معاون استاندار خوزستان با اشاره به سفر اخیر «گری لوییس» هماهنگ کننده سازمان ملل به خوزستان اظهارکرد: در راستای این سفر هفته گذشته جلسه مشترکی برگزار شد که در آن احیای رودخانه کارون و پدیده ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 22 July 2015
به گزارش تابناک یزد،احمد سیاحی با بیان اینکه در رودخانه کارون با مشکل اساسی و جدی به ویژه در زمینه کیفیت آب، کاهش دبی و برداشت های بی رویه در بالادست و پایین دست مواجه هستیم افزود: سازمان ملل تجارب خوبی در این زمینه دارد به همین دلیل قرار شد مطالعات احیای رودخانه کارون با محوریت سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی اصلی رودخانه ها و با همکاری سازمان ملل در قالب یک قرارداد انجام شود و استانداری نیز حامی این طرح باشد.

سیاحی تاکید کرد: در مرحله نخست مطالعات بهسازی و اصلاح مسیر انجام و بازه ها مشخص می شود و سپس میزان اعتبار مشخص خواهد شد که سعی می کنیم از محل اعتبارات ملی و استانی آن را تامین کنیم.

وی با اشاره به تامین بیش از ۸۵ درصد آب شرب استان از رودخانه کارون اضافه کرد: از سوی دیگر این رودخانه نقش مهمی در صنعت و کشاورزی ایفا می کند به همین دلیل تنش در این رودخانه تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب شرب مردم، کشاورزی و صنعت خواهد گذاشت.

وی همچنین با اشاره به تمایل سازمان ملل به همکاری برای حل مشکل ریزگردها گفت: نمایندگان سازمان ملل نشست هایی با کشور عراق برگزار کرده و مشکل ریزگردها را نیز مطرح کرده اند که قرار شد هیات عراقی بازدیدی از کانون های شکل گیری گرد و غبار در خوزستان داشته باشد.

معاون استاندار خوزستان در ادامه اظهار کرد: وزارت کشور ۴۵ میلیارد ریال بر اساس بند ۱۰ مصوبه دولت برای مقابله با گرد و غبار به خوزستان ابلاغ کرده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه به شهرداری ها ودهیاری ها برای کاهش اثرات گرد و غبار کمک می شود که با توجه به محدودیت اعتبارات این مبلغ برای کاهش هزینه ها و مشکلات مردم اعم از شستشوی خیابان ها و درختان و تهیه ماسک در تمام شهرها و روستاهای استان هزینه می شود.

به گزارش ایرنا گری لوییس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران و همسرش، دوم اردیبهشت امسال برای دومین بار به خوزستان سفر کردند.

در این سفر که به دعوت استانداری انجام شده بود لوییس از سد گتوند و شوش بازدید کرد.

در این سفر نماینده سازمان ملل گفت که این سازمان آمادگی دارد برای احیای کارون و و پدیده ریزگردها با خوزستان همکاری داشته باشد.

رودخانه کارون پرآب ترین و تنها رود قابل کشتیرانی کشور بود که از یک دهه پیش با تنش روبه روست. سدسازی های بی رویه و انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی باعث کاهش شدید آب این رودخانه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار