نخوردن سبزیجات، میوه ها و غذاهای پر فیبر عامل ایجاد یبوست در ماه رمضان است.
کد خبر: ۵۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 20 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از وب دا، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یبوست می تواند یکی از مشکلاتی باشد که فرد روزه دار را دچار دردسر زیادی می کند و ابتلا به همروئید (بواسیر)، شقاق های دردناک مقعد، سردرد، سوء هاضمه و نفخ از عوارض یبوست محسوب می شوند.

سعیده معانی با اشاره به این که یبوست نتیجه روزه داری صحیح نیست، گفت: یبوست حاصل روزه داری غلط است که از نخوردن سبیزجات، میوه ها، غذاهای پر فیبر و عدم استفاده از آب کافی و نیز بی تحرکی زیاد ناشی می شود زیرا تمامی این موارد موجب حرکت کافی روده ها و در نتیجه برقراری اجابت مزاج طبیعی می شود.

وی تصریح کرد: کم مصرف کردن کربوهیدرات ها و قند های تصفیه شده و استفاده از کربوهیدرات های پیچیده به جای آنها،‌مصرف زیاد آب، ورزش و تحرک در ساعات پس از افطار،‌استفاده از غذاهای فیبر دار شامل انواع حبوبات، میوه ها و سبزیجات،‌استفاده از نان های سبوس دار مانند نان سنگک و جو می تواند در برطرف شدن یبوست مؤثر واقع شود.

این کارشناس تغذیه افزود: در مواقع شدید می توان از شربت های ملین و یا ملین های ضعیف دیگر استفاده کرد و در صورت عدم برطرف شدن علائم باید حتما با پزشک معالج تماس گرفت.

معانی خاطرنشان کرد: استفاده از روغن زیتون همراه سحر،‌شام و افطار و نیز مصرف میوه های تازه مانند سیب با پوست نیز توصیه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار