فرماندار شهرستان تبریز گفت: تعداد 118 موتور غیرمجاز برداشت آب از تلخه رود (آجی چای) برچیده شد.
کد خبر: ۵۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۰ 23 June 2015

رحیم شهرتی فر در جلسه کارگروه تخصصی آب و کشاورزی شهرستان با اشاره به اینکه فعالیت این تعداد موتور برداشت آب از حوزه آبریز دریاچه ارومیه متوقف شد، افزود: این اقدام قابل توجه است و باید با برقراری نظارتی مستمر مانع از برداشت دوباره آب توسط متخلفین شد.

رودخانه تلخه رود با دبی سالانه یک میلیارد و 200 میلیون مترمنکعب آب در سال های پرآب و به طول بیش از 200 کیلومتر از جمله رودخانه های تغذیه کننده دریاچه ارومیه محسوب می شود که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب، وضعیت ناخوشایندی داشت.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان ، یادآور شد: نباید با بستن راه نهرها جلوی روند تاریخی و طبیعی کشاورزی مردم منطقه گرفته شود.

شهرتی فر گفت: صیانت از کاربری زمین های کشاورزی اولویت ماست و باید مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در این زمین ها به طور جدی مورد پیگیر قرار بگیرد.

وی افزود: شهرستان تبریز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن توانمندی های قابل توجه در زمینه کشاورزی و قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات و همچنین دارا بودن نیروی انسانی متخصص و بهره برداران و تولید کنندگان پرتلاش به عنوان قطب مهم کشاورزی منطقه شناخته می شود به طوریکه 3.3 درصد شاغلین شهرستان تبریز در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

شهرتی فر با اشاره به اینکه شهرستان تبریز از نظر تولید محصولات زراعی رتبه چهارم استان را به خود اختصاص می دهد، گفت: در الگوی تولید زراعی شهرستان، گندم، جو و نباتات علوفه ای غالب هستند و در زمینه محصولات باغی، محصولات بادام و هسته دار بخش عمده را به خود اختصاص داده اند.

وی ، سطح زیر کشت کل اراضی تبریز را 44 هزار و 416 هکتار اعلام کرد که از این رقم 27 هزار و 372 هکتار آن شامل محصولات دیمی می شود.

فرماندار تبریز گفت: در حال حاضر سه سد در حال بهره برداری و یک سد در حال احداث در این شهرستان است و 742 دهنه چاه عمیق، یکهزار و 753 دهنه چاه نیمه عمیق، 245 رشته قنات و 12 رشته چشمه از جمله منابع آبی شهرستان تبریز می باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار