انرژی خورشید از جمله منابع تجدید پذیر کشور ایران محسوب می‌شود که با استفاده از روش‌هایی نوین می‌توان از سقف شیروانی ها و همچنین زمین های اختصاص یافته به فضای سبز برای استقرار پنل های برق خورشیدی استفاده کرده و استفاده چند منظوره از ظرفیت های موجود داشت.
کد خبر: ۶۷۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰ 02 November 2018

به گزارش تابناک قم، انرژی خورشید از جمله منابع تجدید پذیر کشور ایران محسوب می‌شود که بر اساس دستاورد پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی خورشیدی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری برای گسترش انرژی خورشیدی دارند.

اکنون وضعیت تولید و مصارف برق در سطح کشور و استان قم در زمان‌های اوج مصرف(اواخر بهار و ایام تابستان) به طور طبیعی با مشکلاتی رو به رو است.

به گفته امیر طیبی نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم واحدهای صنعتی و تولیدی از یک طرف و واحدهای خانگی از سویی دیگر مصرف‌کننده برق هستند که دولت تلاش می‌کند توازنی بین این دو به وجود آورد ولی همیشه منابع و امکانات محدود و نیازها نامحدود بوده است. بر اساس این امر مسؤولان و متولیان بخش‌های مختلف باید همیشه و همواره دنبال منابع جایگزین، مطمئن و پایدار برای این امر باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه با محدودیت تأمین برق در ایام خاص و پیک مصرف رو به رو هستیم اگر بنا باشد قطعی یا نوسان به وجود آید مصارف خانگی در اولویت تأمین قرار دارند و مصارف صنعتی در درجه دوم قرار می‌گیرند.

طیبی‌نژاد با بیان اینکه امکان تأمین نیازهای برق به طور کامل وجود ندارد گفت: در صورت تلاش بخشی از این کمبودها جبران و همچنین از نوسانات برقی جلوگیری می‌شود زیرا نوسانات برق صدمات زیادی به واحدهای صنعتی وارد می‌کند که سبب از بین رفتن و تخریب مواد اولیه و دستگاه‌ها می‌شود.

ایجاد نیروگاه‌های تولید برق در مقیاس کوچک

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و به تبع آن شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم که از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک محسوب می‌شود اقداماتی در دستور کار دارند تا بتوانند به نتایج خوبی در زمینه تولید برق برسند که یکی از این امور ایجاد نیروگاه‌های تولیدی برق در مقیاس کوچک است.

وی با اشاره به نیروگاه‌های مقیاس کوچک تولید برق از گاز گفت: مواد اولیه و انرژی مصرفی این نیروگاه‌ها گاز است و به وسیله توربین‌های گازی برق ایجاد می‌کنند و به اصطلاح به آنها CHP می‌گویند.

برای استقرار این نیروگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی تسهیلاتی در نظر گرفته شده که به ازای هر یک مگاوات برق تولیدی 100 متر مربع زمین به آنها به صورت رایگان در شهرک‌های صنعتی اختصاص پیدا می‌کند. شرکت برق نیز، برق تولید شده را به صورت تضمینی با قیمت آزاد خریداری می‌کند.

چندی پیش نیروگاه تولید برق در مقیاس کوچک 6 مگاواتی در شکوهیه افتتاح شد و نیروگاهی دیگر با ظرفیت 20 مگاوات در سلفچگان در دستور کار برای تکمیل ظرفیت است.

استفاده از فرصت‌ واحدهای صنعتی برای تولید برق از سلول‌های خورشیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه واحدهای صنعتی دارای سطح وسیعی هستند و شیروانی و سقف‌های این واحدها سطح زیادی را می‌پوشاند گفت: با استقرار پنل‌های خورشیدی روی سقف‌های شیروانی می‌توان برق تولید کرد که مشمول خرید تضمینی از سوی شرکت توزیع برق و استفاده در مصارف دیگر می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان انرژی‌های نو خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه تولید برق و تزریق به شبکه از سوی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر اساس خرید تضمینی انجام می‌شود.

طیبی‌نژاد به ظرفیت‌سنجی تولید برق اشاره کرد و افزود: بر این اساس مشخص می‌شود در شهرک‌های صنعتی چه اقداماتی می‌توان انجام داد زیرا وسعت زیادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که می‌توان از آنها برای تولید برق استفاده کرد.

وی عنوان کرد: برای بسیاری از واحدهای صنعتی یا سرمایه‌گذاران صرف نمی کند که زمین‌های با ارزش و صنعتی خود را برای استقرار پنل‌های خورشیدی اختصاص دهد زیرا هزینه و ارزش این زمین‌ها بالاست.

فضای سبز و تولید برق

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای استفاده از فضای سبز راهبری بازار را با سرمایه‌گذاری روی مزرعه‌های بزرگ در دست بگیرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه بر اساس نظر مشاور بخشی از برق نیز می‌تواند در بخش فضای سبز تولید شود گفت: شرکت مشاور نیز کار مطالعاتی در این زمینه انجام داده تا مشخص شود در شهرک و نواحی صنعتی چه ظرفیتی برای تولید برق می‌توانیم داشته باشیم.

بر اساس قانون باید درصدی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فضای سبز تبدیل شود بنابراین فضای سبز را می‌توان به صورت دو منظوره استفاده کرد.

بر اساس این طرح ستون‌هایی در فضای سبز استقرار پیدا می‌کند و پنل‌هایی بالای فضای سبز قرار می‌گیرد. فاصله‌های بین پنل‌ها به گونه‌ای است که نور لازم به فضای سبز می‌رسد. این پنل‌ها در صورت نشستن گرد و غبار به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار باید شسته شود و آب حاصل از شست‌وشو به فضای سبز تزریق خواهد شد.

آفتاب سوزنده‌ای در تابستان‌ها وجود دارد که برای تولید برق بسیار مناسب است. با استقرار این پنل‌ها علاوه بر نوری که به فضای سبز می‌تابد سایه‌ای برای رشد گیاهان نیز برای فضای سبز ایجاد می‌شود و جلوی از بین رفتن فضای سبز را می‌گیرد و از طرف دیگر سبب تولید برق می‌شود بنابراین چنین طرحی به صورت چند منظوره مفید است.

به گفته طیبی نژاد کار مطالعاتی در این زمینه انجام شده و بر اساس مطالعات توجیه اقتصادی در این حوزه وجود دارد و اکنون آماده ارائه برای بخش خصوصی است.

با توجه به احتمال قطعی برق در زمان‌های اوج مصرف و خسارت‌هایی که به واحدهای صنعتی وارد می‌شود این طرح‌ها پیش بینی شده تا علاوه بر کاهش این مشکل بتوان سرمایه‌گذارانی برای ورود در این عرصه را جذب کرد تا در این حوزه جدید ورود داشته باشند و به تولید برق بپردازند.

چنین طرح‌هایی در استان قم که در روزهای آفتابی بالایی در طول سال تجربه می‌کند فرصتی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار