گزارش تحلیلی؛
متجاوزان به یمن تاکنون نه تنها نتوانسته اند به اهداف‌شان در جنگ برسند بلکه در حمایت از عمق استراتژیک و مراکز اقتصادی و حیاتی‌شان نیز ناتوان شده اند.
کد خبر: ۶۳۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 29 July 2018

به گزارش تابناک قزوین، ائتلافی که جنگ یمن را به را انداخت انتظار پیروزی برق آسا ظرف چند روز و چند هفته را داشتند و گمان می کردند تحقق اهداف ظرف مدت کوتاهی محقق خواهد شد اما کشورهای این ائتلاف در حال حاضر در کابوس به سر می برند به طوری که پایتخت ها و مراکز قدرت و اقتصاد آنها در معرض خطر قرار دارد و نه تنها در جنگ یمن موفق به تحقق اهداف خود نشده اند بلکه در حمایت از مرزها و عمق استراتژیک داخلی و پایتخت هایشان ناتوان شده اند. کارشناسان مسایل اقتصادی عرب معتقدند که با حمله به فرودگاه ابوظبی و نا امن شدن کشور امارات، خروج سرمایه گذاران خارجی از امارات  کلید خورده و پیش بینی می‌شود که ماهانه روند سرمایه گذاری خارجی‌ها در امارات کاهش یافته و خروج سرمایه‌های خارجی‌ها در امارات نیز ماهانه رو به افزایش خواهد بود.

 

شاید در نگاه اول این برداشت ائتلاف ضد یمن منطقی به نظر می آمد که جنگشان ضد یمن آسان باشد زیرا هم برنامه ریزی دقیقی شده بود و هم بنیه نظامی و امکانات مالی قوی در اختیار داشتند و از حمایت همه جانبه آمریکا و غربی ها هم برخوردار بودند و کشور مورد هدف قرار گرفته یعنی یمن، ضعیف و فقیر با امکانات نظامی و مادی محدود بود.

اما هنگامی که در جبهه های مختلف زمین گیر شدند تازه متوجه شدند که در چه باتلاقی گرفتار شده اند هنگامی که در جبهه های مختلف زمین گیر شدند تازه متوجه شدند که در چه باتلاقی گرفتار شده اندو هم اکنون در وضعی سخت به دنبال خروج از بحران هستند. حمله پهپادی یمنی ها به ابوظبی به فاصله چند روز از هدف قرار دادن شرکت نفت آرامکو در ریاض اوضاع را بیش از قبل بر متجاوزان سخت و سخت تر کرده است. هدف قرار دادن هدفی در مسافت ۱۳۰۰ کیلومتری یعنی فرودگاه ابوظبی و شرکت آرامکو ریاض در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری دستاوردی مهم برای یمنی ها محسوب می شود.

«امین حطیط» کارشناس لبنانی امور راهبردی منطقه درباره حملات موفق یمنی ها به العالم گفت: « هدف قرار دادن فرودگاه ابوظبی به مثابه شوک بزرگ به ائتلاف ضد یمن محسوب می شود. این شکستی برای کشوری است که ملیاردها دلار برای خرید و استقرار سامانه های دفاع هوایی هزینه کرده است اما در برخورد با پهپاد یمنی ها ناکام ماند.

وی افزود: این از بُعد اقتصادی و سیاسی نیز مهم است زیرا اختلال در بحث سرمایه گذاری و اقتصاد ابوظبی ضربه ای سخت به آن است به ویژه که هدف قرار گرفتن فرودگاه به مثابه هدف قرار دادن اقتصاد و سرمایه گذراری امارات است.

حطیط بیان کرد: عربستان نتوانست اراده یمنی ها را بشکند از این رو به جنجال روی آورده و قصد دارد که با متوقف کردن محموله های نفتی خود این پیام را به اروپا و آمریکا بدهد که نفت شما در خطر است و شما باید بیاییدعربستان نتوانست اراده یمنی ها را بشکند از این رو به جنجال روی آورده و قصد دارد که با متوقف کردن محموله های نفتی خود این پیام را به اروپا و آمریکا بدهد که نفت شما در خطر است و شما باید بیایید و با تمام قدرت یمن را ویران کنید و من را از این شکست در باب المندب خارج کنید. وانگهی اینکه سعودی ها می گویند نفتکش هدف قرار گرفته درست نیست زیرا ناوچه سعودی هدف قرار گرفته است زیرا یمنی ها با وجود محاصره، بخش نفتی را در بانک اهداف خود قرار ندادند. آنچه هدف قرار گرفته است ناوچه است نه نفتکش».

«عبدالوهاب المحبشی» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز با اشاره که حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی به العالم اعلام کرد: « این دستاوردی منحصر به فرد است که قواعد درگیری را تغییر می دهد. این پیامی به امارات بود که اندازه و وزنش را بداند».

«الن والد» تحلیلگر مسائل عربستان سعودی در یادداشتی برای پایگاه خبری فوربس می‌نویسد: «هدف عربستان سعودی فقط و فقط کشیدن پای قدرت‌های بین‌المللی به جنگ یمن است».

 

«جیمز دورسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفت: « ریاض بعد از سه سال جنگ بی‌نتیجه تلاش می‌کند تا جنگ یمن را به یک بحران بین‌المللی تبدیل کند. قطع صادرات نفت باعث می‌شود تا جنگ فراموش شده، دوباره در صدر خبرهای جهانی قرار بگیرد و ضمن افزایش تنش‌ها در منطقه، پای قدرت‌های جهانی را برای کمک به سعودی‌ها در جنگ به یمن باز کند».

العهد در گزارشی با اشاره به هدف قرار دادن ناو سعودی از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن آورده است: « عربستان که میلیاردها دلار برای خرید سلاح برای جنگ هزینه کرد به طوری که فقط در سال گذشته ۶۴ میلیارد دلار هزینه کرده که این رقم معادل بودجه دفاعی روسیه است؛ امروز به دنبال آن است که از باتلاقی که گرفتار شده است، نجاتش بدهند و از جامعه بین المللی درخواست کمک می کند.

این رسانه نوشت: این پس از حمله نیروی دریایی یمن به ناوچه سعودی در دریای سرخ در سواحل الحدیده بود. این حمله آمادگی نیروی دریایی یمن و بیداری آن در برابر تلاش های دشمن را نشان داد. نیروی دریایی یمن با قدرت حاضر است و مانع از تک تازی و تسلط دشمنان بر سواحل یمن می شود. پس از گذشت چهار سال ارتش و کمیته های مردمی یمن نشان دادند که دست بالا را دارند.

العهد می نویسد: سعودی ها به دنبال حمایت اروپایی ها و آمریکا در جنگ ضد یمن هستند و از این رو بحث نفت و نفتکش ها و توقف محموله های نفتی از باب المندب را مطرح می کند. این تحرک سعودی در راستای نجات از مخمصه و باتلاق بزرگی که بدان گرفتار شده است. این در حالی است که تلاش های عربستان طی چهار سال گذشته برای وارد کردن غرب به جنگ یمن با وجود پول و قراردادهای امضای شده راه به جایی نبرده است تلاش های عربستان طی چهار سال گذشته برای وارد کردن غرب به جنگ یمن با وجود پول و قراردادهای امضای شده راه به جایی نبرده است. متوقف کردن عبور محموله ها تلاشی شکست خورده برای کشاندن غربی ها به معرکه است.

این رسانه بیان کرد: حق ملت یمن است که مقابله به مثل کند. همانگونه که سعودی ها زیر ساختهای اقتصادی یمن، کارخانه ها و مدارس یمن را ویران می کنند؛ حق ملت یمن است که پاسخ دهد. تاسیسات اقتصادی عربستان در تیر رس آتش یمنی هاست؛ همانگونه که با موشک های یمنی ها؛ آرامکو در ریاض و آرامکو در جیزان و نجران را هدف قرار دادند. ملت یمن نمی توانند تماشاگر استفاده عربستان از درآمدهای نفتی اش برای طولانی کردن جنگ و محاصره یمنی ها باشند».

عبدالباری عطوان با اشاره به هدف قرار دادن ناوهای سعودی در باب المندب از سوی ارتش و کمیته های مردمی و تلاش سعودی ها و متحدان آن برای جنجال آفرینی و اینگونه وانمود کردن که دریای سرخ دیگر امنیت ندارد، در رای الیوم آورده است: « به اعتقاد برخی تحلیلگران، عربستان و امارات که از حدود چهار سال قبل درگیر جنگ ضد یمن هستند؛ تلاش خواهند کرد که در راستای  کسب حمایت بین المللی از حمله ای که بزودی برای سیطره بر الحدیده آغاز خواهند کرد، برآیند. به ویژه که جنگ قبلی آنها پیشرفتی نداشته است.

وی می نویسد: بزرگترین پیروزی که این دو کشور می توانند به دست آورند اذعان به شکست و خارج کردن نیروهایشان و گذاشتن یمن برای مردم یمن است تا مشکلاتشان را از طریق گفتگوی داخلی حل و فصل کنند. هیچ کشوری اعم از بزرگ و کوچک در این جنگ وارد نمی شود زیرا می دانند که وارد شدن به یمن آسان اما خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود به ویژه که دخالت عربستان و نتایج آن تاکیدی بر مقوله تاریخی است که می گوید یمن گورستان متجاوزان است.

عطوان می افزاید: کشورهایائتلاف ضد یمن در راضی کردن و تشویق کشورهای عربی متحد خود برای مشارکت در جنگ یمن شکست خورده اند، آیا می توانند که روسیه، آمریکا و انگلیس را که تاریخ یمن را به خوبی می شناسند، وارد جنگ کنند؟ ائتلاف ضد یمن در راضی کردن و تشویق کشورهای عربی متحد خود برای مشارکت در جنگ یمن شکست خورده اند، آیا می توانند که روسیه، آمریکا و انگلیس را که تاریخ یمن را به خوبی می شناسند، وارد جنگ کنند؟».

به هر حال قدر مسلم آن است که جار و جنجال سعودی ها در زمینه به خطر افتادن دریانوردی در دریاخ سرخ و اینکه محموله های نفتی دیگر در باب المندب امنیت ندارند در حالی صورت می گیرد که جنگی که آنهاعلیه یمن به راه انداختند سبب نا امنی دریانوردی و عبور و مرور نفتکش ها در این شاهراه مهم بین المللی شده است و آنها تهدید کننده این آبراه مهم هستند نه یمنی ها که فقط در حال دفاع از خود هستند.

سعودی ها به دنبال این است که از سویی غربی ها را با اهرم نفت وارد معرکه ای که خود در آن گرفتار شده اند، کنند و از سویی این پیام را به مصر بدهند که درآمدهایی که این کشور از کانال سوئز و ترانزیت آن به دست می آورد در خطر است تا قاهره را به طور جدی وارد کارزار کنند.

نکته قابل توجه در بحث حمله نیروی دریایی یمن به ناوچه سعودی، تلاش سعودی ها برای ترویج روایتی بود مبنی بر اینکه نفتکش هدف قرار گرفته است و متعاقب آن همپیمانانش به ویژه اماراتی ها نیز دست به تبلیغات گسترده در این زمینه زدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار