در گفتگو با تابناک قزوین مطرح شد:
مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت:در راستای حفاظت و نگهداری از بنای ارزشمند تاریخی موسوم به “کاروانسرا “، محل فعلی مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین واقع در محدوده  دروازه راه کوشک به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ساماندهی و مرمت می ش
کد خبر: ۶۱۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 29 May 2018

بنای تاریخی مرسوم به

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت و گو با تابناک قزوین اظهار کرد: بنای موسوم به “کاروانسرا” ومحل فعلی مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین واقع در ابتدای محور تاریخی – فرهنگی شهر قزوین محدوده دروازه راه کوشک، تنها بخش باقی مانده از کاروانسرای بیرون شهری و متعلق به دوره قاجار است که در دوره پهلوی به قزاقخانه، درشگه خانه، ماشین خانه، کارگاه روغن کشی و موزاییک سازی تغییر کاربری داد که پس از مرمت و احیای مجدد به عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین فعالیت دارد .

حضرتی با اشاره به روند مرمت این بنای تاریخی توضیح داد:احیای بخشی از طاق‌ها و دیوارها، مرمت‌های موضعی، زیربندی و بند کشی داخلی، انجام فرش کف مجموعه، تعویض آجرهای پوسیده و بندکشی بدنه خارجی، عایق‌کاری و فرش بام با آجر ختائی، مرمت راه پله بام و… از جمله اقدامات مرمتی بود که در سال‎های گذشته در این بنا صورت گرفته و مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تحت نظارت مهندس برجعلی زاده آغاز و اقداماتی چون خاکبرداری حریم بنا، رطوبت زدایی، اجرای کانال نای کش، کف سازی و مرمت بدنه های آجری با اعتباری در حدود ۴۰۰میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.

گفتنی است، این بنا نخستین بنای واقع در محور تاریخی – فرهنگی شهر قزوین بوده و در کنار دو بنای تاریخی خانه داعی و دروازه راه کوشک مجموعه ارزشمندی را در آغاز بافت تاریخی قزوین تشکیل داده اند.

بنای مذکور در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۰ به شماره ۳۸۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بخش باقی‌مانده از مجموعه‌ای است که تصور می شود در دوره قاجار و در حاشیه بیرونی و خارج از دروازه ورودی شهر(راه کوشک) به منظوره محل استراحت و بیتوته کاروان‌ها دائر شده است.

شکل کلی این بنا یک طبقه و دارای طول شرقی و غربی است. تزئین اصلی لچکی‌ها همگی به شیوه خفته راسته انجام گرفته و قوس‌ها آجری، ساده و نیزه‌دار می‌باشند. پوشش فوقانی فضاها به دلیل ایجاد تنوع و تعمیرات کمی سطح با روش‌های مختلف اجرا گردیده که زیباترین آن پوشش چهارترک راهروی مرکز است. نیم ستون‌های جبهه جنوبی نیز با استفاده از آجر تراش و پیشروی و عقب نشینی مناسب زیبایی خاصی به بنا داده اند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار