رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور با بیان اینکه تعداد واکسن تب مالت همواره کمتر از نیاز کشور بوده است، گفت: وضعیت بیماری تب مالت در شمال و غرب کشور بدتر شده است.
کد خبر: ۶۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 30 July 2015

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور با بیان اینکه تعداد واکسن تب مالت همواره کمتر از نیاز کشور بوده است، گفت: وضعیت بیماری تب مالت در شمال و غرب کشور بدتر شده است.

به گزارش مهر؛ محمدمهدی گویادر سومین همایش منطقه ای بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان با محوریت بیماری تب مالت در همدان با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت بیماری موزی و مزمن و پیچیده ای است، اظهار کرد: این بیماری وضعیت فرد را آنقدر سخت و دشوار می کند که موجب مرگ بیمار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری تب مالت پیچیده و دشوار است، افزود: بررسی های علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور حاکی از اینست که وضعیت بیماری تب مالت در شمال و غرب کشور بدتر شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه بخشی از افزایش این بیماری به کمبود واکسن و انجام نشدن واکسیناسیون در زمان مناسب بر می گردد، عنوان داشت: تعداد واکسن بروسلوز همواره کمتر از نیاز کشور بوده است.

گویا دومین مشکل در شیوع بروسلوز را کشتارگاه های سنتی عنوان کرد و گفت: برای کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی باید از این کشتارگاه ها حمایت شود چرا که عده ای سلامت انسان را فدای درآمد بیشتر و اقدام به کشتار سنتی دام می کنند.

وی با تاکید بر اینکه استانداری ها باید از کشتارگاه های صنعتی حمایت کنند، افزود: سومین مورد ضعف آموزشی مردم است و متاسفانه در روستاها فرهنگ نگهداری از دام تغییر نکرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور با اشاره به اینکه آغل های نگهداری دام در روستاها باید بهسازی شود، بیان داشت: بیماری تب مالت یا برسلوز حتی از طریق استشمام فضای آلوده آغل نیز منتقل می شود.

گویا با بیان اینکه نظارت بر محصولات لبنی باید جدی تر شود، ابراز داشت: بیمه شدن دام ها و پرداخت خسارت به موقع به دامداران و به اندازه کافی از مواردی است که باید رعایت شود و با این وجود باید بودجه و امکانات لازم در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد و نباید بگذاریم دامپزشکی آسیب پذیر شود.

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع بیماری تب مالت در انسان سه تا چهار برابر عددی است که در آمار ثبت شده است، افزود: تشخیص آزمایشگاهی بیماری دشوار بوده و می توان اذعان داشت که وقتی می گوییم میزان شیوع بیماری در کشور ۲۰ هزار شده در واقع آمار واقعی سه برابر بوده و ۷۰ هزار نفر مبتلا هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور تاکید داشت: تامین واکسن بروسلوز برای منطقه حرف اول را می زند و باید به غرب کشور ویژه نگاه کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار