مرحله استاني هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصيرالدين طوسي» پس از رقابت 44 تيم با معرفي برگزيدگان استان يزد به كار خود پايان داد ولي از آنجايي كه همراه چنين رقابت‌هايي با برخي كمبودها و نواقصي همراه است لازم ديديم با چند نفر از شركت‌كنندگان و داوران گفت‌وگويي در اين باره داشته باشيم.
کد خبر: ۷۳۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 30 April 2019

هر چند امسال شاهد برگزاري هشتمن دوره از این رقابت‌ها در سطح ملي بوديم ولي استان يزد براي چهارمين سال به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي استان مرحله استاني اين مسابقات را برگزار مي‌كرد.

اين مسابقات هر ساله در راستاي رشد و تقویت فرهنگ گفت‌و‌گو، تحمل عقايد مخالف، تفکر خلاق و نقاد، تمرین برای معتدل و منطقی سخن گفتن و همچنین تقویت روابط فردی برگزار مي‌شود.

البته جهاددانشگاهي يزد در سال گذشته نيز با توجه به تجربيات خوبي كه در برگزاري اين مسابقات كسب كرده بود، مسابقات مناظره دانشجويي ويژه دانشجویان علمی کاربردی کشور را به ميزباني يزد برگزار كرد.

در هر حال، مسابقات امسال مرحله استاني نهين دوره مناظره دانشجويي يزد همانند سنوات گذشته روند فزوني مشاركت و استقبال دانشجويان را به همراه داشت به طوري كه 44 تیم از 12 دانشگاه با هم رقابت كردند.

از طرفي مسابقات استاني امسال برخلاف دوره‌هاي پيشين به صورت چند مرحله‌اي در يزد برگزار شد و حتي به بهترين تيم‌هاي بازنده هر دور نيز شانس رقابت مجدد داده شد كه در نهايت تيم‌هاي «هدف» از دانشگاه يزد، «راحيل» از دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي، «برهان» از دانشگاه يزد و «مجاهدان بيان» از دانشگاه فرهنگيان به ترتيب در جايگاه‌هاي اول تا چهارم قرار گرفتند.

داوري كاملاً عادلانه‌ي مسابقات

«محمدمهدی نمازی» یکی از شرکت‌کنندگان اين دوره مسابقات مناظره دانشجویی معتقد است كه نحوه برگزاری رقابت‌هاي اين دوره منظم‌تر و مطلوب‌تر از دوره‌هاي قبل بوده است و در اين باره به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: خوشبختانه این مسابقات باعث تقويت مهارت‌هاي زيادي در دانشجويان شركت‌كننده مانند خلاصه‌ و مفیدگویی و همچنین سخنوری آنان مي‌شود و از اين لحاظ مسابقات كاربردي و خوبي است.

وي خاطرنشان مي‌كند: البته شايد برخي از اين مهارت‌ها در دراز مدت به عیبی در فرد تبدیل شود لذا پيشنهاد مي‌شود كه جهاددانشگاهی در کنار برگزاري اين مسابقات، كارگاه‌ها يا برنامه‌ها و مسابقات مفصل‌تري را طراحي و تدوين كند تا تمام ابعاد یک دانشجو پرورش داده شود.

این دانشجوی دانشگاه یزد در اين باره به مسابقات دو ميداني اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دويدن براي يك ورزشكار دونده ضروري است ولي بايد بين مسابقات سرعتي و رقابت‌هاي استقامتي تفكيكي قائل شد چرا در هر يك نوع دويدن متفاوت ات.

عضو تیم مناظره «اوج» که از راهيابي به مرحله نهایی مسابقات استان بازماند، در مورد نحوه داوری این دور از رقابت‌ها بيان مي‌كند: هر چند پذیرفتن نتیجه داوری برای تیم بازنده هميشه سخت و تا حدودی غیرمنصفانه به نظر می‌رسد، اما داوری این مسابقات را کاملاً عادلانه ارزيابي مي‌كنم.

ميزباني‌ دانشگاه‌هاي مختلف

«یاسمین بیروم‌وند» عضو تیم مناظره هدف از دانشگاه يزد كه عنوان قهرماني مسابقات استان را نصيب خود كردند نيز در مورد اين دوره از رقابت هاي مناظره دانشجويي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار مي‌كند: علاوه بر برگزاری خوب و شایسته مناظره دانشجویی امسال، داوری نیز با استفاده از شرط میانه، عادلانه‌تر و منصفانه‌تر از سال‌های گذشته بود.

وی نحوه برگزاری مسابقات در یزد حتی در مقایسه با مسابقات منطقه‌ای و کشوری را نیز بهتر و قابل تقديرتر مي‌داند و مي‌گويد: در این دوره از مسابقات، تمام دانشگاه‌ها با پذیرفتن میزبانی هر مرحله، در برگزاری آن مشارکت داشتند به طوری که هر مرحله در یکی ازدانشگاه‌ها برگزار شد و دانشجویان به راحتی در مسابقات حضور پیدا کنند.

اين دانشجوی دانشگاه یزد از ارتقای سطح اطلاع‌رسانی هشتمين دوره مسابقات مناظره دانشجویی یاد و خاطرنشان مي‌كند: اطلاع‌رسانی اين دوره به مراتب بهتر از گذشته بود اما باز هم باید نسبت به اطلاع‌رسانی مسابقات اهتمام بيشتري صورت گيرد تا شاهد حضور دانشجویان بیشتری به عنوان شركت‌كننده يا تماشاچی رقابت‌ها باشیم.

پيشنهادي براي تقويت بنيه علمي تيم‌ها

اما «مسعود احمدخانی» یکی از داوران این مسابقات با اشاره به اين كه تیم‌های شركت‌كننده این دوره از قدرت چندان بالایی برخوردار نبودند، به خبرنگار ایسنای یزد مي گويد: قدرت، تلاش و بنیه شخصی دانشجویان بسیار قابل ستایش بود اما مشارکت و فعالیت گروهی آنان مورد انتظار داوران نبود.

وی مسئله اصلی مسابقه را عدم برخورداری از پایه قوي علمي در دانشجویان عنوان و اضافه مي‌كند: هر چند دانشجویان برای به دست آوردن اطلاعات مورد نياز مناظره‌ها، بسیار تلاش کرده‌ بودند اما حضور یک عضو هیات علمی یا یک استاد همراه براي هر تیم ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد با بیان این که هر چند این مسئله در مسابقات اجباری نیست و نمی‌توان به دانشجویان در این باره سخت گرفت، عنوان مي‌كند: افزودن این امتیاز به مسابقات می‌تواند کیفیت مناظره را افزایش دهد، ضمن اين كه می‌توان پایه علمی دانشجویان را از اين طريق تقویت کرد و به هدف مناظره بیش از پیش نزدیک شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار