آیین سیاهپوشانی شهر مقدس قم با حضور جمعی از مسئولان، پیرغلامان، خانواده‌های شهیدان، جانبازان و ایثارگران و قشرهای گوناگون در گلزار شهدای علی‌ابن‌جعفر(ع) این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸ 20 August 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه ای از خطیبان و مسئول ستاد مرکزی اعتکاف استان قم در این مراسم به بیان عظمت ماه محرم پرداخت و بر تبیین و ترویج فرهنگ حسینی در جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعلام آمادگی شهرداری قم در حمایت از برگزاری حسینیه‌های خانگی اظهار داشت: به گفته یکی از مسئولان شهرداری قم، این نهاد تاکنون حدود ۱۵۰۰ جلسه خانگی را حمایت کرده و در این زمینه گامی بلند برداشته است.

در پایان این مراسم، توسط یکی از پیرغلامان شال سیاه به نشانه شروع عزاداری ماه محرم بر گردن برخی از شرکت کنندگان به صورت نمادین انداخته شد و با حضور جمعی از مسئولان پرچم مشکی عزاداری امام حسین(ع) در گلزار شهدا به اهتزار درآمد و در ادامه نیز نیروهای شهرداری از گلزار به سمت خیابان های مختلف شهر به منظور سیاهپوش کردن معابر شهری حرکت کردند.

شهردار قم در حاشیه برگزاری این آیین در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به برنامه های گوناگونی که برای ایام محرم و صفر در قم پیش بینی شده است، اظهار داشت: شهر در ابعاد مختلف سیاهپوش می شود و هر خانه به یک حسینیه تبدیل می شود.

سید مرتضی سقاییان‌نژاد افزود: ان‌شاءالله پیرغلامان حسینی در خودروهای مجزا در سطح شهر؛ شهر را با نوای خود حَزین می کنند، بدون آن‌که بخواهد تجمعی انجام شود، به صورت حسینیه های سیار در سطح شهر برگزار می شود.

وی با بیان این‌که تلاش همه ما تعظیم این شعائر است، گفت: مسجدها و محله های مختلف سطح شهر؛ همصدا برای بزرگداشت محرم و ترویج و تبیین فرهنگ و ایثار و شهادت در جامعه تلاش می کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم نیز به خبرنگاران گفت: یکی از کارهایی که می تواند فرهنگ، داشته ها و آداب و رسوم را نگه دارد؛ «نمادسازی‌ها» است، یعنی مردم به عینه این آیین را ببینند.

مهدی کلانترزاده اضافه کرد: برخی از آیین ها بومی و ویژه یک منطقه خاص است، ولی آیین «سیاهپوشان» بومی منطقه خاصی نیست و هر کس به طریقی، اما با یک وحدت رویه‌ای در نقاط مختلف، چند روز پیش از شروع ماه محرم با یک اِذنی بیرق محرم را برپا می کند.

وی با تاکید بر احیای آیین ها ادامه داد: مراسم امروز نیز به همین منظور از سوی شهرداری به صورت نمادین در کنار مزار شهیدان گرامی با حضور پیرغلامان، خانواده های شهدا و جمعی از مسئولان برگزار شد.

وی با اشاره به سیاهپوش کردن میدان ها و خیابان های اصلی شهر توسط شهرداری، از نصب ۱۵۰ نماد به مناسبت ماه محرم در سطح شهر مقدس قم خبر داد و تاکید کرد: هدف اصلی مشارکت همه آحاد مردم در این امر است.

کلانترزاده با اشاره به شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: امسال طرح «هر خانه یک حسینیه» را داریم و همه شهروندان می توانند با نصب پرچم بر سر در منازل خود در این امر مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: هر خانه‌ای که از طریق سامانه ۱۳۷ درخواستی به شهرداری ارائه دهد، می‌تواند از خدمات اعزام مبلغ استفاده کند و برای در اختیار دادن پرچم عزاداری نیز اقدام هایی انجام شده است.

۳۱ مردادماه جاری مصادف با اول ماه محرم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار