رحیم‌پور ازغدی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از افراد مذاکرات هسته‌ای را به صلح امام حسن (ع) ربط می‌دهند و این کار یک اشتباه است.
کد خبر: ۷۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸ 06 August 2015
حسن رحیم‌پور ازغدی در دومین روز از دوره خط امام خواهران بسیجی که در مجتمع امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امام حسن (ع) هرگز معاویه را به رسمیت نشناخت‌، اظهار کرد:‌ ایشان فرمودند معاویه هرگز حق ندارد حکومت را بین بنی‌امیه دست به دست کند و حق صدمه زدن به اعضای جبهه ما را ندارد اما معاویه بر خلاف مفاد صلح عمل کرد و برخی از افراد در جامعه کنونی مذاکرات هسته‌ای را به صلح امام حسن (ع) ربط می‌دهند که این کار یک اشتباه است.

وی با بیان اینکه به جزء اسلام و قرآن، ‌بسیاری از ادیان الهی که قبل از اسلام آمدند همانند عرفان‌های سکولار و مشرکانه، گسترش معنویت را قبول نداشتند، گفت: در صورتی که مکتب الهی هم انسان‌ساز و هم جامعه‌پرداز، تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: مذاهبی همچون مارکسیست‌ها، لیبرالیزم‌ها و سرمایه‌داری، ‌بعد جمعی را حداکثر در عبادت‌های جمعی می‌دانند و می‌گویند مذهب صرفا مساوی است با معنویت و از طرف دیگر معنویت مساوی است با معنویت شخصی، یعنی دینداری و معنویت و اخلاقی بودن ارتباطی با نهادهای سیاسی و اجتماعی و تعلیم و تربیت ندارد.

وی با اشاره به جدا نشدن روح فردی و جمعی در مکتب اسلام گفت: در اسلام ناب، روح جمعی و روح معنوی فردی از یکدیگر جدا نمی‌شود، معنویت هم در مسجد و هم در سیاست، بازار، رسانه،‌ دانشگاه و سطح بین‌الملل جریان دارد بنابراین روح جمعی دین در همه مظاهر زندگی و مسائل اقتصادی، اجتماعی، مدنی و عبادت وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اسلام، فردیت و جمعیت را کاملا با هم گره می‌زند، پیامبران و ائمه، سنت جمعی را طوری تفسیر کرده‌اند که با روح معنویت فردی قابل جمع کردن باشد.

رحیم‌پور ازغدی به فعالیت در جامعه در عین با خدا بودن را به عنوان وظیفه جوانان مومن و انقلابی اشاره کرد و افزود: باید احساس کنیم هر کاری انجام می‌دهیم، دارای یک بعد اجتماعی و یک بعد خاص است که همان سلوک شخصی انسان است، راه خدا از میان خلق می‌گذرد و حتی مادی‌ترین کارهایی که انجام می‌دهیم در هاله‌ای از همان معنویت فردی است.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم تمدن‌سازی دینی و اصلاحات و مناسبات مختلف یعنی مبارزه با فاصله‌های طبقاتی، شرک، کفر ورزی را به عنوان یک فعالیت اجتماعی مدنظر قرار دهیم که تمام این‌ها در باطن،‌ یک فعالیت شخصی و سلوک فردی هم محسوب می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ما اعمال و مناسکی را انجام می‌دهیم تا خود را به منبع مطلق و غایی وصل کنیم، افزود: برخی ادیان بر این باورند که این کار یک گرایش فردی است و فردی هم می‌ماند.

وی افزود: برخی ادیان می‌گویند ما برای اینکه خدا را باور کنیم باید نمادی از آن را جلوی چشممان داشته باشیم و در مقابل آنها خضوع کنیم اما متوجه نشدند این یعنی لغزیدن از توحید به سوی شرک و این کار یک معنویت خرافی و انحرافی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انسان بعد عقلی، روحانی و جسمی دارد، اظهار کرد: گاهی معیار علوم انسانی، فقط تجربه است در صورتی که تمام ابعاد انسان را نمی‌توان تجربی و آزمایشگاهی بررسی کرد، بخشی از وجود انسان عقلی است که بررسی آنها با استدلال و تعقل امکان‌پذیر است و بخشی نیز شهودی است که باید مشاهده کنی و اهل معنا و ریاضت باشی.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: برخی به اسم مدرنیته آمدند و برخی شعارها را دادند، در چنین نظام‌هایی از قبل برای افراد برنامه‌ریزی شده و فرد اختیار و آزادی خود را از دست می‌دهد زیرا وقتی در قفس باشی، هدف و اراده تعریف نمی‌شود.

وی با اشاره به مکتب اسلام به عنوان دینی که آزادی و اختیار را برای انسان‌ها در نظر گرفته است،‌ گفت: اسلام می‌گوید انسان باید هدف و اراده داشته باشد اما در برخی از ادیان و جوامع، انسان خصلت رباتیک می‌گیرد و به یک ماشین تبدیل می‌شود زیرا همه چیز از قبل برای او طراحی شده و این به معنای از خودبیگانگی کامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در جوامع سکولار،‌ خرافات بسیار بیشتر از یک جامعه اسلامی گسترش دارد و یکی از پرمشتری‌ترین کارها در این جوامع، فال گیری و کف‌بینی است و این فرهنگ را در کشور ما نیز رواج می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار