بن سلمان با راه انداختن جنگ نفتی هم با روسیه درافتاده و هم با سقوط قیمت نفت در آمریکا، دشمنی ترامپ را علیه خود برانگیخته است.
کد خبر: ۸۴۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 23 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: هر چند از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل منفی شدن قیمت نفت در آمریکا سخن گفته می‌شود، اما سیاست‌های اشتباه ترامپ در تشویق سعودی‌ها به افزایش تولید برای تحت فشار قراردادن روسیه، ایران و ونزوئلا نیز تاثیر شگرفی در عرضه اضافی و برهم خوردن توازن در عرضه وتقاضای نفت داشت.

در کنار این موضوع جنگ نفتی میان روسیه و عربستان نیز از دلایل مهمی است که به این اتفاق دامن زد. جنگ نفتی میان روسیه و سعودی‌ها پس از آن آغاز شد که دوطرف در چارچوب اوپک پلاس به توافق نرسیدند و عربستان تولید نفت خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز رساند. این موضوع در سایه کاهش کرونایی تقاضا برای خرید نفت به سقوط قیمت‌های جهانی نفت منجر شد. اما همزمان با این اتفاق که سقوط قیمت نفت به زیان شدید تولید کنندگان نفت شیل منجر شده بود و از طرف دیگر تقاضایی برای عرضه نفت وجود نداشت، انبار‌های آمریکا از ذخایر نفت پرشد و بر اساس گزارش‌ها حدود ۴۰۰ شرکت مرتبط با تولید نفت صخره‌ای در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و اکنون تنها راه نجات این شرکت‌ها دخالت دولت است.

در این شرایط بسیاری از هم حزبی‌های ترامپ در سنا که بیشتر آن‌ها صاحبان شرکت‌های چند ملیتی تولید نفت شیل هستند از ترامپ خواستند که سعودی‌ها را تحت فشار قرار دهد تا تولید نفت خود را کاهش دهند. هر چند این اتفاق دیرهنگام رخ داد، اما تاثیرخود را بر بازار نفت در آمریکا گذاشت. اکنون برخی از کارشناسان محمدبن سلمان را عامل اصلی چنین وضعیتی می‌دانند که از یک سو با لجاجت در برابر روسیه، از میزان تولید نفت نکاست و از سوی دیگر با افزایش آن مشکلات بزرگی بر سر راه تولید نفت شیل در آمریکا ایجاد کرد. در این خصوص می‌توان به مواضع «جیمز آنهوف» رئیس کمیته نیرو‌های مسلح در مجلس سنای آمریکا اشاره کرد که طی نامه‌ای به وزیر تجارت این کشور هشدار داد که روسیه و عربستان سعودی تلاش دارند تا تولید کنندگان نفت و گاز آمریکا را نابود کنند.

از این گذشته ترامپ هم بار دیگر با بیان این که در خاورمیانه هشت تریلیون دلار هزینه کرده ایم و اکنون نوبت متحدان ماست که با سرمایه گذاری در آمریکا به او کمک کنند، به احتمال زیاد سعودی‌ها را خطاب قرار داده است و این احتمال وجود دارد که سعودی‌ها در چنین وضعیتی تحت فشار ترامپ قرار گیرند به ویژه این که محمد بن سلمان به دلیل جایگاه متزلزل خود و داشتن برخی پرونده‌های سیاه مانند قتل خاشقچی، جنگ یمن و جنگ قدرت در داخل، ادامه پادشاهی اش را مرهون حمایت ترامپ می‌داند. شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بن سلمان با جنگ نفتی در برابر روسیه ایستاد و به قول ولادیمیر کولیکوف، کارشناس ارشد اندیشکده مطالعات خاور زمین آکادمی علوم روسیه، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهانش برداشت آن هم در حالی که کشورش فقط به درآمد‌های نفتی متکی بود و حالا با سقوط قیمت نفت و دیگر چالش‌های پیش رو با تهدید فروپاشی و سقوط روبه روست و از سوی دیگر با ورشکسته کردن شرکت‌های نفتی آمریکا، خود را ناخواسته رویاروی صاحبان این شرکت‌ها قرارداده است. حال بن سلمان از یک سو قادر نیست که با سقوط نفت وبودجه وابسته به آن، مخارج اداره عربستان را به دست آورد و از سوی دیگر نمی‌داند چگونه آمریکا را راضی کند.

منبع: خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار