فدراسیون فوتبال در اساسنامه اصلاحی خود ساختار مجزایی برای کمیته حقوقی در نظر نگرفته است.
کد خبر: ۸۶۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 19 June 2020

فدراسیون فوتبال

به گزارش تابناک سمنان:  با وجود گذشت حدود ۲ هفته از ارسال پیش نویس اصلاحی اساسنامه فدراسیون فوتبال به فیفا، تاکنون فدراسیون جهانی نظر خود را نسبت به این پیش نویس اعلام نکرده است.

هرچند شنیده می‌شود این اتفاق در روز‌های آتی رخ می‌دهد. البته به نظر می‌رسد با وجود رضایت فیفا از برخی تغییرات مهم در اساسنامه مانند حذف وزیر ورزش و جوانان از ترکیب اعضای مجمع، تعریف فدراسیون به عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» و استقلال این فدراسیون از دخالت شخص ثالث، استقلال ارکان قضایی و انتخاب اعضای آن‌ها از سوی مجمع، تایید نهایی این پیش نویس قطعی نباشد.

یکی از نکاتی که در روز‌های اخیر مباحثی درباره آن مطرح شده این است که مانند قبل برای کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال جایگاهی مجزایی تعریف نشده است و مشخص نیست آیا فیفا از این موضوع چشم پوشی خواهد کرد یا خیر.

فوتبال ایران در ماه‌های اخیر از لحاظ حقوقی با دردسر‌های عجیبی مواجه شده و استفاده نکردن از نظرات کارشناسان و مشاوران حقوقی در عقد قرارداد‌هایی مانند قرارداد مارک ویلموتس مشکلات متعددی را برای فوتبال کشورمان ایجاد کرده است. به همین دلیل بهره گیری از کارشناسان حقوقی مجرب در بدنه فدراسیون و باشگاه‌ها به یک امر ضروری تبدیل شده، اما اینکه آیا تعریف نشدن ساختار برای چنین کمیته‌ای در اساسنامه فدراسیون سبب رد شدن پیش نویس اساسنامه ارسالی برای فیفا شود، پاسخی است که باید حقوقدان‌های ورزش کشورمان به آن پاسخ بدهد.

 

کاراندیش: مجاز نبودن کمیته حقوقی از موجبات رد پیش نویس اساسنامه نیست

مصطفی کاراندیش، معاون حقوقی باشگاه تراکتور درباره اینکه آیا استقلال کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال از کمیته حقوقی و تدوین مقررات الزامی است یا خیر، بیان کرد: من اطلاعی از بند‌های اساسنامه جدید فدراسیون ندارم، اما همانگونه که می‌دانید کمیته حقوقی و تدوین مقررات در اساسنامه قبلی در قالب یک کمیته تعریف شده بودند و تا جایی که اطلاع دارم فیفا در اصلاح اساسنامه جدید تاکیدی روی استقلال کمیته حقوقی نداشت.

او درباره احتمال تایید نشدن پیش نویس اساسنامه ارسالی برای فیفا در صورت مستقل تعریف نشدن کمیته حقوقی گفت: این موضوع بی شک از موجبات رد شدن اساسنامه نخواهد بود.

کاراندیش درباره اینکه میزان تاثیر مستقل نبودن کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در انباشت پرونده‌های حقوقی علیه فوتبال کشورمان و شکست در این پرونده‌ها گفت: طبق اصول بررسی پرونده‌های حقوقی فدراسیون باید از طریق وکلا انجام شود و حتی اگر فدراسیون کمیته مستقلی هم نداشته باشد، چنین پرونده‌هایی می‌تواند از وکلا پیگیری شود. با این وجود برای صرفه جویی در هزینه‌ها به نفع فدراسیون است که از افرادی بهره ببرد تا بتواند هرینه‌ها را کاهش دهد.

صدیقی: فیفا روی استقلال کمیته‌های قضایی اصرار دارد نه کمیته حقوقی

امیر صدیقی، یکی از حقوقدان‌ها و وکلای ورزشی کشورمان هم درباره بحث لزوم استقلال کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال و احتمال تایید نشدن پیش نویس اساسنامه به دلیل مجزا نبودن ساختار این کمیته گفت: لزومی ندارد کمیته حقوقى مستقل باشد چراکه وظیفه ذاتى امور حقوقی نوشتن مقررات و پیگیری پرونده‌ها است و کمیته حقوقی تصمیم گیرى نمی‌کند. کمیته حقوقى جزء دپارتمان هاى فدراسیون محسوب می‌شود و حتی در خود فیفا و AFC هم این روند وجود دارد و آن‌ها هم کمیته حقوقی مستقلی ندارند.

او تصریح کرد: فیفا روی استقلال ۲ کمیته انظباطى و اخلاق اصرار دارد چراکه آن‌ها براى پرونده هاى مختلف تصمیم گیرى مى کنند.
این موضوع هم در نامه قبلى فیفا که پیش از نوروز ۹۹ برای فدراسیون ارسال شده بود به شکل مشخص ذکر شده بود. در نهایت من فکر می‌کنم همانگونه که فدراسیون تاکنون کمیته حقوقی مستقلی نداشته در حال حاضر هم از این لحاظ مشکلی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار