جهرم با وجود برخورداری از ۱۰۰ نویسنده و بیش از صدها اثر ادبی منتشر شده، هنوز از وجود یک کتابخانه عمومی مرکزی بی بهره است.
کد خبر: ۵۷۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 28 February 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: مهدی رحمانیان کتابخانه‌های عمومی یکی از مشخصه‌های توسعه‌ پایدار شهری محسوب می‌شود. کتابخانه‌ها در معنای واقعی می‌تواند به عنوان «دانشگاه عمومی» نقش موثر در تحقق شهر دانش‌محور ایفا کنند.

کتابخانه‌ها می‌توانند با توجه به تماس مستقیم با بدنه‌ شهری، در نهادینه کردن فرهنگ شهروندی، جهت‌دهی پژوهش‌های شهری، آموزش خانوادگی و تسهیل دسترسی به اطلاعات مفید ایفا اثرگذار باشند.

اما آنچه در بحث زیرساخت های کتاب و کتاب خوانی در شهرستان جهرم که از دیرباز به شهری فرهنگی مشهور بوده، مشاهده می شود، نبود یک کتابخانه مرکزی است.

با وجود برخورداری این شهرستان از چندین کتابخانه عمومی که بیشتر به صورت خیرساز ایجاد شده و یا وابسته به ارگان، نهاد و مساجد هستند، جای یک کتابخانه عمومی مرکزی در این شهر خالی است.

بارها و از زبان مسئولان استانی و کشوری صحبت از ایجاد کتابخانه عمومی مرکزی در جهرم عنوان شده اما تا کنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

 

در حال حاضر کتابخانه عمومی شهر جهرم به طور مشترک با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر در یک مکان قرار دارد که البته با وجود مشکلات ایجاد شده در این زمینه، این کتابخانه نیز در حال انتقال به محل سابق خود، یعنی خانه فرهنگ فعلی شهر جهرم است.

اگرچه وجود کتابخانه عمومی در جهرم تاکنون جایگاهی میان مسئولان نداشته و از بودجه ملی، استانی و محلی هزینه ای برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نشده اما دو کتابخانه نیز در بخش های کردیان و خفر در حال احداث است که در بخش خفر که تنها چهارچوب فلزی از آن باقی مانده و در کردیان نیز یک سالی می شود که احداث کتابخانه عمومی این منظقه پیشرفت چندانی نداشته است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه جهرم از نظر شاخص‌ های تعریفی در سند نهضت مطالعه مفید وضعیت مطلوبی ندارد.

مجتبی امیرزاده گفت: این جایگاه خود کافی است که از کم ‌کاری‌ های گذشته درس عبرت گرفته و با ایجاد هم ‌افزایی بین مسئولین استان، شهرستان و کلیه‌ نهادها و سازمان‌ ها شاهد استقرار کتابخانه‌ هایی به ‌روز، آمایشی، کارگشا و درخور شان و شخصیت شهروندان جهرمی باشیم.

وی با اشاره به ایکه راه جبران این عقب افتادگی ‌ها زیاد سخت نیست، ادامه داد: اینکه اهالی فرهنگ و شهروندان جهرمی این مطالبه ‌گری را از مسئولین داشته و از فرصت ‌های ممتازی که جهرم در مقطع کنونی از آن بهره ‌می‌ گیرد به شیوه ‌ای درست استفاده کنیم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم بیان کرد: اگر مسئولان به مصوبات مربوط به دور سوم سفر ریاست جمهوری وقت به استان فارس در سال ۸۹ نگاه کنند با کمی دقت متوجه بند ۱۶ مصوبات این سفر می‌شوند که نام جهرم هم در لابه‌لای نام شهرستان‌ هایی است که باید پروژه‌ی ساخت کتابخانه‌ مرکزی به عنوان یک پروژه‌ ملی کلید بخورد.

وی اضافه می کند: اما امروز با گذشت نزدیک به هشت سال کلنگی در هیچ کجای شهر به زمین نخورده است.

امیرزاده با بیان اینکه تکمیل پروژه‌ ساخت کتابخانه در شهر باب ‌انار، سالهاست متوقف شده و کتابخانه‌ عمومی این شهر نیز در ساختمانی استیجاری به خدمت ‌رسانی مشغول است، گفت: لازم است به هر شکل ممکن این دغدغه ‌مندی دوستداران کتاب به گوش مسئولان کشوری رسیده تا ضمن تخصیص بودجه‌ های کامل و کافی، سال آینده شاهد بهره‌ برداری از «کتابخانه‌ عمومی علامه شمس ‌الدین محمد خفری» باشیم.

به گزارش مهر، وچود کتابخانه مشترک خیلی نمی تواند مشکلات فرهنگی و کتابخوانی یک شهر را برطرف کند. جهرم از نظر سابقه فرهنگی یکی از شهرهای پرسابقه استان فارس به شمار می رود که تاکنون تدابیر فرهنگی مسئولان متوجه این شهر نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار