با حضور فرهنگ و ادب دوستان؛
پیکر مرحوم استاد سید محمد دبیر سیاقی آخرین بازمانده از نسل شاگردان فرهیخته علی اکبر دهخدا پس از تشییع با حضور اهالی فرهنگ و ادب دوستان تشییع و به خاکسپاری شد.
کد خبر: ۶۶۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 11 October 2018

آخرین بازمانده نسل شاگردان دهخدا هم در خاک آرام گرفت

به گزارش تابناک قزوین،امروز ادب دوستان، اهالی فرهنگ و هنر، استادان و دانشجویان ادبیات استان و کشور در تشییع جنازه مردی حاضر شدند که نه تنها از نسل شاگردان علامه دهخدا بلکه استادی توانمند بود که در زمینه ادبیات شاگردان بسیاری را پرورش داد .

به همین ترتیب امروز همه ادب دوستان به این شخصیت فرهیخته ادای احترام کردند و یادش را زنده و گرامی داشتند.

پیکر استاد سید محمد دبیر سیاقی از مدرسه تاریخی امید «پژوهشکده دبیر سیاقی» جنب عالی قاپوی قزوین به سوی آستانه امامزاده حسین(ع) تشییع و در آرامگاه بهشت حسینی به خاک سپرده شد.

بر اساس این گزارش،سیدمحمّد دبیرسیاقی «زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین» پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود.  

او  در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و  از نخستین دستیاران دهخدا بود؛   مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت.

پس از پایان تالیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغت‌نامه پرداخت.

دهخدا  از  او  به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

مراسم شام غریبان استاد عصر امروز ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ و صباح مزار از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح جمعه ۲۰ مهر ماه در مسجد الغدیر واقع در خیابان شهید بابایی قزوین برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار