مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی:
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه فاصله استان با آبهای آزاد حدود هزار کیلومتر است، گفت: همین امر سبب خواهد شد که طرح انتقال آب به استان بیش از هشت سال به طول انجامد.
کد خبر: ۶۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 14 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امامی در سومین شواری گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی نقاط کشور به خصوص نواحی شرقی و فلات مرکزی درگیر با بحران خشکسالی و کمبود آب هستند.

وی بیان کرد: اما در خراسان جنوبی این پدیده طولانی مدت شده و ۱۷ سال خشکسالی فشار مضاعفی بر منابع آبی استان تحمیل کرده است.

نشست سفره های آب زیرزمینی و افزایش کف شکنی چاه ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ میلیون متر مکعب مازاد از منابع آبی استان برداشت می شود، گفت: با اجرای طرح های مدیریت منابع ۱۵میلیون متر مکعب از  این کسری مخازن جبران شد.

امامی، افت سطح سفره های آب زیرزمینی را از جمله عوارض این اضافه برداشت ها عنوان کرد و افزود: نتیجه این نشست نیز جز افزایش کف شکنی چاه های آب نخواهد بود.

وی عنوان داشت: در حال حاضر از دو هزار و ۸۰۰ حلقه چاه موجود در استان سالانه برای ۱۱۸ مورد مجوز کف شکنی صادر می شود که دلیل آن نیز افت سفره های آب زیرزمینی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه با تدوام خشکسالی ها و اضافه برداشت ها دوره های کف شکنی چاه ها افزایش یافته است، بیان داشت: به عنوان در منطقه ای مانند شهرستان سرایان هر پنج سال چاه ها باید به صورت مجدد کف شکنی شوند که توجیه ندارد.

چاه های آب شرب قاین کیفیت خود را از دست می دهند

امامی بیان کرد: در شهرستان قاین نیز افت کیفیت آب های زیرزمینی سبب شده که چاه های آب شرب کیفیت خود را از دست بدهند و  باید هزینه های زیادی برای انتقال آب به این شهرستان مصرف شود.

وی اضافه کرد: بنابراین بهترین گزینه این است که منابع آبی موجود را مدیریت کنیم و بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کنند آب می تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با انتقاد از کشت محصولات آب بر در استان، گفت: در پنج سال گذشته به جای اینکه وارد کننده آب مجازی با خرید محصولات پرآب از سایر استان ها باشیم، صادر کننده آب بوده ایم.

امامی تاکید کرد: با وارد کردن محصولات جالیزی و سایر محصولات پرآب از سایر استان ها می توانیم بخشی از کسری منابع آبی را تامین کنیم.

در دو سال آینده باید کسری مخازن منابع آبی استان به صفر برسد

وی با بیان اینکه در دو سال آینده باید ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن منابع آبی استان به صفر برسد، بیان کرد: در این مدت حداقل باید ۲۰۰ میلیون متر مکعب بهبود راندمان آبیاری را برنامه ریزی کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اجرای طرح انتقال آب به استان را یکی از نیازهای اساسی استان دانست و افزود: در حال حاضر  طرح انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح های جدی است که دنبال می شود.

امامی نیاز آبی استان در بخش های صنعت، گردشگری، شرب و کشاورزی تا افق ۱۴۲۵ را ۲۱۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان برای ۱۶ استان کشور  در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فاصله خراسان جنوبی با آبهای آزاد حدود هزار کیلومتر  است، بیان کرد: همین امر سبب خواهد شد که طرح انتقال آب به استان بیش از هشت سال به طول انجامد بنابراین در این زمان باید موضوع مدیریت منابع آبی را جدی بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار