رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی دانشگاه شیراز شروع بارش‌های زمستانی در استان فارس را از نیمه دوم آبان ماه پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۶۵۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 15 September 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمد جعفر ناظم‌السادات اظهار داشت: براساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی می‌توان نیمه‌های آبان ماه آغاز بارش‌ها را در فارس پیش‌بینی کرد و ضروری است کشاورزان و همچنین مسئولان استان فارس توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرند تا در صورت تغییر آب وهوا و بارش باران آمادگی لازم را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی از روزهای زمستان امسال در مقایسه با سال گذشته متفاوت است، افزود: این مهم بیانگر پدیده لانینو است و بر همین اساس یکی از نشانه‌های لانینو متفاوت بودن دما در فصل پائیز و زمستان است.

ناظم‌السادات جو زمین را به پیچیدگی یک موتور جت تشبیه کرد و گفت: پیش‌بینی‌های دقیق و همچنین پیامدهای تاثیرات ال‌نینو و لانینو نیازمند تحقیقات بیشتر و برخورداری از سیستم‌های پیشرفته‌ای است که در کشور وجود ندارد.

پژوهشگر دانشگاه شیراز پدیده ال‌نینو و همچنین لانینو را به عنوان یکی از مهمترین اطلاعات در علوم جوی اشاره کرد و گفت: پس از وقوع یک ال نینوی قوی باید منتظر وقوع پدیده جوی با نام لانینو باشیم که کاهش دما و کمی بارش را به دنبال دارد.

ناظم‌السادات انجام هزینه کردن درباره تحقیقات جوی و آب و هوایی در استان فارس را به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌ها در امر موضوعات زیست محیطی، کشاورزی و سلامت جامعه اعلام کرد و از مسئولان خواست نسبت به تحقیقات محققان در موضوعات آب وهوای استان فارس توجه خاصی داشته باشند تا بسیاری از مشکلات بومی فارس کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار