فرصتی که از کف رفت:
اگر شما تا دیروز در مطب های پزشکی تبریز و یا خیابان ۱۷ شهریور شاهد خیل عظیم بیماران خارجی و به ویژه از نوع آذربایجانی و ارمنی و حتی عراقی بودید اکنون آمارها و شواهد نشان می دهد که تعداد این بیماران و همراهانشان که از آنها به عنوان گردشگران سلامت یاد می شود به شدت کم شده است.
کد خبر: ۵۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 01 July 2015

شاید دلایل بسیاری برای این کار برشمرد اما قطعا دو عامل بیشترین نقش را ایفا کرده اند:

اول: توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در خود جمهوری آذربایجان و شهر باکو و عدم احساس نیاز شهروندان باکویی برای مسافرت به ایران

دوم: رفتارهای خارج از عرف و قانون برخی از مسئولان و پزشکان و واحدهای درمانی در تبریز و شهرهای شمالغرب کشور و در نتیجه دلزدگی و عدم رضایت بیماران آذربایجان برای مسافرت به ایران و پیگیری روند درمانی خویش. نتیجه آنکه اکنون شاهد کاهش محسوس این گردشگران به شهرهای شمالغرب کشور هستیم. پدیده ای که می توانست منبع درآمد فزاینده ای برای ایران و آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی باشد.

متاسفانه همانگونه که اشاره شد دریافت مبالغ کلان از بیماران خارجی چه توسط پزشکان و چه توسط خدمات دهندگان مانند: تاکسی ها ، هتل ها و اقامت گاه ها و حتی رابطین و معرفان سبب شده تا آنها دیگر دل خوشی برای سفر به آذربایجان شرقی و استان های همجوار نداشته باشند. حتی برخی تعارضات فرهنگی بین دو سوی رود ارس باعث بروز برخی مشکلات و پرونده های قضایی در طی سالهای گذشته شد.

به این ترتیب یکی از بهترین فرصت های ما برای توسعه صنعت توریسن در سایه بی تدبیری مسئولان ما و تدبیر مسئولان کشور جمهوری آذربایجان از دسترس ما خارج شده است.

موضوع کاهش گردشگران سلامت در کلام مسئولان بهداشتی و درمانی استان ما هم کاملا مشهود است. آنجا که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کاهش میزان گردشگران سلامت در استان می گوید: اکثر بیماران طی ۱۰ سال گذشته برای پروسه درمان خود آمده‌اند و حالا سلامتی خود را باز یافته‌اند و فقط شاید سالانه یک بار برای چکاب به اینجا مراجعه کنند که این می‌تواند یکی از علل این کاهش گردشگران سلامت باشد.

این مسئول، به تلویح برخی برخورد ها با گردشگران سلامت را در سالهای گذشته مورد انتقاد قرار داده و در ادامه با اشاره به اقدامات انجام یافته توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای میزبانی از این گردشگران سلامت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توسعه دپارتمان‌های گردشگری سلامت، بیمارستان‌های منتخب را در سطح شهر انتخاب کرده و در هر کدام از این بیمارستان‌ها یک نفر پزشک و یک نفر کادر غیرپزشک مستقر شده تا جوابگوی بیماران باشند.

تقی زادیه می افزاید: این افراد باید از ابتدای ورود بیمار تا لحظه ترخیص وی پاسخگوی بیمار باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: همچنین سایتی نیز راه‌اندازی شده که تمام موارد در آن درج شده که گردشگران می‌توانند پزشک مورد نظر خود را از آن طریق انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال این حقیقت است که آمار ورود گردشگران سلامت خارجی به استان ما و سایر استان‌های همجوار کاهش یافته است.

محمد امین خوش نیت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :