مدیرآب،خاک و امور فنی -مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی :
مدیرآب، خاک و امور فنی - مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی استان استفاده می‌شود.
کد خبر: ۵۰۲۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 03 October 2017
به گزارش تابناک تبریز،کامران یوسفی‌راد در همایش مصرف بهینه آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در شهرستان مرند اظهار کرد: اگر در مورد مدیریت آب‌های زیرزمینی تعلل بکنیم ممکن است تمام آب‌خوان‌ها در دشت‌های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی میسر نباشد.

وی افزود: کل سطح اراضی کشاورزی استان 1.2 میلیون هکتار و اراضی آبی استان حدود 400هزار هکتار است و میزان مصرف از آب‌های زیرزمینی براساس اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای حدود 1.1 میلیارد مترمکعب است میزان اراضی تجهیز شده به سیستم نوین آبیاری در استان 52 هزار هکتار بوده که این رقم در شهرستان مرند با 49 هزار هکتار اراضی آبی، یک‌هزار و 850 هکتار است، افزایش سطوح آبیاری تحت فشار نیاز به عزم و تلاش کلیه کشاورزان و مسوولان را دارد.

وی به انواع روش‌های آبیاری اشاره کرده و افزود: نبود نظارت مستمر در بهره‌وری آب کشاورزی و کمبود دانش بهره‌برداران از مشکلات اجرای طرح آبیاری تحت فشار است که باید تقویت شود.

مدیرآب،خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره آگاهی پایین فنی و علمی کشاورزان در استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار گفت: متاسفانه کشاورزان اطلاعات لازم را برای استفاده از شبکه‌های آبیاری تحت فشار براساس برنامه زمان‌بندی آبیاری، انتخاب توان پمپ با هدف کاهش مصرف انرژی، چگونگی رفع گرفتگی قطره‌چکان‌ها و... را ندارند که این باید مورد توجه مسوولان بخش کشاورزی قرار گیرد.

یوسفی‌راد افزود: اگر در مورد مدیریت آب‌های زیرزمینی تعلل کنیم، ممکن است تمام آب‌خوان‌ها در دشت‌های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی میسر نباشد.

در پایان این جلسه مسوولان استانی و شهرستانی با حضور در پنل پرسش و پاسخ به پرسش حاضران در جلسه جواب داده و برخی از سوالات مقرر شد در کارگروه کشاورزی شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار