طی چند سال گذشته پدیده گرد و غبار در کشور به عنوان معظلی بزرگ در استان های نیمه غربی تلقی شده و گاهی میزان این ریزگردها به حدی رسیده که باعث بروز بحران شده،اما حالا ردپای ریزگردها در شمال شرق ایران پیدا شده که اگر اقدمات لازم در زمینه پیشگیری انجام نشود در آینده شاهد بحران در این منطقه خواهیم بود.
کد خبر: ۵۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 04 July 2015

علی اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درگفتگو با  خبرنگار تابناک،موضوع ریزگردها را به عنوان معظل جدی در دهه گذشته و چند سال اخیر در کشور دانسته و می گوید:ایران به دلیل قرارگرفتن در همجواری کشور عراق متاثر از بادهای آن کشور قرار داشته که این ریزگردها،استان های نواحی غرب،جنوب غرب،شمال غرب و حتی در بعضی از مواقع مرکز کشور را فرا می گیرد.

وی با اشاره به اینکه منشا بروز پدیده گرد و غبار عامل های داخلی و خارجی است،می گوید:خشک شدن تالاب ها،ایجاد سد بر روی رودخانه ها،افزایش کشاورزی غیراصولی که به واسطه تملک زمین خشم هایی غیراصولی ایجاد شده و بهره ای از آن برده نمی شود و همچنین چرای بی رویه دام ها در جهت شیب زمین که به واسطه آن پوشش گیاهی از بین رفته از مهم ترین کانون های داخلی و عدم پوشش گیاهی مناسب در کشورهای همجوار با ایران مانند عراق و ترکمنستان از مهم ترین کانون های خارجی بروز پدیده گرد و غبار محسوب می شوند.

مطهری با بیان اینکه بیابان های قره قوم موسوم به بیابان سیاه در کشور ترکمنستان از بزرگ ترین کویرهای شنی جهان محسوب شده و به عنوان مهم ترین کانون خارجی برای ورود ریزگردها به استان طی سال های آینده محسوب می شود،گفت:این بیابان از دریاچه آرال در شمال تا کوهستان‌ های کپه‌داغ در جنوب و از رودخانه آمودریا و بیابان قیزیل قوم در شمال شرق تا دریای خزر در غرب گسترش پیدا کرده‌،70 درصد مساحت این کشور چیزی حدود 350 هزار کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه این بیابان فاقد پوشش گیاهی بوده و بارندگی هر ده سال یکبار در آنجا اتفاق می افتد،خاطرنشان کرد:در سال گذشته در استان حدود 5 روز شاخص کیفیت هوا از مرز 300 پی اس آی گذشت که عامل عمده آن کانون های داخلی و خارجی و پدیده ای که خرداد ماه امسال باعث بروز ریزگردها بود علاوه بر این کانون ها عامل ریزگردهای عراق نیز بود.

مطهری با اشاره به اینکه هر ساله در ماه های خرداد و تیر گرد و غبار از سمت بیابان های قره قوم به طور متناوب استان را  فرا می گیرد علت آن را عدم وجود پوشش گیاهی اینکه این بیابان فاقد پوشش گیاهی خاصی است استان را تحت تاثیر قرار داده به طوری که این ریزگردها ارتفاعات کپه داغ و آلاداغ را تسخیر کردند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با ریزگردها،کمیته ای با مشارکت مدیریت بحران استان برای مبارزه با پدیده ریزگردها تشکیل شده،می گوید:کانون های محلی که باعث بروز پدیده گرد و غبار می شوند شناسایی شده و برای آن ها برنامه عملیاتی،کاشت نهال،بذرپاشی به منظور عملیات اصلاحی بر کانون های گرد و غبار ایجاد می شود.

مطهری در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود منشا خارجی گرد و غبار به استان صورت نگرفته،از پیگیری نشست مشترک با سرکنسولگری ترکمستان در مشهد خبر داد و می افزاید:این سازمان از طریق دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بجنورد،خواهان برگزاری نشستی مشترک در مشهد شده تا در این نشست اطلاعاتی در خصوص ریزگردهای بیابان های قره قوم و راه های مقابله با آن بررسی و راه حل های مناسب برای پیشگیری پیشنهاد گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان  خود،نبود ایستگاه سنجش گرد و غبار و آلودگی هوا در استان را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت:در حال حاضر فقط یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که به صورت سیار در محل اداره کل محیط زیست قرار گرفته است.

وی اعتبار مورد نیاز برای  احداث ایستگاه ها را یک میلیارد و دویست میلیون تومان دانست و گفت:در صورت تامین اعتبار لازم دو ایستگاه ثابت در شهرستان های بجنورد و اسفراین راه اندازی خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار