قریب به پنج سال پیش ملارد در تقسیمات کشوری با مصوبه دولت از بخش به شهرستان ارتقا یافت اما زیرساخت ها و الزامات اداری آن شباهت چندانی به ساختار شهرستانی ندارد.
کد خبر: ۷۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 07 August 2015
شهرستان ۴۲۰ هزار نفری ملارد در زمره مناطق پرجمعیت و پهناور استان تهران به شمار می رود که در غربی ترین نقطه این استان و در مجاورت استان های مرکزی و البرز قرار دارد.

به طور یقین ارائه خدمات مطلوب و بهینه به این حجم انبوه و متراکم جمعیت، مستلزم تامین زیرساخت های لازم درعرصه ها و ابعاد گوناگون است.

ادارات مستقر در این شهرستان به نمایندگی از دولت و مدیریت کلان کشوری، ارائه کننده مطالبات مردمی درعرصه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی، امنیتی و...هستند و  ابتدایی ترین شرایظ تامین چنین خدماتی بستر و فضای ساختمانی مناسب است.

نقش فضای ساختمانی در آرامش خاطر کارمندان فعال در ادارات و ارباب رجوع بر هیچکس پوشیده نیست و مواجه بودن شهروندان و نیروی انسانی ارگان های فعال با فضایی تنگ ومحدود، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که سطح کمی وکیفی خدمات و مدیریت بهینه و اصولی را تحت الشعاع قرار می دهد.

در سالیان نه چندان دور، ملارد از بخش های تابعه شهرستان شهریار محسوب می شد که قریب به پنج سال پیش با مصوبه دولت به شهرستان ارتقا یافت اما زیرساخت های لازم برای چنین تغییر ساختاری در آن پیش بینی نشده و این شهرستان تنها بر روی کاغذ چنین پیشوندی را یدک می کشد و امکانات موجود در آن تناسب چندانی با الزامات شهرستانی ندارد.

تعداد قابل توجهی از ادارات در این شهرستان بصورت استیجاری اداره می شوند و مدیریت شهری ملارد برای ساماندهی فضای فیزیکی ادارات و برون رفت از وضعیت موجود در حوزه ساختمانی، محدوده ای را تحت عنوان شهرک اداری تعریف کرد تا با ساخت و تجهیز ادارات از سوی ارگان های متقاضی دریافت زمین، مجموعه ای از ادارات در اراضی پیش بینی شده احداث شود.

در اواخر سال گذشته مدیریت شهری ملارد طی مراسمی با حضور روسای ادارات کل استان تهران با واگذاری زمین، زمان شش ماهه را برای پیگیری عملیات احداث ساختمان های اداری تعیین کرد که البته به ثمر نرسیدن این طرح در بازه زمانی مذکور به علت مشکلات اعتباراتی که ادارات و سازمان های دولتی در طول سنوات اخیر با آن مواجه بوده اند و کندی روند پیشرفت فیزیکی فضای ساختمانی ادارات شهرستانی در این محدوده دور از ذهن به نظر نمی رسید و همچنان برخی از نهاد های اداری فعال در این شهرستان با مشکلات اجاره نشینی دست و پنجه نرم می کنند.

لغو مجوز حوزه علمیه خواهران به دلیل عدم وجود ساختمان مناسب

حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه شهرستان ملارد درگفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم توجه مسئولان شهرستانی به تقویت زیرساخت های فرهنگی اظهار داشت:پس از ورود بنده به این شهرستان، مجوز راه اندازی حوزه علمیه خواهران را از نهادهای مربوطه دریافت کردیم اما به دلیل عدم تعیین و تخصیص اعتبارات برای احداث ساختمان حوزه علمیه، مجوز این مرکز دینی که ضرورت احداث آن احساس می شود، لغو شد.

وی افزود: نمی توان بدون تامین امکانات لازم، رشد وشکوفایی شهری را محقق کرد و سطح کمی و کیفی خدمات در چنین شرایطی با افت مواجه می شود.

حسینی گفت: وقتی مجموعه ای همچون نیروی انتظامی به عنوان یکی از بازوان اصلی حفظ امنیت درساختمان استیجاری به سر می برد، نارسایی هایی در این عرصه ظهور و بروز پیدا می کند و حفظ امنیت ایده آل با دشواری هایی مواجه می شود.

فضای محدود ساختمانی جدی ترین دغدغه تامین اجتماعی ملارد

حمید رستمی رئیس تامین اجتماعی شهرستان ملارد نیز در گفتگو با خبرنگارمهر با اشاره به کثرت مراجعه کنندگان به مجموعه تحت مدیریتی خود گفت: فضای تنگ و نامناسب تامین اجتماعی کار را برای کادر فعال اداری و ارباب رجوع با سختی های بسیاری روبروکرده است و با توجه به زمان بر بودن عملیات احداث ساختمان تامین اجتماعی در شهرک اداری، می طلبد مسئولان شهری تا بهره برداری از ساختمان جدید، فضایی مناسب تر را بصورت موقت در اختیار این مجموعه قرار دهند.

عدم استقرار اداره تبلیغات اسلامی به دلیل نبود زیرساخت های ساختمانی در ملارد

حجت الاسلام حسینعلی رضازاده رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان های شهریار وملارد نیز عنوان کرد: یکی از اداراتی که هنوز امکان راه اندازی آن در شهرستان ملارد بصورت مستقل فراهم نشده، اداره تبلیغات اسلامی است.

وی افزود:سازمان تبلیغات اسلامی مدتهاست عنوان کرده در صورت تامین بستر و فضای مناسب برای راه اندازی این مجموعه در ملارد، در کوتاه ترین زمان ممکن ساز وکار لازم را برای آغاز به کار این نهاد در منطقه فراهم می کند.

رضازاده گفت: با وجود پیگیری های بسیار، تاکنون این ساختمان مهیا نشده و مبلغان و روحانیون فعال در این شهرستان، برای پیگیری امور مربوطه به تبلیغات اسلامی شهرستان شهریار مراجعه می کنند.

 لزوم هم افزایی هرچه بیشتر مسئولان ذیربط برای تامین ساختمان ادارات

اگر چه اقدام مدیریت شهری در واگذاری زمین ادارات موید حسن نیت و تلاش سازنده این مجموعه در تامین زیرساخت های لازم برای ادارات شهر ملارد است اما می طلبد در شرایطی که این شهرستان با کمبودهای جدی درعرصه های گوناگونی مواجه است، ساز وکاری فراهم شود که پیرو آن تا زمان به ثمر نشستن پروژه  شهرک اداری ملارد، ادارات شهرستان به فضایی مناسب تر و در شان شهر و شهروندان نقل مکان کنند که در صورت تحقق این مهم، رضایتمندی شهروندان نیز به نحو مطلوب تری تامین و امکان استقرار بسیاری از ادارات همچون محیط زیست و توسعه فضای ساختمانی مجموعه هایی همچون دارایی، میراث فرهنگی، کمیته امداد، ثبت و اسناد، اوقاف و ...در ملارد فراهم خواهد شد.

البته تنگناهای مالی و اصل هزینه و درآمد در عرصه مدیریتی قابل فهم ودرک است که در چنین شرایطی با اتخاذتدابیر هوشمندانه می توان با تجدید نظر در اولویت گذاری ها، از بار مضاعف هزینه هاکاستوآن را به سمت ضروریات اساسی شهر وشهروندان سوق داد.

لازم به ذکر است هر آنچه برای تجهیز و راه اندازی ساختمان ادارات این شهرستان هزینه شود در ارتقا و تقویت زیر ساخت های بنیادی و سرمایه های شهرستانی موثر است و نباید آن را امتیازی ویژه برای مسئولان و روسای اداراتی که با محدودیت هایی در فضای ساختمانی مجموعه تحت مدیریتی خویش مواجهند تلقی کرد زیرا آن ها رفتنی هستند و این سرمایه ها برای آینده این شهرستان ماندگار می شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار