یک کارشناس تغذیه گفت: افراد نباید به تصور اینکه "یک شب هزار شب نمی‌شود" در شب یلدا پرخوری کنند و بابد بدانند پرخوری در این شب می‌تواند شروع عادت‌های بدغذایی باشد.
کد خبر: ۵۴۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 20 December 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرزاد بابایی ، با بیان اینکه شب یلدا فرصت مغتنمی برای دورهمی خانواده‌هاست، گفت: این دورهمی معمولا با مصرف خوراکی‌های بسیاری همراه است.

وی افزود: عمده خوراکی‌های مصرفی در این شب شامل انواع میوه و آجیل است که متاسفانه در سالهای اخیر مصرف شیرینی و شکلات هم به آن اضافه شده است.

بابایی با اشاره به پرخوری بسیار در این شب، گفت: متاسفانه عقیده بسیاری افراد این است که یک شب هزار شب نمي‌شود و پرخوری در این شب بلامانع است، در حالیکه پرخوری در همین یک شب می‌تواند شروع عادت‌های بد غذایی باشد و در شب‌های آتی نیز ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به مصرف انواع میوه در شب یلدا و بویژه هندوانه و انار، گفت: تصور عموم بر این است که مصرف زیاد میوه بلامانع بوده و در چاقی افراد تاثیری ندارد، در حالی‌که این امر صحت ندارد.

وی افزود: مصرف میوه‌ها به مقدار زیاد و بویژه مصرف سیب، موز، انگور و گلابی با توجه به کالری بالای آنها می‌تواند چاق کننده باشد و باید از مصرف بسیار آنها خودداری کرد.

بابایی تصریح کرد: هر سیب معادل 60 کالری انرژی دارد و این در حالیست که یک کفگیر برنج حدود 70 کالری تولید انرژی می‌کند و این یعنی اینکه یک سیب معادل یک کفگیر برنج کالری دارد و باید از مصرف بسیار آن خودداری شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: علاوه بر میوه، مصرف آجیل و انواع مغزها پای ثابت دورهمی‌های یلداست و باید در مصرف این اقلام پرکالری نیز احتیاط شود.

وی به مصرف شیرینی و شکلات در شب یلدا اشاره کرد و افزود: متاسفانه مصرف این اقلام چندسالی است که وارد فرهنگ شب یلدا شده و در کنار آن چیپس و پفک هم مصرف می‌شود که بسیار زیان آور است.

بابایی تصریح کرد: فرهنگ شب یلدا باید به سمتی برود که شیرینی‌های سنتی مانند خرمای خشک و مویز خشک جایگزین شیرینی‌های صنعتی مانند شیرینی و شکلات شود.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار