تابناک کهگیلویه وبویراحمد
گویا این همایش وخصوصا سخنران آن به مذاق اصولگرایان خوش نیامده وهجمه سنگینی را بر ضد این همایش وشخص زیباکلام به راه انداخته اند
کد خبر: ۷۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 07 August 2015
این روزها در فضای رسانه ها خبری مبنی بر دعوت صادق زیبا کلام جهت شرکت وسخنرانی در همایشی تحت عنوان (به روشنی آفتاب بیاندیش)زیاد دیده می شود .این همایش از طرف اصلاحطلبان کهگیلویه برنامه ریزی شده است اما گویا این همایش وخصوصا سخنران آن به مذاق اصولگرایان خوش نیامده وهجمه سنگینی را بر ضد این همایش وشخص زیباکلام به راه انداخته اند. حال بدون از جهت گیری به سمت موافقان ومخالفان ،نکاتی به ذهن می رسد که مکتوب کردن آنها بدون فایده به نظر نمی رسد.
1- اولین نکته ای که لازم است به آن توجه کرد،اینست که چرا یک شخصیت ملی به دهدشت می آید؟ اصلاحطلبان در شهرستان های کهگیلویه ،بهمئی،چرام ولنده هیچگاه موفقیت چندانی در انتخابات نداشته اندو دلیل آنهم به مواضع وسیاست های سران این جریان در منطقه برمی گردد.تضاد بین گروه های اصلاحات گاها چنان شدید بوده که بین اصلاحطلبان واصولگرایان هم به این صورت نبوده است. آنچه در دعوت از زیبا کلام به دهدشت مشهود است اینست که شاید بتوان با دعوت وحضور اینچنین اشخاص برجسته ای اصلاحطلبان منطقه به خود آمده ودر انتخابات پیش رو حسرت چندین ساله برنده شدن در انتخابات مجلس را چهار سال دیگر بر دل طرفداران خود نگذارند.
2- چرا زیبا کلام؟ دکتر زیبا کلام دارای سابقه ای زیاد در مباحث سیاسی می باشد. آنچه را می توان از مواضع زیبا کلام بدست آورد مواضعی کاملا آشکار وتند بر علیه اصولگرایان است .زیبا کلام در سخنرانی ها ونامه های معروفش بدون از هیچگونه ملاحظه ای به سیاست های اصولگرایان وحتی در برخی مواقع کاملا متضاد با سیاست های نظام حمله کرده ودر نوع خود تندرو ترین اصلاحطلبان است. مواضعی همچون من اسرائیل را به رسمیت می شناسم چون سازمان ملل آنرا به رسمیت می شناسد یا دفاع از رضا خان یا انتقاد شدید از مبحث هسته ای وگفتن این جمله که انرژی هسته ای بیش از جنگ تحمیلی به ایران ضربه زد. زیبا کلام یک استاد برجسته علوم سیاسیست ،اصلاحطلبان با دعوت از این فعال سیاسی به خود شخصیت وپرستیژ جدی وچشمگیرتری می دهند واز آن مشکل سنتی که با آن مواجه بودند فاصله می گیرند.
3- مخالفان حضور زیبا کلام، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دهدشت مهمترین گروهیست که با انتشار نامه ای خواستار لغو این مراسم شده است .به نظر می رسد یکی از شاه کلید های اصولگرایان در اینگونه مواقع برهم زدن بازیست چیزی که نشان از مطمئن بودن آنها از جواب دادن همچنین کارهایی در اینگونه مراسمات دارد.اما نکته ای که اصولگرایان باید متوجه باشند این است که هرچه تندتر وافراطی تر برخورد کنند،وجه ی خود را نزد افکار عمومی خراب تر می کنند. بر هم زدن سخنرانی شخصی مثل دکتر زیبا کلام باعث محبوبیت بیشتر وی می شود.در میان اصولگرایان اشخاصی هستند که به راحتی توانایی مقابله با زیبا کلام را دارند. به جای حمله کور به اصلاح طلبان از شخصیت های علمی وسیاسی اصولگرا دعوت کنند تا در مقابل زیبا کلام از آنها دفاع کنند. اگر اصولگرایان شخصی مثل دکتر هدایت خواه را در مقابل زیبا کلام با عنوان مناظره روبه رو می کردند بهتر از همچین مواضع کودکانه ایست که می گیرند.در میان شخصیت های ملی اصولگرایان می توانند از شریعتمداری که می توان گفت حتی یک اتفاق طول تاریخ هم از ذهن وی بیرون نیست ویک کتابخانه به تمام معناست و تحلیلگری برجسته در سیاست وروابط بین الملل وایران است،استفاده کنند. حضور امثال زیبا کلام برای ما در استان محروم ودارای فرهنگ ضعیف سیاسی ،غنیمتیست که بایدبا استفاده از این فرصت به بالا بردن توان خود فکر کنیم نه خدای ناکرده با حرکات خالی از منطق رای به بی فرهنگی بدهیم.
به هرجهت امیدواریم فعالان سیاسی بجای استفاده تبلیغاتی از حضور چنین شخصیت هایی تلاش در بالا بردن بینش خود داشته باشند. اصولگرایان واصلاحطلبان باید به این نکته توجه کنند که صادق زیبا کلام در حوزه ی سیاسی دارای نظراتیست وبرای خود در این حوزه برند است. بحث بر پذیرش نظرات وی نیست اما می توان با حضور وی کاملا منطقی و درحیطه گفتگو ومنطق صحبت یا مخالفت نمود.
مهدی مرادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار