از سوی مقامات پکن صورت گرفت؛
مقامات چینی به موج تازه اتهامات آمریکا و سایر کشورها علیه پکن در مورد نحوه شیوع ویروس کرونا و انجام تحقیقات درباره منشائ آن واکنش نشان داده‌اند.
کد خبر: ۸۴۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 02 May 2020

 

 

واکنش چین به فشار کشورها برای انجام تحقیقات درباره منشاء کرونا

 

به گزارش  خبرگزرای تابناک قزوین ، «له یوچنگ» معاون وزیر خارجه چین در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی در واکنش به اتهامات کشورهای مختلف از جمله آمریکا علیه پکن، گفت: «نمی‌شود اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود. چرا تحقیقات فقط باید چین را هدف بگیرد؟ چرا دیگر کشورها هدف تحقیقات قرار نگیرند؟»

این اظهارات، از آنجایی که چین کانون اولیه شیوع ویروس بود، ممکن است بازتاب‌دهنده اتهام زنی‌های قبلی پکن در مورد نحوه انتقال ویروس به چین باشد.

اما معاون وزیر خارجه چین گفته هیچ قانونی در عرصه بین‌المللی وجود ندارد که بر اساس آن بشود در مورد کشوری تحقیق کرد، چون نخستین موارد ابتلا به ویروس را گزارش داده است. له یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین، در عین حال اعلام کرده است کشورش دست به رشادت زده تا جلوی شیوع ویروس را بگیرد و برای جهان در نبرد با آن زمان بخرد.

چین، به جز از سوی آمریکا، از سوی برخی دیگر کشورهای غربی نیز هدف انتقاد در مورد شفافیت و اطلاع‌رسانی در پیوند با شیوع کرونا قرار گرفته است.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: یافتن منشأ ویروس یک مسئله پیچیده علمی است و پژوهشگران و متخصصان باید روی آن تحقیق کنند. البته مشخص نیست این پژوهشگران و متخصصان به چه شکل انتخاب خواهند شد.

‌مقام‌های چینی در دی ماه شروع به خبررسانی در مورد شیوع ویروسی «مرموز» در شهر ووهان در استان هوبی کردند. اما گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد به احتمال زیاد نخستین موارد تائید شده به اواخر آبان ماه باز می‌گردد.

روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم‌راستا با موج تازه حملات و انتقادها از سوی واشنگتن علیه پکن این گمانه‌زنی را مطرح کرد که ویروس کرونا به اشتباه یا به عمد به جامعه انتقال یافته است.

از سوی دیگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نیز در حال انجام تحقیقاتی در مورد خاستگاه و منشأ همه‌گیری ویروس کرونا هستند. آنها البته این‌که ویروس توسط انسان ساخته شده باشد یا از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده باشد را رد کرده‌اند.

منبع مهر

 

برچسب ها: منشاء کرونا ، چین ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار