رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ شهری در کشور پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها را اجرایی نکرده که به عنوان پایلوت از آن الگوبرداری کنیم اظهار کرد: در حوزه اتوبوسرانی قبل از همدان چندین استان این طرح را اجرا کرده بودند و ما نیز از آن‌ها الگو گرفته و طی سال گذشته عملیاتی کردیم که البته موفقیت‌آمیز هم بود.
کد خبر: ۶۹۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 24 December 2018
محمد پوروخشوری گفت: قول می‌دهم چند ماه آینده طرح الکترونیک کرایه با تکنولوژی شهر همدان اجرایی شود که در هیچ استانی انجام نشده است.

به گزارش فارس، پوروخشوری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ شهری در کشور پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها را اجرایی نکرده که به عنوان پایلوت از آن الگوبرداری کنیم اظهار کرد: در حوزه اتوبوسرانی قبل از همدان چندین استان این طرح را اجرا کرده بودند و ما نیز از آن‌ها الگو گرفته و طی سال گذشته عملیاتی کردیم که البته موفقیت‌آمیز هم بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از خطوط تاکسی کشور پرداخت الکترونیکی کرایه با نصب اپیکیشن به صورت پایلوت اجرا شد، اما با شکست همراه بود گفت: در برخی از خطوط تاکسی تهران و اصفهان این طرح اجرایی، اما با شکست مواجه شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با تاکید به اینکه قصد نداریم این تجربه را تکرار کنیم افزود: دلایل قوت و ضعف شکست طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در برخی از استان‌ها بررسی شده تا در همدان مشکلاتی نباشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از حوزه تاکسیرانی خصوصی است و باید راننده تصمیم بگیرد و جنس آن با اتوبوسرانی فرق دارد افزود: هرچند در حوزه اتوبوسرانی بخش خصوصی دخیل است، اما در مجموع مالکیت دست ماست و اهرم نظارتی را می‌توان اجرا کرد.

پوروخشوری با بیان اینکه مشکلات موجود به هزینه دستگاه‌های پرداخت الکترونیک برمی‌گردد خاطرنشان کرد: در برخی از شهر‌ها برای خرید دستگاه پرداخت الکترونیک به تاکسیرانان وام تعلق گرفته، اما استقبال نکردند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهر‌ها نیز با فروش این دستگاه‌ها تاکسیرانان توانایی خرید آن را نداشته‌اند، افزود: در شهر تهران اپیکیشن پرداخت الکترونیک راه‌اندازی شد، اما چون ضریب نفوذ اینترنت در کشور پایین است، چندان کارایی نداشت.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه بسیاری از نقاط ضعف بررسی شده است گفت: باید سیستمی در همدان اجرایی شود که اگر مسافر گوشی هوشمند و اینترنت داشت و نمی‌خواست به صورت کارتی کرایه‌اش را پرداخت کند، برایش این امکان فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی گوشی هوشمند نداشت، اما می‌توانست از طریق کارت الکترونیک کرایه خود را پرداخت کند آن را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم افزود: این امکان نیاز به یک سخت‌افزار در تاکسی دارد.

پوروخشوری با بیان اینکه با بسیاری از شرکت‌ها مذاکره کرده‌ایم و اکثر دستگاه‌های موجود ساخت خارج از کشور است، تاکید کرد: به دلیل مسائل تحریم و گرانی ارز معمولاً این دستگاه‌ها قیمت بالایی را دارند و تاکسیران هزینه زیادی را متحمل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از یک سال به این نتیجه رسیده‌ایم که ساخت سخت‌افزار موضوع پیچیده‌ای نیست و شرکت‌های داخلی می‌توانند آن را بسازند گفت: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی شهر همدان موفق به ساخت یکی از این دستگاه‌ها شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه در روز ۲۶ آذرماه به مناسبت روز حمل و نقل این سامانه در همدان رونمایی شد افزود: اگر کد‌های امنیتی ایجاد شود طرح را اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده چرا که قرار است خلق پول صورت گیرد گفت: شارژ کارت، انجام پرداخت و کسر پول از حساب مسافر و اضافه شدن به حساب راننده یعنی ایجاد پول جدید است و باید مسائل امنیتی در نظر گرفته شود.

پوروخشوری با بیان اینکه امیدواریم طی یکی دو ماه آینده کد امنیتی پرداخت الکترونیک کرایه را دریافت کنیم افزود: قول می‌دهم در چند ماه آینده این طرح با تکنولوژی شهر همدان اجرایی شود که در هیچ استانی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم شهر همدان پایلوت اجرای این طرح شناخته شود خاطرنشان کرد: در این فاصله زمان را نیز از دست نمی‌دهیم و باید با مسوولان خطوط و تاکسیرانان صحبت کنیم و نقاط قوت و ضعف طرح را بسنجیم.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه دستگاه پرداخت الکترونیک قیمتی دارد و نمی‌توانیم آن را بخریم و باید تاکسیرانان خریداری کند افزود: به دنبال مدل مالی هستیم که تاکسیران در ابتدای کار کل مبلغ را پرداخت نکند و در طول پنج سال با یک عدد کم روزانه از تراکنش دستگاه کم شود.

وی با اشاره به اینکه تاکسیرانان در حال حاضر برای تهیه پول خرد در بازار مبلغی اضافی پرداخت می‌کنند که ما به دنبال این هستیم این مبلغ به خرید دستگاه پرداخت الکترونیک ختم شود، گفت: این امر باعث می‌شود که فشار مالی روی راننده نباشد.

پوروخشوری با بیان اینکه در کنار این اقدام بسته‌های تشویقی برای راننده در نظر گرفته خواهد شد، افزود: در حال حاضر به پرداخت الکترونیک دست یافته‌ایم و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های الکترونیک و اپیکشینی که برای این کار است با تمام مدل‌های خارجی رقابت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر حمایت از کالای داخلی دارند و ما در حوزه پرداخت الکترونیک به این مهم دست یافته‌ایم و وابستگی به خارج نداریم که حتی اگر دستگاه از کار بیفتد منتظر ورود قطعات باشیم، گفت: البته نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که مربوط به رفتار‌ها می‌شود و بعداً باید حل شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه این طرح باید ابتدا در چند خط اجرایی شود و بعد از رفع نقاط قوت و ضعف در بقیه خطوط عملیاتی کنیم، افزود: حتی آمادگی داریم طرح پرداخت الکترونیک تاکسی را فردا نیز اجرایی کنیم، اما نباید عجله کرد و اعتمادسازی شرط اصلی است.

وی در پایان با توجه به فصل سرما و بارش برف، گفت: تردد در خیابان طی روز‌های برفی سخت است و شهروندان سعی کنند از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند چرا که هم خود متضرر نخواهند شد و هم به مدیریت شهری کمک خواهند کرد.

موضوع «الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی» یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در همدان چه زمانی اجرایی می‌شود؟» است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار