کد خبر: ۶۴۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 17 August 2018

تابناک / عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از ارائه آمار خلاف واقع ازسوی برخی مسئولان حوزه سلامت در مورد کمبود دارو از آن تحت عنوان عاملی در جهت خودتحریمی یاد کرد.

ذبیح الله نیکفر درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تحلیل اظهارنظری مبنی بر اینکه صنعت دارو از «خود تحریمی» آسیب می‌بیند، گفت: ادعای تحریم که تا قبل از اعمال تحریم‌ها ایجاد شد بر وضعیت بازار دارو تاثیرگذار بود، تاجایی که برخی داروها کمیاب شدند و قیمت سایر داروها نیز افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرد.

نماینده مردم لاهیجان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییرات ایجاد شده در بازار دارو ناشی از خودتحریمی است، در حالی که افراد باید در کشور ارق ملی داشته باشند و تنها به دنبال تجارت و تامین منافع شخصی خود نباشند.

ورود سوداگران باعث نابسامانی در بازار دارو شده است

وی یادآورشد: بی‌تردید افراد در حوزه سلامت با هدف خدمات‌رسانی فعالیت دارند و کسب درآمد و نگاه اقتصادی اولویت آنها نیست، اما متاسفانه عده‌ای سوداگر به این حوزه راه پیدا کرده‌اند و نظارت دقیقی هم در این زمینه وجود ندارد.

نیکفر تصریح کرد: خودتحریمی باعث شده که برغم برخورداری از منابع دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیاز حوزه واردات دارو از طریق تخصیص ارز دولتی این طور تصور شود که این کالاها در بازار کمیاب شده‌اند، چرا که برخی افراد این داروها را با نرخ آزاد می‌فروشند و به سختی هم در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

وی تاکیدکرد: اگر معاونت غذا و دارو توان کنترل این بخش را ندارد به مجلس و دولت اعلام کند تا در تصمیمات خود تجدیدنظر کند و با ورود به این حوزه از روند ورود دارو تا توزیع آن را پیگیری و کنترل کنند.

آمار کمبود دارو با واقعیت تطابق ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: البته آمارهایی هم که مسئولان از حوزه‌های مختلف غذا و دارو اعلام کرده‌اند در خودتحریمی اثرگذار بوده و اثر روانی بر بازار گذاشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصادیق اخبار خلاف واقع در حوزه غذا و دارو بیان کرد: یکی از مسئولان ادعا کرده در حوزه غذا میزان 53 میلیون تُن چای از محل 250 میلیون دلار واردات وجود داشته است، در حالی که تولید کل چای جهان هم به این مقدار نمی‌رسد، از سوی دیگر در حوزه دارو هم آماری از کمبود اقلام دارویی ارائه شده که نتیجه آن ایجاد انبار خانگی داروها است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار