کد خبر: ۶۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۳ 22 July 2015
در زمينه جلوگيري از ساخت‌وساز با نما‌هاي جديد مثل كامپوزيت و شيشه‌اي در قم دو بحث كارشناسي و قانوني وجود دارد.

از نظر كارشناسي، نماهايي كه انرژي را عبور مي‌دهند، مناسب نيستند و نماهاي آلومينيومي هم باعث بازتاب نور آفتاب مي‌شوند و محيط شهر را گرم مي‌كنند. تهيه نقشه بر عهده نظام مهندسي است و بايد براي شفاف كردن نقشه‌ها در زمينه منظر شهري اقدام كند. ما نمي‌توانيم در كنترل نقشه‌ها سليقه‌اي برخورد كنيم. زيرا با اين كار يك شهر را دچار بي‌نظمي و به هم ريختگي مي‌كنيم.

 براي ايجاد نظم در اين زمينه «كارگروه منظر شهري» راه‌اندازي شده و اين كارگروه كه از بهمن سال گذشته فعاليت خود را آغاز كرده و كار پيگيري تهيه نقشه سيما و منظر براي ساختمان‌ها اقداماتي را انجام دهد و طبق همان ضوابطي كه در كنترل نقشه‌ها ملاك بوده است، عمليات اجرايي را دنبال كند.  در اين كارگروه مشخص شد كه تا چه حد مي‌توان از اين نما‌هاي پرده‌اي يا همان كامپوزيت استفاده كرد و استفاده از نماهاي پرده‌اي كامپوزيت و فلزي به دليل اقليم گرم و خشك قم و آسيب زدن به نماي شهري ممنوع اعلام شده است. يكي از ويژگي‌هاي سنت اين است كه معمولاً محدود به زمان خاص ساخت‌وساز مي‌شود و از اين‌رو نمي‌توان انتظار داشت كه امروز از مصالح قديمي استفاده شود، اما موظف هستيم تا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و پيرامون آن از آجر استفاده كنيم تا بافت سنتي اين قسمت حفظ شود. البته در خارج از هسته مركزي آزادي بيشتري براي استفاده از نما‌هاي جديد وجود دارد. ولي كاربرد نماي شيشه‌اي در بناهاي شهر به‌طور كلي ممنوع شده است.

 سازمان نظام مهندسي نقش مهمي در رواج اين اصل دارد و مردم هم بايد بخواهند تا نماي سنتي حفظ شود. وقتي بازار و اقتصاد به ساخت‌وساز وابسته است و نمايي مد مي‌شود، مردم هم به همان سمت و سو مي‌روند. در چنين فضايي از نظام مهندسي و مهندسان آن انتظار مي‌رود كه وارد شوند. در حالي كه آنان هم وارد اين بحث‌ها نمي‌شوند.

از نظر قانوني استفاده از نماهاي جديد ممنوع شده است و برنامه‌هايي داريم تا در رنگ‌هايي كه استفاده مي‌شود هم دقت بيشتري صورت بگيرد تا استفاده از رنگ‌هاي آزار‌دهنده كم شود و نماهايي كه باعث گرما مي‌شوند هم كاهش پيدا كنند. از طرف ديگر استفاده از سنگ در ساختمان‌هاي چند طبقه روش اجراي خاصي دارد و اگر غير‌اصولي صورت بگيرد، مشكل آفرين مي‌شود.

 صداوسيما به‌عنوان رسانه مردمي در اطلاع‌رساني موفق عمل نكرده است. در حالي كه بايد به تحليل كامل اين موضوع مهم بپردازد و فقط به خدمات شهري توجه نداشته باشد. اقدامات زيربنايي براي حفظ نماي سنتي انجام شده و در قسمت‌‌هايي كه در اختيار ما قرار دارد، توجه لازم را اعمال مي‌كنيم و نتيجه اين تلاش‌ها تا سال‌هاي ديگر خود را نشان مي‌دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
نماهای سنتی داره خاطره میشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار