معاون میراث فرهنگی یزد خبر داد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه بیش از 500 مجوز مرمت برای بناهای تاریخی صادرشده است، گفت: در سال جاری شاهد افت ۵۰ درصدی در تخصیص اعتبارات ملی بوده‌ایم.
کد خبر: ۶۰۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 12 May 2018

ساشا ریاحی با اشاره به اینکه در سال گذشته بافت تاریخی شهر یزد به ثبت جهانی رسید که از این اتفاق می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بافت تاریخی یزد طی دهه‌های اخیر نام برد، گفت: با توجه به این رویداد مهم میزان توجه به این بافت تاریخی افزایش چشمگیری یافت و رسیدگی به بافت تاریخی شهر جهانی یزد به یک دغدغه عمومی برای مردم یزد و حتی ایران تبدیل‌شده است.

وی افزود: این توجه عمومی تأثیر بسیار مهمی در وضعیت بافت تاریخی شهر یزد داشته به‌گونه‌ای که جامعه محلی به حامیان اصلی بافت تاریخی تبدیل‌شده‌اند و این درخواست عمومی مردم باعث شده تا مسئولین استانی و کشوری نیز به این بافت تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشند که امیدواریم در سال‌های آینده نیز بر اساس پلان مدیریت و برنامه زمان‌بندی پروژه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت، این روند ادامه یابد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه در سال گذشته در حوزه حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی حدود 300 اثر در سطح استان مرمت گردیده است، تصریح کرد: از بناها و بافت‌های شاخص مرمت‌شده می‌توان به ساماندهی قنات زارچ، موزه بزرگ یزد (مجموعه تاریخی صدرالعلما) دربند گرجی یزد، گنبد و تزیینات مقرنس چهارسوق شاه یحیی یزد، مرمت خانه مظلوم اردکان، ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی اردکان، مهریز و یزد، موزه مفاخر اردکان، مسجد جامع دهنو میبد و شمار زیادی از بناهای استان که دارای ارزش کالبدی و تاریخی و یا اجتماعی بودند اشاره کرد.

ریاحی اضافه کرد: در بخش خانه‌های ایرانی نزدیک به 400 پروژه مشارکت به‌صورت مرمت، مطالعه و مستندسازی صورت گرفته است که امیدواریم با همین روند در سال جدید مواجه باشیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه در واحد فنی، مطالعات و طراحی در سال‌های 95 و 96 بیش از 120 طرح بررسی و اعلام نظر شده است و همچنین بیش از 500 مجوز مرمت نیز صادرشده است، اظهار داشت: در واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بناهای تاریخی،20 مورد پایش بناها و محوطه‌های تاریخی برای پیشگیری از خسارت موریانه در بناها 15 مورداجرای برنامه‌های کنترل عوامل بیولوژیک در بناهای تاریخی استان یزد و سایر اماکن دارای اهمیت کشور انجام‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری حفاظت و مرمت 10 مورد از آثار و اشیاء فرهنگی، تاریخی مورد مرمت قرارگرفته است، عنوان کرد: موارد شاخص آن عبارت‌اند از مرمت کاشی‌های گنبد مسجد امیر چخماق، مرمت تزئینات گچ‌بری ایوان مدرسه شمسیه، مرمت و ساماندهی باغ جهانی دولت‌آباد (ساخت درب‌های ارسی و سنتی برای عمارت بهشت‌آیین) و مرمت کاشی‌های گنبد مدرسه رکنیه (بقعه سید رکن‌الدین) است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه در بخش مرمت آثار، دو مجوز موزه شامل مجوز تأسیس و مجوز تمدید و 4 مورد مرمت و تعمیر و تجهیز موزه‌ها بااعتبار 190 میلیون تومان صورت گرفته است، اذعان داشت: بزرگ‌ترین دست آورد ثبت جهانی یزد، آگاهی عمومی مردم و ساکنین بافت تاریخی نسبت به ارزش والای شهر تاریخی یزد است.

ریاحی با اشاره به اینکه جهت مدیریت یکپارچه این بافت تاریخی پلان مدیریت یکپارچه‌ای تهیه گردیده است، بیان داشت: میزان مشارکت مردمی در امر نگهداری و مرمت این بافت تاریخی و نیز میزان استقبال مردم برای ثبت خانه‌های تاریخی در فهرست آثار ملی افزایش چشمگیری داشته و مالکین زیادی که برای سال‌ها این بافت تاریخی را ترک کرده بودند به این بافت تاریخی بازگشته‌اند.

این مقام مسئول طرح بازگرداندن مردم محلی به بافت تاریخی را یکی از برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی استان یزد جهت ارتقای سطح زندگی جامعه محلی دانست و یادآور شد: در طول یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در این خصوص رخ‌داده است و همچنین برنامه‌های فرهنگی مهمی همچون نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها با موضوعات فرهنگی و اجتماعی و گردشگری در بافت تاریخی طی یک سال گذشته به اجرا درآمده که تأثیر به سزایی در رشد و ارتقا و احیای فرهنگ داشته است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با همکاری جامعه محلی و همچنین ارگان‌های مرتبط برنامه‌های بسیار خوبی در نظر گرفته است که از این میان باید از برگزاری رده‌های آموزشی در بافت تاریخی برای اطلاع‌رسانی بیشتر و بالا بردن سطح آگاهی عمومی نام برد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه طی سال گذشته معاونت میراث فرهنگی استان یزد فعالیت بسیار خوبی درزمینهٔ ثبت ملی و جهانی داشته که از این جمله می‌توان به ثبت جهانی شهر یزد اشاره کرد، تصریح کرد: هم‌اکنون هزار و 723 پرونده در حوزه‌های مختلف منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی به ثبت رسیده است.

ریاحی اضافه کرد: در سال گذشته حدود 250 پرونده ثبتی جدید نیز به اداره کل ثبت سازمان ارسال گردیده که در صورت تائید تعداد پرونده‌های ثبتی استان یزد بالغ‌بر دو هزار مورد خواهد رسید که امیدواریم در سال جدید نیز بیش از 100 پرونده جدید تهیه گردد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۵۰ اثر جهت ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهادشده و در نوبت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۱۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی میراث فرهنگی استان یزد تخصیص داشته است که درزمینهٔ مرمت، حفاظت و ساماندهی بیش از ۲۰۰ پروژه هزینه خواهد شد؛ البته در تخصیص اعتبارات ملی تاکنون نسبت به سال گذشته شاهد افت ۵۰ درصدی بوده‌ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار