در پنجمین ماه سال؛
طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه سال جاری با کاهشی ۲.۹ درصدی در مقایسه با تیرماه سال جاری به ۳.۵ درصد رسید. همچنین بازار‌ها به خصوص بازار سرمایه با تلاطمات بسیاری رو به رو بودند.
کد خبر: ۸۹۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲ 30 August 2020

در چند سال اخیر بازارها با تلاطمات بسیاری رو به رو بوده اند و برخی از این بازارها سود کلانی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند. البته به همان نسبت سوددهی بازارها، نرخ تورم نیز در این سال ها افزایشی بوده است و شاید با این وضعیت تنها ارزش پول سرمایه گذاران حفظ شده است.

به گزارش  تابناک سمنان:  در مرداد ماه سال جاری نیز نرخ تورم تغییراتی را داشت. طبق گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ماه سال جاری نرخ تورم سالانه به 25.8 درصد کاهش یافت. در تیرماه نرخ تورم سالانه 26.4 درصد گزارش شده بود.

همچنین در مرداد ماه 1399 نرخ تورم نقطه به نقطه  (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۳۰.۴ درصد رسید که نسبت به ۲۶.۹ درصد ماه قبل تا ۳.۵ درصد افزایش را نشان داد.

از سوی دیگر نرخ تورم ماهانه مرداد ماه 3.5 درصد گزارش شد که در مقایسه با تیرماه کاهش 2.9 درصدی را نشان می داد.

حالا پرسش این است که آیا بازدهی بازارهای مختلف توانست نرخ تورم ماهانه مرداد ماه سال جاری را پوشش دهد؟

بازدهی بازارها در مرداد ماه چگونه بود؟

در مرداد ماه شاید این بازار سرمایه بود که سرمایه گذاران خود را شوکه کرد. این بازار که در 4 ماهه ابتدایی سال سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده بود در پنجمین ماه سال اندکی از این سود را از سرمایه گذاران باز پس گرفت.

بعد از ماجراهای پیش آمده پیرامون دومین صندوق ETF دولت و اختلافاتی که بین وزارت اقتصاد و نفت بر سر این صندوق پیش آمد، شوکی به بازار سرمایه وارد شد و شاخص کل روند نزولی شدیدی به خود گرفت. شاخص کل که با قدرت برای سومین بار از سد دو میلیون واحد عبور کرده بود عقب گردی را آغاز کرد که در نوع خود رکوردی به حساب می آمد. با این حساب، در حالی که شاخص کل در اولین روز مرداد ماه سال جاری بر روی یک میلیون و 901 هزار و 147 واحد قرار داشت در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه بر روی یک میلیون و 757 هزار و 229 واحدی قرار گرفت و کاهشی 7.5 درصدی را تجربه نمود. به عبارت بهتر بازدهی بازار سرمایه در مرداد ماه سال جاری منفی 7.5 درصد بود. بنابراین این بازار نتوانست برای سرمایه گذاران خود، نرخ تورم ماهانه مرداد ماه را پوشش دهد.

در این ماه اما بازار ارز گوی سبقت را به لحاظ بازدهی از سایر بازارها ربود. قیمت دلار که در اولین روز پنجمین ماه تابستان 20 هزار و 343 تومان به ثبت رسیده بود در آخرین روز معاملاتی ماه گذشته 22 هزار و 502 تومان به ثبت رسید تا این ارز خارجی برای سرمایه گذاران خود بازدهی 10 درصدی را در مردادماه 99 به ارمغان بیاورد. بدین ترتیب در بین همه بازارهای موازی، بازار ارز و دلار بیشترین بازدهی  را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آوردند.

همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز  در مرداد ماه سال جاری از 966 هزار و 400 تومان به یک میلیون و 52 هزار و 100 تومان افزایش یافت. بدین ترتیب کسانی که در ابتدای مرداد ماه بر روی طلا سرمایه گذاری کرده بودند توانستند در انتهای مرداد ماه سود 8.8 درصدی را کسب کنند. بدین ترتیب خریداران طلا در مرداد ماه پس از خریداران دلار بیشترین بازدهی را نصیب خود کردند.

از سوی دیگر نرخ سکه تمام بهار آزادی نیز در مرداد ماه سال جاری با رشدی 7.2 درصدی از ده میلیون و 60 هزار تومان به ده میلیون و 789 هزار تومان رسید. بنابراین بازدهی این بازار نیز برای سرمایه گذاران خود در مردادماه سال جاری 7.2 درصد بود.

در مورد بازار مسکن هم متاسفانه نهادهایی که گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر می کردند، تا لحظه تنظیم این مطلب، گزارش مرداد ماه سال جاری را منتشر نکردند و بنابراین نمی توان در مورد بازدهی این بازار در مرداد ماه نظر دقیقی را داشت. اما در تیرماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 209.1 میلیون ریال گزارش شد که این رقم در مقایسه با خردادماه سال جاری رشد 10 درصدی را نشان می داد. بنابراین اگر فرض بگیریم که در مرداد ماه سال جاری نیز وضعیت بازار مسکن به مانند تیرماه سال جاری باشد، می توان گفت که بازدهی این بازار نیز در مرداد ماه 1399 به همان میزان تیرماه یعنی 10 درصد خواهد بود.

بنابراین چهار بازار دلار، مسکن، طلا و سکه به ترتیب با بازدهی های 10 درصدی، 10 درصدی، 8.8 درصدی و 7.2 درصدی بیشترین بازدهی را در مرداد ماه داشتند و نه تنها توانستند نرخ تورم ماهانه مرداد ماه (3.5 درصد) را پوشش دهند بلکه حدود 6.5 درصد، 6.5 درصد، 5.3 درصد و 3.7 درصد بیشتر از نرخ تورم ماهانه مرداد ماه قرار بگیرند.

هر چند که در مرداد ماه 1399، بازار سرمایه با بازدهی منفی رو به رو شد اما در شهریورماه با حمایتی که از این بازار صورت گرفت، دوباره شاخص کل به مدار صعودی بازگشت و در دو روز پایانی معاملات در هفته گذشته بیش از 100 هزار واحد از عقب نشینی خود را جبران نمود. به نظر می رسد با ادامه این روند دوباره پول های خارج شده از بورس، برای کسب سود بیشتر به این بازار برگردند و رونق دوباره ای را در این بازار شاهد باشیم.

در مرداد ماه کدام بازار پرسود بود؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار