دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ارائه مفاهیم دینی یک ارائه محتوایی و نیز یک ارائه فرمی دارد، گفت: هر اندیشه‌ای که قالب هنر به خودش بگیرد ماندنی و تاثیرگذار است.
کد خبر: ۶۴۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 26 August 2018

به گزارش تابناک اصفهان : مجتبی مجلسی، با بیان اینکه ارائه مفاهیم دینی یک ارائه محتوایی و نیز یک ارائه فرمی دارد، اظهار داشت: ارائه محتوایی بر عهده کارشناسان و علمای دین است. ارائه فرمی، یعنی اینکه در چه قالبی مفاهیم دینی منتقل شود کار هنرمندان است که در این عرصه کار کرده‌اند و آشنا به علوم دینی و نیز مبانی هنری هستند. کسانی که این خصلت‌ها را دارند سعی خودشان این است که مفاهیم دینی را با جلوه‌های بصری و هنری آمیخته کنند و به سمع و نظر مخاطب برسانند.

وی افزود: هر اندیشه‌ای که قالب هنر به خودش بگیرد هم ماندنی است و هم تاثیرگذار و گسترش آن خیلی بیشتر از بیان محتوایی است.

دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه هنر یک سری محدودیت‌هایی دارد که این محدودیت‌ها در برابر محتوا و بیان محتوایی دوچندان می‌شود، گفت: به خاطر این‌که بیان محتوای دینی هم با اجزای انتزاعی در ارتباط است و هنر به خصوص هنری که کارش بیان تصویری است در چنین فضایی دستش بسته است.

وی افزود: هنرمند باید خیلی کارکشته باشد که هم در محتوا و هم در بحث هنر و تصویر از پس کار بربیاید. این مسئله، امر سختی است و بسیار نیز مشکل‌ساز است چون هنرمند یک اثر رسانه‌ای تولید می‌کند و ممکن است دچار خطاهایی شود که این خطاها به راحتی قابل اصلاح نباشد.

مجلسی درباره مشکلات انتقال مفاهیم دینی با هنر بصری تاکید کرد: مشکل بحث بیان دینی که تقریباً با بسیاری از امرهای انتظاری درگیر است و بسیار کم بصری است و بصری کردن این امرهای انتظاری کارکشتگی می‌خواهد، چه در تسلط بر مبانی دینی و چه تسلط بر مبانی هنری.

وی با بیان اینکه در هنرهای سنتی از این دست مثال‌ها فراوان وجود دارد، گفت: کارهایی که بزرگان ما در هنرهای سنتی مثل نگارگری، خطاطی و خوشنویسی انجام دادند جای تقدیر و تشکر دارد، اما در هنرهای معاصر به خصوص گرافیک چون هنر جدیدی است خیلی نمی‌توان مثال عینی غیرقابل خدشه‌ای زد و همه کارها در حال تجربه است، فعالان این عرصه در حال کسب تجربه هستند تا به یک استانداردهایی برسند.

وی خاطرنشان کرد: ما اساتید به نامی در عرصه هنر دینی داریم که درحال فعالیت هستند و شاگرد تربیت می‌کنند، مانند استاد نجابتی در عرصه گرافیک. به عقیده من اگر بخواهیم از یک نفر در عرصه هنر دینی و گرافیک موفق عمل کرده است مثال بزنیم می‌شود از این استاد نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :