«محمدرضا شفیعی» در نشست شورای این سازمان که در صد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر یزد و با موضوع راهکارهای واگذاری ناوگان اتوبوسرانی برگزار شد با بیان اینکه در سالهای اخیر یارانه دولت به شهرداریها صفر شده و هیچگونه اعتباری به آنان پرداخت نمیشود، اظهار کرد: در ابتدای سال گذشته عمر اتوبوسهای شهری ما 1.13 سال بوده که با تلاشهایی که در زمینه خرید چند دستگاه اتوبوس و مینیبوس صورت گرفت این مدت در اواخر سال به ۱۱.۵ سال کاهشیافته است .
وی در ادامه با اشاره به نوسانات شدید بازار در سال گذشته افزود: با توجه به قطع بودجه دولتی و گران شدن سرسامآور وسایل نقلیه، سازمان برای نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجهایم بهطور مثال اتوبوسی که در سال گذشته با قیمت شش میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال خریداری کردیم، الان در حدود هفده میلیارد ریال قیمت دارد و این درحالی است که هزینه بازسازی اتوبوسهای شهری با نصب کولر و سیستم دیزلی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هر دستگاه بوده و قطعاً این اقدام بهصرفهتر خواهد بود .
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد گفت: درزمینه ناوگان تاکسی نیز با همین مشکل روبرو هستیم بهطوریکه درحال حاضر هزار و پانصد دستگاه تاکسی گردشی در یزد با عمر 15سال وجود دارد که علیرغم مساعدتهای گذشته دولت در زمینه تأمین قطعات، لاستیک و تعویض تاکسیهای فرسوده متأسفانه دولت، شرکت ایرانخودرو و گمرک همکاری لازم را نداشته و هیچگونه حمایتی در این زمینه انجام نمیدهند .
شفیعی عدم وجود یکنهاد برای صدور فعالیت تاکسیهای شهری را از دیگر مشکلات سازمان عنوان و اظهار کرد: در این زمینه وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز به یک تصمیم واحد برای صدور مجوزها نرسیده اند و امروز تقابل تاکسی ۱۳۳ تحت نظارت شهرداری و تاکسی ۱۸۳۳ تحت نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد به یک مشکل تبدیلشده و ما هیچ نظارتی بر تاکسی تلفنی ها نداریم .
وی فرسودگی ناوگان، نداشتن کولر، نبود محدودیتهای ترافیکی و خیابان یک طرفه در شهر را از جمله دلایل عدم استقبال مردم از ناوگان عمومی برشمرد و افزود: در شهر یزد هزار و نود و پنج دستگاه مینیبوس تردد میکنند که ۸۳ درصد از آنها فرسوده بوده و عمر بالای بیست و هشت سال دارند .
رئیس سازمان حملو نقل بار و مسافر شهرداری یزد همچنین در خصوص برنامههای این سازمان در سال جاری گفت: در سال جاری بحث نوسازی ناوگان، ساخت سرپناه ایستگاههای اتوبوس، دریافت وام، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، کولر دار کردن اتوبوسهای شهری، هوشمند سازی ایستگاههای اتوبوس و واگذاری خطوط شهری را به بخش خصوصی در دستور کارداریم .