انتخابات هیات رییسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال سوم با افزایش سهم فراکسیون امید ترکیب جدیدی را شکل داد.
کد خبر: ۶۱۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 30 May 2018

 ایرنا: جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس ساعت 9 صبح با حضور 206 نماینده و به ریاست علی لاریجانی بر خلاف روزهای گذشته بدون تاخیر آغاز شد.

**انتخابات هیات رییسه نخستین دستور امروز خانه ملت بود، از همان ساعت ابتدایی جلسه علنی امروز مجلس رایزنی های نمایندگان کاملا مشخص بود، این تکاپو و رایزنی که از روز گذشته آغاز شده بود در جلسه امروز مجلس نیز ادامه یافت.

**گفت وگوهای دو یا چند نفره نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب در جلسه علنی امروز ازدحام زیادی را در بخش های مختلف مجلس ایجاد کرد، به طوری که لاریجانی رییس مجلس بارها به نمایندگان تذکر داد که در صندلی های خود بنشینند.

** انتخابات هیات رییسه برای سال سوم امروز در مجلس شورای اسلامی با رقابت نامزدها برای کسب 12 کرسی برگزار شد.
با وجود تغییر دو کرسی از 12کرسی هیات رییسه، سهم امیدی ها افزایش یافت و دونفر از نمایندگان اصولگرای فراکسیون مستقلین نیز صندلی های خود را ترک کردند.

**روزی که عارف از لاریجانی جلو زد
رای گیری انتخاب رییس مجلس امروز در حالی انجام شد که علی لاریجانی(مستقلین)، محمد رضا عارف(امید) و حمیدرضا حاجی بابایی(ولایی) نامزد ریاست شدند.
در دور اول عارف با 13 رای از لاریجانی جلو افتاد ولی به دلیل شکسته شدن آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد، نهایتا حاجی بابایی به نفع عارف انصراف داد که این اقدام موجب جلو افتادن لاریجانی و کسب کرسی ریاست توسط وی شد.

**ترکیب هیات رییسه مجلس
براساس ترکیب جدید هیات رییسه مجلس، علی لاریجانی(فراکسیون مستقلین) رییس مجلس شد، مسعود پزشکیان و علی مطهری(فراکسیون امید) نیز به عنوان نواب اول و دوم رییس انتخاب شدند.
همچنین علیرضا رحیمی و علی اصغر یوسف نژاد و محمد علی وکیلی(فراکسیون امید)، احمد امیرآبادی، اکبر رنجبرزاده، امیر حسین قاضی زاده هاشمی(فراکسیون ولایی) دبیران هیات رییسه مجلس 
شدند.
اسدالله عباسی(ولایی)، بهروز نعمتی(مستقلین) و محمد آشوری تازیانی(مستقلین) نیز به عنوان کارپردازان هیات رییسه انتخاب شدند.

**5 امیدی، 3 مستقل و 4 ولایی در هیات رییسه مجلس
بر اساس نتایج انتخابات امروز مجلس، تعداد اعضای فراکسیون امید در هیات رییسه مجلس دهم که در دومین سال، سه نفر بود امسال به پنج نفر رسید، تعداد اعضای فراکسیون مستقلین نیز به سه نماینده و تعداد اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به چهار نفر رسید.

**اصلاح طلبان پیروز هستند 
یکی از حاشیه های امروز مجلس مشاجره لفظی علی لاریجانی رییس مجلس و مصطفی کواکبیان نماینده تهران در مورد انتخاب رییس مجلس بود.
ماجرا از آن جا شروع شد که بعد از انتخاب مجدد لاریجانی و انصراف حمیدرضا حاجی بابایی، مصطفی کواکبیان خواستار بیان تذکر شد.
وی نهایتا در اخطاری خطاب به علی لاریجانی گفت: انتخاب مجدد شما را به عنوان رییس مجلس تبریک می گوییم، ارادت ما به شما قطعی شد،اما خیلی رییس نباشید، بلکه سخنگوی مجلس و سخنگوی ما باشید.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس، آقای حاجی بابایی نباید پشت تریبون می رفت و انصراف خود را به نفع شما اعلام می کرد.
لاریجانی رییس مجلس خطاب به وی گفت: ایشان تبلیغی نکردند و گفتند که انصراف داده‌اند، این خلاف آیین‌نامه نبوده و اشکال قانونی نداشت، آقای حاجی بابایی این حق را داشت که نظرش را اعلام کند.
کواکبیان نیز پاسخ داد: آقای حاجی بابایی نباید تبلیغ می کرد و می گفت که به نفع شما انصراف می دهم، البته ما از این قضیه می گذریم.
رییس مجلس نیز به کواکبیان گفت: شما نگذرید هم مهم نیست.
کواکبیان به لاریجانی اظهارداشت: همین اخلاق‌ شما بد است.
لاریجانی نیز خطاب به وی تاکید کرد: شما به اصل 40 قانون اساسی استناد کردید که اعمال حق فردی نباید منجر به اضرار به غیر شود در حالی که چنین چیزی نبود.
کواکبیان نیز پاسخ داد: ما معتقدیم اصلاح‌طلبان پیروز هستند و رای‌ آنها از 105 به 123 رای افزایش پیدا کرد اما اخلاق خوب برای آینده مجلس خوب است.

**عارف ریاست لاریجانی را تبریک گفت
پس از اعلام ریاست مجدد علی لاریجانی ، محمد رضا عارف و جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس به جایگاه هیات رییسه رفتند و انتخاب مجدد وی را تبریک گفتند.
عارف سپس به همراه جمعی از نمایندگان به نزد مطهری و پزشکیان رفت و انتخاب دوباره آنان به عنوان نایب رییس مجلس را تبریک گفت.

**چپ نشینی نقوی حسینی در مجلس
سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس امروز بارها خواستار تذکر بود، وی خطاب به لاریجانی گفت: من سمت چپ شما هستم، این که گاهی شما به چپ هم توجه کنید بد نیست، شما همیشه به راست توجه می کنید.
رییس مجلس خطاب به وی اظهارداشت: این که شما سمت چپ نشسته اید عجیب تر است.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در ساعت 13 با به صدا درآوردن زنگ پایان یافت.
لاریجانی اعلام کرد: مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد و جلسه علنی 20 خرداد ماه برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار