رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برای مدیریت مطلوب منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی استان،‌ کشت گیاهان کم آب بر را به‌عنوان اولویتی مهم دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۸۹۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 26 August 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی‌ بیان کرد: کشت گیاهان کم‌آب بر را در بخش زراعی و باغی دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با این روش سطح تولید محصولات بخش کشاورزی استان را افزایش دهیم.

وی افزود: همچنین با کشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر،‌ توان استان در تولید علوفه موردنیاز دامداری‌ها را افزایش داده و شرایط تولید محصولات دامی در قم را تسهیل می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ کشت گیاهانی که برای رشد به آب زیادی نیاز دارد در استان قم که با محدودیت دسترسی به منابع آبی مواجه است صحیح نیست و اصلاح این روند در قالب راهبرد تغییر الگوی کشت استان درحال پیگیری است.

پورمیدانی گفت:‌ کشاورزان استان نیز در جریان کشت گیاهان کم آب بر در زمین‌های خود، همکاری خوبی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی دارند و سطح قابل‌توجهی از مزارع و باغات قم به کشت این نوع از گیاهان اختصاص‌یافته است.

وی بیان کرد: استفاده از گیاهان کم‌آب بر ازنظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است و محصول به دلیل احتیاج کمتر به دوره‌های آبیاری در زمان کوتاه‌تری به بار می‌نشیند و به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ کشاورزی قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت مسیر تحول را طی می‌کند تا با استفاده بهینه از منابع و نهاده‌های موجود، سطح سبز استان حفظ و میزان تولید محصولات بخش کشاورزی سالانه به بیش از یک‌میلیون تن برسد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی نیمی از سهم اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

از مجموع بیش از ۱۴هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یکهزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار