چند روز دیگر از راه می رسد.شمارش معکوس برای رسیدن ماه مهمانی خدا شروع شده اما سفره مردم به لطف گرانی های سرسام آور چند سال اخیر هر روزه کوچک وکوچکتر می شود.

هر چند دولت در آستانه ماه رمضان خبر از کنترل قیمتها و وعده برخورد با گرانفروشان را داده اما تجربه ثابت کرده دولتمردان ما بیشتر حرف می زنند تا عمل. نمونه عینی این موضوع بازار شب عید امسال است که دولت وعده کنترل قیمها و برخورد جدی با گرانفروشان را داده بود اما در آشفته بازار شب عید هر کسی ساز خودش را می زد و فروشندگان سعی داشتند اجناس مانده در انبارها به دلیل رخوت و کسادی بازار را با چند برابر قیمت بفروش برسانند و البته مردم هم از سر اجبار برای تامین مایحتاج مجبور به خرید بودند.

حال و در آستانه ماه رمضان که برای ایرانیان مانند سایر مسلمانان با باقی ماهها متفاوت است و سفره های افطار پربرکت و سیر کردن ایتام ونیازمندان و البته مهمان نمودن روزه داران جزو مرسومات این ماه است دولت باز هم اعلام کرده قیمتها افزایش پیدا نخواهد کرد.

خبری از نمایشگاه نیست

البته دولتمردان ما چنان با افتخار اعلام می کنند که قیمت کالاها درماه رمضان گران نمی شود که انگار ماهها و سالهاست قیمت اقلام مورد نیاز مردم ثابت مانده و افزایشی نداشته در حالیکه از اسفند سال گذشته تا کنون بسیاری از کالاهای اساسی طعم گرانی را چشیده که نمونه بارز آن افزایش 2000 هزاتومانی قیمت مرغ حدود 2 ماه پیش و بالا رفتن غیر قانونی قیمت لبنیات است که همچنان ادامه دارد.

در حالی امسال اتاق اصناف تصمیم گرفته قید برپایی نمایشگاه ضیافت را بزند و خبری از نمایشگاه های عرضه کالای ارزان تر برای مردم نیست که هدف از برپایی نمایشگاه ضیافت که هر سال و در آستانه ماه رمضان برگزار می‌شد، عرضه کالاهای اساسی ازجمله شکر، روغن، برنج و... با ‌درصدی تخفیف نسبت به بازار تعریف شده بود. تخفیفی که بنا به گفته مجریان برگزاری این نمایشگاه بین ١٥ تا ٤٠‌درصد تخمین زده می‌شد اما رئیس اتاق اصناف اعتقاد دارد میزان این تخفیف‌ها بسیار جزیی و درحد ٢ تا ٣‌درصد بوده که با توجه به مسیرهای رفت‌وآمد در تهران و هزینه حمل‌ونقل، این میزان تخفیف برای مردم توجیه اقتصادی ندارد.

فاضلی با اعلام این موضوع گفته است: تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نمایشگاه‌های ضیافت با اقبال عمومی مواجه نشده و به همین دلیل امسال از برگزاری آن صرف‌نظر شده است. 
 رئیس اتاق اصناف همچنین به بی‌نیازی کشور از اجرای طرح تنظیم بازار اشاره کرده و گفته است: در ایران پدیده‌ای به نام کمبود کالا وجود ندارد و بازار از انواع کالا اشباع است. بنابراین افزایش تقاضا مشکلی در رابطه با عرضه و افزایش قیمت ایجاد نمی‌کند. 

 این در حالی است که زمزمه هایی از افزایش قیمت خوراکی های پر طرفدار ماه رمضان مانند حلیم، آش و زولبا بامیه بعد از تعیین نرخ مصوب به گوش می رسد و گفته می شود  قیمت برخی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یا گران شده یا در آستانه افزایش قیمت است رییس اتاق اصناف جایگزین خود را برای نمایشگاههای عرضه محصولات هرساله اعلام نکرده است. 

باید توجه داشت درست است که این نوع بازارها به نوعی با احتساب هزینه‌های جانبی مانند عرضه‌های عادی محسوب می‌شود اما چرا اصناف مرتبط با مواد غذایی و خوراکی نباید به صورت برنامه‌ریزی شده و با هماهنگی دولت عرضه تخفیفی مانند اصناف دیگر داشته باشند و ورود مردم را به ماه خدا هموار تر کنند.


چگونه است که اصناف با حضور در نمایشگاههای ضیافت رمضان و با احتساب اجاره غرفه‌ها می‌توانند با قیمت پایین تر از بازار عرضه کنند اما در مغازه خودشان خیر؟

هیجانات مردم عامل گرانی ها

البته مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت مرغداری دلیل اصلی گرانی ها را ناشی ازهیجانات مردم می‌داند و معتقد است: مردم ما مردمی هیجانی و احساسی هستند ودر ماه رمضان با توجه به اینکه میزان خرید ها افزایش پیدا می کند قیمت ها نیز صعودی می شود.

به هر حال مرغی که تا قبل از شروع امسال بین کیلویی 5 هزار تا 5500 در نوسان بود قیمت هشت هزار تومان را تجربه می کندو مردم به دلیل هیجانات زیاد مجبور به خرید آن هستند چرا که قیمت گوشت قرمز به قدری نجومی شده که مردم ترجیح می دهند قید چشیدن مزه آن رابزنند و هیجانات خود را با گوشت مرغ تخلیه کنند.

البته فاضلی معتقد است پس از ماه رمضان قیمت ها مجددا پایین خواهد آمد اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که برنامه ریزی تولید مرغ  وعرضه آن در زمان پیک مصرف در کشور ما وجود ندارد و ممکن است قیمت هر کیلو گرم مرغ در ماه رمضان به مرز 8 هزار تومان برسد.

البته سخنان مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت مرغداری مصداق ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب است. گو اینکه تجربه ثابت کرده وقتی قیمت کالایی بالا رفت و مردم به آن عادت کردند به سختی پایین می آید.

 همچنین علی خندان نوجوان ، رئیس اتحادیه گوشت گاوی  با بیان اینکه نرخ گوشت قرمز برای ماه رمضان تغییری نخواهد کرد، گفته است: در حال حاضر بهای هر کیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط 30 هزار تومان برای مصرف کننده است و قیمت هر کیلو ماهیچه در مراکز عرضه و فروش این محصول 33 هزار تومان تعیین شده است.

از دیگر اقلام مصرفی ماه رمضان می‌توان به لبنیات اشاره کرد که در این باره نیز برخی اخبار حکایت از گرانی بدون دلیل آن پس از ایام رمضان دارد!

 رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در این باره اظهار داشته است: در ماه رمضان قیمت محصولات لبنی به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت و اتفاقا در طرح ضیافت  که به مناسبت ماه رمضان برگزار می شود با 15 درصد تخفیف همراه خواهد بود.

 وی یادآور شده است: ما بعد از ماه رمضان در خصوص افزایش قیمت های محصولات لبنی با توجه به شرایط بازار اصلاحیه هایی را به ستاد تنظیم بازار داده ایم که دوستان هروقت صلاح دانستند آن را اعلام خواهند کرد.

 گفتنی است؛ در حال حاضر نرخ پنیر 400 گرمی در بازار 4250 تومان، کره پاستوریزه 100 گرمی 2500 تومان، پنیر سفید 3500 تومان، پنیر خامه ای 100 گرمی 1150 تومان و کره مارگارین 1750 تومان، شیر پاستوریزه 900 سی سی با 3 درصد چربی 2300 تومان و شیر پاکتی 200 سی سی 800 تومان است.

 یکی از اقلام اساسی مورد استفاده در وعده سحر و افطار نان است که البته با آزاد پز شدن نانوایی ها طعم گرانی را چشیده است.

 محمدرضا نظر نژاد، رییس اتحادیه نان سنگک تهران گفته در حال حاضر 30 درصد از نانوایی های تهران آزاد پز شده اند و قیمت نان آزاد پز 450 گرمی 1300 تومان، نان 450 گرمی یک طرف کنجد دار 1500 تومان، نان سفارشی 550 گرمی سنگین دو طرف کنجد دار 2 هزار تومان و نرخ نان دولتی در بازار 800 تومان است .

 افراد بسیاری بخصوص در ماه مبارک رمضان تمایل به مصرف شیرینی جات دارند و به هنگام افطار زولبیا و بامیه و همچنین خرما مصرف می کنند .

اخیرا سازمان میادین میوه و تره بار قیمت انواع خرما را با ابلاغ  نرخ نامه ای بین 3 تا 7 هزار تومان اعلام و شرایط بسته بندی آن را نیز مشخص کرده است اما درب مغازه قیمت هر بسته خرما حدود 8 هزار تومان است.

محاسبه این قیمتها با اقلام مورد نیاز مردم با یک حساب سر انگشتی معلوم بیانگر آن است که مردم چه میزان باید برای یک سفره افطار معمولی و ساده هزینه کنند .

در همین حال قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه نیز بین 8500 تا 10 هزار تومان تعیین شده که مسلما نرخ آن بسته به نام و محله ای که شیرینی فروشی در آن واقع شده، اضافه خواهد شد.

تمهیدات استانداری برای بازار تهران

در همین حال معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز در خصوص تمهیدات ماه مبارک رمضان گفته است:ذخیره‌سازی‌ نزدیک به 1500 تن خرما نهایی شده و از استان‌های تامین کننده خرما مانند کرمان این میزان تامین می‌شود که پس از نهایی شدن قرارداد درخصوص عرضه آن برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود. 

همچنین برای تامین گوشت مرغ گرم نیز عرضه در تمام طول ماه مبارک رمضان انجام می‌شود؛ به طوری که 30 هزار تن گوشت مرغ گرم ذخیره‌سازی شده و برای تعیین قیمت آن نیز در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری می‌شود، قطعا میان گوشت مرغ گرم و منجمد تفاوت قیمتی وجود خواهد داشت. 

ترکی درباره توزیع اقلام پرمصرف در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: برای عرضه و توزیع در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح استان از جمله فروشگاه های شهروند و رفاه، هماهنگی‌های لازم انجام شده، همچنین خود اتحادیه و صنف نیز با هماهنگی‌های لازم در سطح استان عرضه این کالاها را انجام می‌دهند که اطلاع‌رسانی این موضوع نیز به زودی انجام می‌شود. 

وی درخصوص نحوه نظارت و کیفیت کالاهای عرضه شده برای ماه مبارک رمضان نیز تصریح کرد: بحث نظارت امسال در قالب تیم‌های ترکیبی از حوزه وزارت بهداشت و درمان، دامپزشکی، بازرسی صنف، حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات استان انجام می‌شود و این نظارت‌ها از یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. 

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تاکید کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در سه حوزه تامین، عرضه و نظارت مشکلی نخواهیم داشت، همچنین امسال در حوزه صنوف ارائه دهنده حلیم و آش با توجه به نابسامانی‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشت نیز تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم و حوزه نظارت ترکیبی از مراکز مجاز بازدید و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند تا از نابسامانی‌ها جلوگیری شود. 

حرفهای قشنگ، وعده های تو خالی

به گزارش تابناک تهران گوش مردم از شنیدن وعده های قشنگ تو خالی پر است ولی در عمل سالهاست سختی و مشقت مهمان خانه های مردم شده است. روزگاری قرار بود نفت بر سفره سفره هایشان بیاید اما اختلاس های گستره و زد و بندهای میلیاردی به لطف تحریمها زندگی را هر روز سخت تر می کند. ماه مهمانی خدا هنوز از راه نرسیده فشارها بر سفره های مردم ملموس تر از قبل است و مردم هر روز یکی از کالاهای اساسی را از سفره خود حذف می کنند.
رمضان نزدیک است و بارقه های امید از گوشه چشم مسئولان رنگ خاکستری نا امیدی به خود می گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار