«ترور برگرفته از واژه فرانسوی Terreur به معنای دهشت و دهشت‌افکنی است اما در زبان فارسی معنای دیگری پیدا کرده و در مفهوم قتل سیاسی به‌وسیله اسلحه متداول شده‌ است.
کد خبر: ۸۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵ 30 August 2015
کاربرد واژه ترور در این معنا احتمالاً تحت تاثیر شهرت دوره ده ماهه حکومت انقلابی ژاکوبن‌ها بر فرانسه به «دوران ترور» است که در جریان آن بسیاری از ژیروندن‌های انقلابی در دادگاه‌های انقلابی با محاکماتی سریع اعدام شدند....»

* ترور در تقویم

این چند خط، تعریفی است که ویکی‌پدیا برای تعریف ترور درنظر گرفته است. اما ترور برای ایرانی‌ها یادآور خاطرات تلخ دیگری است که در سال‌های اول انقلاب دامن آن‌ها را گرفته است. همین اتفاقات تلخ باعث شده که روز هشتم شهریور، در تقویم کشور روز مبارزه با تروریسم نام‌گذاری شود. این روز مصادف است با عملیات کم‌سابقه تروریستی دربرابر مقامات ارشد کشورمان در سال ١٣۶٠ که به شهادت دو یار دیرین انقلاب، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر کشورمان و تنی چند از همراهان آن‌ها انجامید. این اقدام تروریستی که به دست عوامل ضد انقلاب وابسته به گروه‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب و با هدف مقابله با اراده انقلابی ملت ایران و فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران انجام شد، در میان دیگر عملیات‌های تروریستی به‌دلیل شهادت نفرات اول و دوم دستگاه اجرایی یک کشور کاملا بی‌سابقه به شمار می‌آید.

* ترور در پوستر

اما این روزها در سطح شهر مشهد و گروه‌های مجازی، شاهد توزیع یک پوستر با عنوان «ترور یک ملت از رئیس جمهور تا پارچه‌فروش» هستیم.

این پوستر که از آثار جنبش مردمی پوستر انقلاب است از سوی فرهنگ‌سرای انقلاب مشهد چاپ و توزیع شده است.حسن سلطانی، مدیر فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی درباره این پوستر و اهداف آن گفت: در این پوستر عکس‌هایی از مردم معمولی جامعه که توسط منافقین ترور شده‌اند قرار گرفته است.

وی افزود: ما دغدغه این را داریم تا در این پوستر نشان دهیم که منافقین به مردم عادی هم رحم نکردند. در آن ایام منافقین به افراد عادی جامعه مثل خیاط، پارچه‌فروش و خواربارفروش هم رحم نمی‌کردند و فقط به خاطر علاقه به امام(ره) و انقلاب، آن‌ها را ترور می‌کردند.

سلطانی گفت: در این پوستر بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره منافقین را هم قرار داده‌ایم که ایشان فرموده‌اند:«امروز منافقین در آغوش آمریکا قرار دارند؛ در جلسات گوناگون، در کمیسیون‌های کنگره‌ آمریکا شرکت می‌کنند، همین عناصر منافق، همین‌هایی که در اینجا آحاد مردم را کشتند، دانشمندان را کشتند، سیاسیون را کشتند و انفجارات را به‌وجود آوردند، امروز آنجا با آن‌ها هستند.» امیدواریم که این پوستر بتواند تاثیر خودش را در جامعه بگذارد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های فرهنگ‌سرای انقلاب در این حوزه گفت: در برنامه‌های بعدی قصد داریم در مهرماه مجموعه خاطرات شهدای ترور مشهد را رونمایی کنیم کاری که از سوی مجموعه هابیلیان انجام شده است.

سلطانی گفت: تا امروز پوستر « ترور یک ملت از رئیس جمهور تا پارچه‌فروش» با همکاری شهرداری، سازمان اتوبوس‌رانی در اتوبوس‌ها و سطح شهر نصب شده و در فضاهای مجازی توزیع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار