تابناک: به گفته یک منبع آگاه طبق مصوبه کمیته ۵ نفره قرار است طی دو روز آینده دریچه های سد زاینده رود برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان باز و رودخانه از ابتدای اسفند ماه دوباره پرآب می شود.
کد خبر: ۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳ 19 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، خروجی سد زاینده رود ۱۲ آبان امسال برای نوبت نخست انجام کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت و حدود یک ماه زاینده رود جاری بود و در دهم آذر ماه با بستن دریچه های سد مدت زمان تحویل آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان در نوبت نخست به پایان رسید و با تصمیم وزارت نیرو حدود ۴ متر مکعب بر ثانیه آب برای حیات زاینده رود رها شد به گونه ای که اکنون آب مختصری در رودخانه جاری است.

قرار بود در نوبت دوم تحویل آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان بیستم اسفند زاینده رود دوباره جاری شود اما به گفته یک منبع آگاه سد زاینده رود ۲۰ روز زودتر و در اوایل اسفند ماه جاری می شود.

پیش از این گفته شده بود زمان باز شدن دوباره زاینده رود برای نوبت دوم آبیاری کشت پاییزه بستگی به میزان بارش ها در زمستان خواهد داشت و اگر بارش ها مطلوب باشد زاینده رود در اواخر اسفند و در غیر این صورت آب باید در نیمه نخست اسفند ماه دوباره بازگشایی شود چرا که اگر تاخیری در این موضوع باشد به طور قطع کشت پاییزه کشاورزان دچار خسارت می شود.

متاسفانه در سال زراعی جاری بارش های استان اصفهان مناسب نبود و کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان آبی دریافت نکرد. گویا در این راستا طی دو هفته گذشته جلسات کمیته ۵ نفره برای تصمیم گیری برگزار شد.

در جلسه کمیته پنج نفره که دو شب پیش در اصفهان برگزار شد گویا عنوان شد زاینده رود در یک نوبت آبیاری اول اسفند ماه برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز خواهد شد.
به احتمال فراوان امروز و فردا دریچه های سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در نیمه دوم اسفند ماه (۲۰ اسفند ماه) بازگشایی می شود اما اکنون این تصمیم تغییر کرده و قرار است آب در نخستین روزهای اسفند ماه تحویل کشاورزان این منطقه شود.

برای کشت پاییزه آب در دو نوبت جاری می شود

یک منبع آب در شرکت آب منطقه ای اصفهان در خصوص بازگشایی آب زاینده رود به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: هنوز دریچه های سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان باز نشده اما با توجه به اینکه امسال در منطقه شرق اصفهان بارندگی نشده محصول گندم آنها در حال از بین رفتن است برای برای جلوگیری از این خسارت به احتمالا آب طی دو روز آینده باز خواهد شد.

وی تاکید کرد: دوره توزیع آب به میزانی خواهد بود که کشت گندم از بین نرود و حدود ۲۰ روز خواهد بود.

این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که قرار بود آب در یک دوره سه ماه از اسفند امسال تا خرداد نیمه خرداد سال ۹۴ جاری باشد، گفت: ابتدا قراربود آب از ۲۰ اسفند ماه دوباره جریان یابد اما اکنون به همان نسبت به که آب زودتر باز می شود مجبور به ایجاد وقفه ای در جریان آب خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت سد زاینده رود، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود ۲۷۰ میلیون متر مکعب است.

بارشهای کوهرنگ در حد متوسط/ذخیره برفی نزدیک به صفر

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال زراعی جاری میزان بارش ها در شرق و استان اصفهان مناسب نبود و نسبت به متوسط سال های قبل حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: با این وجود میزان بارش ها در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری در حد متوسط بوده است.

وی در خصوص اینکه آیا ذخیره کنونی سد زاینده رود برای نوبت دوم کشت پاییزه مناسب است یا خیر، بیان داشت: از اکنون نمی توان در این مورد نظری داد اما این بستگی به ورودی رودخانه در ماه های فروردین و اردیبهشت سال آینده دارد. متاسفانه ذخیره برفی کوهرنگ نزدیک به صفر است.

زاینده رود ۲۰ روز زودتر جاری می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه عدم بارش سبب شد تا زمان جاری شدن آب به مزارع شرق اصفهان چند روز جلو بیفتد، اظهار داشت: با توجه به بازدید های صورت گرفته از مزارع و براورد میزان خشکی، امیدواریم با بازگشایی زودتر آب و یک دوره آبیاری بتوان مقدار بیشتری از گندم ها را نجات دهیم و این پیشنهاد در حالی مطرح شد که زمان بازگشایی آب اواخر اسفند ماه مقرر شده بود.

مهرداد مرادمند با اشاره به نبود بارش طی ۸۰ روز گذشته و نیاز گندم های کشت شده به آب، بیان داشت: گرمی هوا و نرسیدن آب به مزارع شرق اصفهان، موجب تشنه شدن سطح زیر کشت محصول شده و بر این اساس با پیشنهاد مشترک کمیته ۵ نفره، آب زاینده رود۲۰ روز زودتر از موعد مقرر بازگشایی می شود.

وی افزود: با توجه به تداوم خشکی، شرایط حساسی را پیش رو خواهیم داشت و نمی توان پیش بینی مطلوبی از زمان دقیق دوره های بعدی آبیاری ارائه کرد.

50 هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان زیر کشت جو و گندم
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در این خصوص به ایمنا، گفت: به دلیل عدم بارندگی مناسب در زمستان امسال که جوابگوی کشت کشاروزان شرق باشد و کشت هم تشنه و در حال خسارت است تصمیم بر این شد که آب زاینده رود ابتدای اسفند ماه باز شود.

حسین محمدرضایی افزود: در شرق اصفهان نزدیک به ۵۰ هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت گندم و جو رفته اسیت.

وی تاکید کرد: اگر اکنون آب به دست کشاورزان نرسد کشت آنها دچار خسارت شده و محصول آنها از بین می رود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: حدود ۸۵ روز است که در اصفهان بارندگی نشده و محصول شدیدا به آب نیاز دارد.

گفته می شود نزدیک به ۳۰ متر مکعب آب به مدت ۲۰ روز تحویل کشاورزان شرق اصفهان داده می شود و بعد آن دوباره خروجی سد زاینده رود برای کشت بسته خواهد شد و با بررسی شرایط بارندگی از دهم فروردین سال آینده به بعد مجددا برای باز شدن آب جهت کشت کشاورزان تصمیم گیری می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار