در حالی که نوسازی ناوگان تاکسیرانی همدان یکی از مهمترین اقدامات و مورد تاکید مسئولان است، تاکسیرانان معتقدند خودرو‌هایی را که برای جایگزینی در نظر گرفته شده سنگین قیمت است و آن‌ها امکان پرداخت اقساط آن را ندارند.
کد خبر: ۶۱۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 30 May 2018
در حالی که نوسازی ناوگان تاکسیرانی همدان یکی از مهمترین اقدامات و مورد تاکید مسئولان است، تاکسیرانان معتقدند خودرو‌هایی را که برای جایگزینی در نظر گرفته شده سنگین قیمت است و آن‌ها امکان پرداخت اقساط آن را ندارند.

به گزارش تسنیم، سال ۲۰۱۸ میلادی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا فرصتی است که بتواند خود را به جهانیان معرفی کند و با رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، از بن بست اقتصادی خارج شود، اما تحقق این مهم الزاماتی دارد که باید رعایت شود.

بدون تردید حوزه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار هستند و شکل و شمایل این ناوگان‌ها می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد.

در این میان وجود خودرو‌های فرسوده که عمر آنان به بیش از ۱۰ سال می‌رسد هم در شأن پایتخت نشینان تاریخ و تمدن ایران نیست و هم برای گردشکران جذاب نخواهد بود.

هنوز برخی از تاکسیرانان با خودرو پیکان در حال ارائه خدمات هستند که حداقل از سال ۱۳۸۴ به این سو خط تولید آن متوقف شده است. اما مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که خودرو‌های معرفی شده توسط خودروسازان برای نوسازی تاکسی‌ها در حال حاضر گران قیمت بوده و برای اغلب تاکسیرانان باز پرداخت اقساط تسهیلات آن مشکل است.

در حال حاضر ۸۰ درصد قیمت خودرو از طریق تسهیلات و ۲۰ درصد باقی مانده شامل آورده تاکسیران و خودرو فرسوده است. از سوی دیگران متولیان شهری خواهان نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستند واین مسئله را نیز ابلاغ کردند، اما گران قیمت بودن خودرو‌های در نظر گرفته که در سطح کشور تصمیم گیری و مشخص می‌شود، باعث شده که آنان نیز انعطاف به خرج داده و از تاکسیرانان بخواهند که اقدامات اولیه را انجام دهند تا خودرو‌هایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ توسط خودروسازان برای تاکسی‌ها ارائه شود.

در حال حاضر متولیان شهر می‌گویند که رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت را آغاز کردند تا این مشکل برطرف شود، البته سئوال این است که آیا این توافقات و اجرای آن در سال ۲۰۱۸ محقق می‌شود؟

امیدواریم هرچه زودتر تاکسی‌های فرسوده طی توافقی که به نفع شهر و تاکسیرانان باشد، از رده خارج شوند. سخنان و اظهار نظر مسئولان مربوط در این حوزه نیز موید این نکته است و امیدواریم که به منصه ظهور نیز برسد و در عمل اجرایی شود.

با تسهیلات ۱۸ درصدی نوسازی تاکسی‌ها دشوار است

یک نفر از تاکسیرانان در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه ما هم به تعویض خودرو‌های خود علاقمند هستیم، اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای برای ما تصمیم گیری می‌کنند که از وضعیت ما خبر چندانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه قطعا سال ۲۰۱۸ و اتفاقاتی که قرار است برای همدان رخ دهد برای ما نیز مهم است، افزود: به روز رسانی ناوگان تاکسیرانی شهر اتفاقی است که باید رخ دهد، اما چگونگی انجام آن محل بحث است.

این تاکسیران تأکید کرد: چطور ممکن تاکسیران بتواند اقساط سنگین یک تاکسی ۶۰ میلیون تومانی را با ۱۸ درصد سود پرداخت کند.

وی گفت: برای این اقدام دولتمردان و تصمیم گیران باید تسهیلات ارزان قیمت با نرخ ۴ درصدی تعریف کنند که یک تاکسیران با درآمد نه چندان مطلوب امروز خود بتوانند از پس پرداخت اقساط تسهیلات آن برآید و خرج زندگی خود را نیز تأمین کند.

این تاکسیران تصریح کرد: امروز تنها خودرویی که برای تعویض موجود است برلیانس است که هزینه سنگینی در پی دارد.

وی افزود: البته مدیران تاکسیرانی از رایزنی با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر دادند که امکان تحویل خودرو‌هایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ را برای همدان با توجه به رویداد‌های گردشگری فراهم کند که هنوز محقق نشده است.

این تاکسیران همدانی تأکید کرد: ممکن است خودرو برلیانس برای شهر‌های دیگر توجیه اقتصادی داشته باشد، اما در همدان پرداخت هزینه آن از عهده اکثر تاکسیرانان خارج است.

وجود تاکسی‌های فرسوده در شهر قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه بسیاری از تاکسی‌های سطح شهر فرسوده هستند و باید تغییر کنند، اظهار داشت: برخی از تاکسی‌ها حتی رنگ آمیزی هم نمی‌کنند و به نوعی با آنان مماشات می‌شود.

کامران گردان با بیان اینکه دولت اعلام کرده که تاکسی‌های فرسوده تبدیل به احسن شود، افزود: البته سایت‌های اینترنتی ثبت نام تاکسی‌های فرسوده بازگشایی کامل نشده، اما ما مسئول تاکسیرانی را به وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت فرستادیم تا در مذاکره با وزیر و با توجه به رودیداد سال ۲۰۱۸ برای همدان تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شده که مساعدتی با همدان داشته باشند، تصریح کرد: تاکسی‌های فرسوده باید تبدیل به احسن شوند و شرایط لازم باید در نظر گرفته شد.

یک هزار و ۵۰۰ دستگاه به تاکسی بدون در نظر گرفتن ظرفیت شهر به ناوگان تاکسیرانی افزوده شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ بدون ضابطه بسیاری از مسافربر‌های شخصی به ناوگان حمل و نقل اضافه شده است، افزود: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه به تاکسی‌های شهر بدون در نظر گرفتن ظرفیت شهر به ناوگان تاکسیرانی افزوده شد که البته پس از آن مجوز جدیدی صادر نشده است.

گردان با اشاره به اینکه به دلیل نبود مسافر، تاکسی‌ها در ایستگاه‌ها تجمع می‌کنند، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است وضعیت تاکسیرانان مطلوب شود و به همین دلیل بیمه آنان و تعویض تاکسی‌های فرسوده را با تسهیلات ارزان قیمت دنبال می‌کنیم.

وی گفت: خودرو برلیانس در حال حاضر برای تعویض به تاکسیران تحویل داده می‌شود، اما آن‌ها با توجه به وضعیت مالی خود از عهده پرداخت اقساط تسهیلات بر نمی‌آیند.

اجباری برای نوع تاکسی نیست، اما نوسازی باید انجام شود

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه زمانی که عمر تاکسی‌ها به ۱۰ سال می‌رسد باید نوسازی شوند، اظهار داشت: وجود تاکسی‌های مطلوب در شهر به نوعی از حقوق مردم محسوب می‌شود که از این خدمات استفاده می‌کنند.

محمد پوروخشوری با اشاره به اینکه تعیین نوع خودروی تعویضی به جای تاکسی فرسوده در اتحادیه تاکسیرانی کشوری صورت می‌گیرد و تصمیم گیری آن در داخل استان انجام نمی‌شود، افزود: در حوزه نوع خودرو اجباری وجود ندارد و در زمانی که امکان ثبت نام وجود دارد، با توجه به خودرو‌های تعریف شده نوسازی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودور برلیانس تعریف شده که ۸۰ درصد آن نیز به صورت تسهیلات در نظر گرفته شده، تصریح کرد: فردی هم که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد، می‌تواند قبول نکند و اجباری در پذیرش این خودرو وجود ندارد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه رویداد ۲۰۱۸ فرصتی است که می‌توانیم در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده کنیم، تأکید کرد: در نوع انتخاب خودرو هیچ اجباری وجود ندارد و افرادی که خودرو برلیانس را نمی‌پسندند می‌توانند منتظر خودرو‌های دیگری باشند.

پوروخشوری افزود: البته امکان اینکه با خودرویی نامناسبی که در شأن مردم و همدان نیست و ۱۴ سال از عمر آن می‌گذرد، مسافران را جابجا کنند وجود ندارد، چون مردم شایستگی بهترین خودرو‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه خودرو پیکان از رده خارج شده که وضعیت مطلوبی را هم ندارد، در شأن مردم همدان نیست، تصریح کرد: با این وجود برای این عده از تاکسیرانان فرصتی در نظر گرفته شد تا امکان ثبت نام برای تعویض خودرو مناسب از نظر مالی و فنی فراهم شود، به شرط آنکه تا آن زمان به خودرو خود رسیدگی و حداقل رنگ آمیزی مناسبی را اعمال کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه اتحادیه تاکسیرانی کل کشور نوع تاکسی تعویضی را انتخاب می‌کند، تأکید کرد: اجباری در نوع تاکسی انتخابی نیست، اما در نوسازی اجبار وجود دارد و باید تاکسیرانان این اقدام را انجام دهند.

پوروخشوری در ادامه با بیان اینکه زمان بسیار زیادی است که مجوز اضافه شدن تاکسی جدید صادر نشده، گفت: به طور خیلی محدود ممکن است که چند تاکسی از شهر‌های دیگر به همدان آمده باشد.

۴۵۰ هزار نفر سفر روزانه با تاکسی در همدان انجام می‌شود

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش تاکسی‌ها نیز تنها در بین افرادی که دارای کارت شهری هستند، محقق می‌شود، اظهار داشت: در شهر همدان حدود ۴ هزار تاکسی وجود دارد که تقریبا نزدیک به سرانه است و اضافه شدن به این تعداد به معیشت آنان آسیب می‌رساند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با تأکید بر اینکه قشر تاکسیران، افراد زحمتکشی هستند، افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون نفر سفر در روز در همدان داریم که ۴۵۰ هزار نفر سفر در روز با تاکسی‌ها و ۲۰۰ هزار نفر سفر با اتوبوس جابجا می‌شوند.

پوروخشوری با بیان اینکه این آمار نشان دهنده سهم مهم تاکسیرانی در سفر‌های شهری است، تصریح کرد: برای تاکسیرانان در حوزه‌های مختلفی، چون نوع برخورد و ارتباط با مردم و مسافران کلاس‌های آموزشی برگزار شده است.

وی گفت: مشکل ما در تاکسیرانی این است که تعدادی از تاکسیرانان خودرو‌های خود را اسقاط کرده و ثبت نام برای تعویض هم انجام دادند، اما شرکت خودروسازی که باید پیش فاکتور صادر کند انجام نمی‌دهد که دلایل خاص خود را دارند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه این مشکل در سطح کشور وجود دارد و مختص همدان نیست، تأکید کرد: در حال حاضر ۳۰۰ تاکسی پیکان در همدان وجود دارد که اگر این تعداد نیز از رده خارج شوند، بخش عمده‌ای از تاکسی‌ها نوسازی می‌شود.

فرماندار شهرستان همدان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه نوسازی تاکسی‌ها در سطح کشور تصمیم گیری می‌شود، گفت: این مسأله را در سطح شهرستان و یا استان قابل حل نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه باید ورود کند.

علی تعالی با بیان اینکه این اعتراضات به مرکز منتقل شده است، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته بدون ضابطه مجوز صادر کردند و این مسأله باعث بروز مشکلاتی شده است.

در پایان لازم است که تأکید شود به درازا کشیدن نوسازی تاکسی‌های فرسوده باعث خواهد شد که هر سال به تعداد تاکسی‌هایی که باید از رده خارج شوند افزوده شده و کار برای متولیان امور شهری سخت‌تر شود. دولت نیز به عنوان بستر ساز توسعه جامعه باید چابک‌تر از فرآیندی که در پیش گرفته عمل کند تا مردم بیش از این متضرر نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار