مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد از تهیه نقشه آلودگی صوتی توسط معاونت‌های خدمات شهری شهرداری مناطق مشهد خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱ 23 August 2015
محمد پذیرا در نشست خبری پیرامون فعالیت‌های انجام شده دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد در سالن اجتماعات این اداره اظهار کرد: در سال 93 مرکز پالایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد به صورت رسمی افتتاح شد چراکه یکی از مهم‌ترین دغدغه پایتخت معنوی کشور مشکلات محیط زیست آن است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در طول 156 روز گذشته 21 روز هوای هشدار، 127 روز سالم و 8 روز پاک بوده است، تصریح کرد: وضعیت هوای شهر در نیمه دوم سال به علت پایداری جوی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه به مرحله هشدار می‌رسد.

مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد از انجام مرحله نخست طرح نقشه آلودگی صوتی توسط معاونت‌های خدمات شهری شهرداری مناطق مشهد خبر داد و افزود: اندازه‌گیری میزان آلودگی صوتی سبب ایجاد مشکلات خاصی برای سلامت و زندگی مردم می‌شود لذا گشت‌های نظارتی ویژه طرح سنجش میزان‌آلودگی صوتی فعالیت خود را از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آغاز کردند.

پذیرا فعالیت دستگاه‌های سنجش را به صورت سیال در مناطق مختلف مشهد دانست و بیان کرد: تهیه نقشه آلودگی صوتی به ما این امکان را می‌دهد که بر اساس شناسایی محلات، میزان مناطق درگیر با آلودگی را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه همزمان با دهه کرامت مبارزه با آلاینده‌های زیست محیطی در مشهد افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: پنج گشت از دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری و 20 گشت نیز از پلیس راهور نظارت‌های مربوط به آلودگی صوتی را انجام می‌دهند.

مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت کشور و سازمان محیط زیست بسته شده که بر اساس بند 20 ماده 5 شهرداری‌ها می‌توانند به صورت قانونی مراکز و مشاغلی که سبب افزایش میزان آلودگی هوا و صوت می‌شوند را پلمپ کنند.

پذیرا، ایران را ششمین کشور جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای دانست و تاکید کرد: در صورتی که ما نتوانیم فعالیت‌هایی در راستای میزان کاهش انواع آلودگی‌ها انجام دهیم باید با سرمایه‌های بالا از کشورهای دیگر جهان که در این عرصه موفق عمل کردند، کمک بگیریم.

وی از آلودگی نوری به عنوان پدیده‌ای نوظهور در حوزه محیط زیست نام برد و ادامه داد: آلودگی هوا فاقد تصمیمات شخصی است اما آلودگی نوری به اقدامات افراد در تبلیغات کالاهای خود و مدل زندگی در شهر مربوط می‌شود لذا بهره‌گیری شهروندان از دوره‌های آموزشی و تخصصی شدن آنها در جلوگیری از افزایش آلودگی‌های نوری می‌تواند نتیجه مهمی داشته باشد.

مدیر دفتر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد، این شهر را کانون مبانی علمی پژوهشی محیط زیست با رویکرد دینی دانست و تصریح کرد: متاسفانه یکی از حلقه‌های مفقوده در این بخش عدم کاربردی شدن تحقیقات در حوزه جلوگیری از افزایش آلودگی‌های موجود در محیط زیست است لذا با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه فردوسی در زمینه تحقیقات تلاش می‌کنیم این پژوهش‌ها را در سطح جامعه کاربردی کنیم.

پذیرا با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال 760 مورد اعمال قانون توسط گشت‌های ویژه نظارتی در مشهد انجام شده است، تاکید کرد: طرح «سامانه دیده‌بان سبز» در حال انجام است که بر اساس آن شهروندان مشهدی با همکاری شورای حل اختلاف محلات آموزش‌های تخصصی را می‌گذرانند و پس موفقیت در آن، می‌توانند با در اختیار گرفتن رمزهای مربوطه، تخلفات این بخش را گزارش دهند.

وی اضافه کرد: 13 هزار و 866 مورد تخلف در سه ماهه نخست امسال گزارش شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار