تاجگردون:
وی افزود: باید نرخ ارز متناسب با تورم داخلی افزایش یابد، یا اینکه مانند چین و ژاپن دولت ارز را با قیمت بالا بخرد تا برای وارد کننده صرف نکند که به واردات کالا بپردازد.
کد خبر: ۵۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 29 June 2015
غلام رضا تاجگردون نماینده شهرستان های گچساران وباشت مهمان ساعت22شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی بود.
دراین برنامه آقای تاجگردون که دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت اقتصادی می باشد به تبییین راه کارهای برون رفت از شرایط موجود پرداخت.یکی از نکاتی که مورد اشاره ی ایشان بود بحث نرخ دلار وچگونگی برنامه ریزی دولت برای کمک به تولید بود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مقایسه کاهش قیمت دلار و ریال گفت: شاید بزرگترین مانع تولید در کشور خام فروشی نباشد.
وی افزود: باید نرخ ارز متناسب با تورم داخلی افزایش یابد، یا اینکه مانند چین و ژاپن دولت ارز را با قیمت بالا بخرد تا برای وارد کننده صرف نکند که به واردات کالا بپردازد.
غلامرضا تاج گردون ادامه داد: همه مردم می خواهند  که دلار بخرند، زیرا درآمدزاست و اگر دلار فقط برای کالاهای اساسی داده شود و در مقابل برای ایجاد شغل در داخل تلاش شود، به تولید کننده داخلی و کشاورز یارانه پرداخت شود، در آن صورت می توانیم درون زا باشیم.
به گفته این نماینده مجلس دادن دلار ارزان قیمت زمینه واردات را فراهم می کند، و خرید تولید داخل با قیمت بالا و دادن ریال به تولید کننده به جای دلار و یا دادن یارانه به تولید کننده به جای آب و برق ارزان قیمت می تواند سهم مهمی در حمایت تولیدات داخلی داشته باشد.
در ادامه آقای تاجگردون به بحث برنامه های اقتصادی وعدم اجرای کامل این برنامه ها اشاره کرد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ایکاش ما نسخه های اقتصادیمان را در این چند سال کامل اجرا می کردیم.
غلامرضا تاج گردون به ضعف نظام برنامه ریزی و قانون گذاری در کشورمان اشاره کرد و گفت: ما هیچگاه برنامه های یکساله و پنج ساله مان را درست ارزیابی نکردیم.
وی گفت: گاهی اوقات در این سالها با دولتهایی مواجه بودیم که برنامه های پنج ساله را قبول نداشتند.
تاج گردون افزود: در دو برنامه اخیر گزارش سالانه نداشتیم و البته فرقی هم نمی کند گزارش داشته باشیم یا نه چون برنامه ها کامل اجرا نشد.
وی با اشاره به اینکه باید روش نگارش برنامه ششم توسعه تغییر کند افزود: هیچگاه برنامه ریزان ما به دنبال اجرای نسخه واحدی در اقتصاد نبودند.
تاجگردون در ادامه به موضوع خام فروشی و مشکل قیمت اشاره کرد و گفت: برای مثال چین ، سنگ آهن خام ما را به کشورش می برد و پس از تبدیل به فرآورده و فولاد آنرا مجدد به ما می فروشد اما ما همین سنگ آهن را به واحدهای تولید فولاد در داخل کشورمان تحویل می دهیم اما فولادی که از چین وارد کشور می شود بسیار ارزان تر از فولاد تولید داخل است.
وی گفت: ما مثلاً‌ می گوییم که قیمت فرآورده های نفتی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت فوب خیلج فارس برسد و مثال می زنیم که اکنون قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه ۵ هزار تومان است و آنگاه می گوییم که در ایران هم باید همین قیمت باشد اما برخی می گویند که مردم چگونه زندگی کنند.
تاج گردون گفت: پس ما نمی توانیم میان تولید و رفاه اجتماعی نسبتی برقرار کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ما فقط تیتر برنامه ها را عوض می کنیم و محتوای برنامه های ما مجموعه ای از آمال و آرزوهاست که این آمال و آرزوها با تیتر ما همخوانی ندارد.
تاج گردون گفت: مثلاً‌ می گوییم باید رونق اقتصادی رخ دهد اما همزمان به دنبال عدالت اجتماعی باشیم اما شخصی می آید و همه را کنار می گذارد و می گوید اصل، عدالت اجتماعی است و شخصی دیگر نگاهی مقابل این نگاه دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار