هفدهم آذرماه تولد قهرمانی است که باتجربه خود، «لاشا تالاخادزه» جوان را در تله انداخت اما در آوردگاه المپیک 2016 ریو نتوانست برحریف قدری به نام «محمد جلود» عراقی غلبه کند.
کد خبر: ۹۲۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 07 December 2020

 هفدهم آذرماه تولد قهرمانی است که باتجربه خود، «لاشا تالاخادزه» جوان را در تله انداخت اما در آوردگاه المپیک 2016 ریو نتوانست برحریف قدری به نام «محمد جلود» عراقی غلبه کند.

به گزارش ایرنا، سال ۲۰۰۸ و روزهای منتهی به المپیک لندن خبری ورزش ایران را در شوک فرو برد اعلام شد که حسین رضازاده عنوان‌دار دسته فوق سنگین نمی‌تواند در آوردگاه المپیک حضور پیدا کند و باید با دنیای فولاد سرد خداحافظی کند. این خبر را برخی به معنای پایان موفقیت ایران در این دسته می‌دانستند اما جوان مازندرانی در کمتر از ۲ سال توانست تمام پیش‌فرض را باطل کرد.

او ابتدا در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۱۰ جهان که در آنتالیا برگزار شد مدال طلا را کسب کرد و در ادامه توانست در سال ۲۰۱۱ زیر نظر کوروش باقری این موفقیت را تکرار کند و از قلب فرانسه برای مدعیان در لندن خط و نشان کشید.

جوان مازندرانی گام به لندن گذاشت و از همان ابتدا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان معرفی کرد. هر چند وی با مهار ۲۰۸ کیلوگرم پس از ورزشکار روسی در جایگاه دوم قرار گرفت اما مهار وزنه ۲۵۵ کیلوگرمی موجب شد تا او نخستین مدال المپیکی خود را ضرب کند و به همراه سجاد انوشیروانی در روی تخته جشن قهرمانی گرفت. انوشیروانی در آن دوره از بازی‌ها به مدال نقره رسید.

او در لندن به رکورد حسین رضازاده حمله کرد اما در مهار وزنه ۲۶۴ کیلوگرمی ناموفق بود تا این رکورد پس از حدود ۱۰ سال توسط تالاخادزه شکسته شود.

بهداد به همراه دیگر افتخارآفرینان ایرانی از لندن بازگشت و همه از آینده او سخن به میان می‌آوردند اما آرامش حاکم بر اردوی تیم ملی آتش زیر خاکستری بود که با یک نظرسنجی رسانه‌ای شعله‌ور شد. انتخاب محمد بنا به‌عنوان بهترین مربی ایران در المپیک زمزمه‌های اختلاف باقری با وزنه‌برداران را شروع کرد و در نهایت موجب شد بهداد یک سال از اردوها دور باشد و در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳ نیز عضو تیم نبود و به جای او بهادر مولایی به مسابقات رفت.

هر چند که عیادت سلیمی از باقری در بروجرد می‌رفت تا برخی از کدورت‌ها را بین استاد و شاگرد برطرف کند اما این مهم صورت نگرفت.

با رفتن باقری سلیمی دوباره به تیم ملی دعوت شد اما دیگر نتوانست مدال طلا قهرمانی جهان را تکرار کند بلکه او در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ آلماتی و ۲۰۱۷ آناهیم به ترتیب مدال نقره و برنز کسب کرد. اوج چالش سلیمی زمانی بود که چهار سال بعد او و انوشیروانی دوباره روی تخته المپیک قرار گرفتند اما این رفتن به معنای جشن نبود بلکه یک حرکت اعتراضی از سوی مربی و وزنه بردار تلقی می‌شد که درنهایت وی را مجبور به عذرخواهی از فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری کرد.

سجاد انوشیروانی مربی سلیمی درباره آن اتفاق گفت: شب قبل از مسابقه چند راهبرد برای موفقیت نماینده ایران در دستور کار قرار گرفت و در نهایت قرار بود با توجه به قدرت بهداد در یک‌ضرب حریف جوان وی در تله گرفتار شود اما بهانه‌گیری محمد جلود عراقی نقشه را به هم‌ریخت تا تالاخادزه به مدال طلا برسد. بهداد در آن روز با مهار کیلوگرم در یک‌ضرب غول مجارستانی را متحیر کرد و یا یک کیلو از وی پیشی گرفت.

اما داستان بر وفق مراد سلیمی و انوشیروانی نبود بلکه ایراد بنی اسرائیلی جلود از سلیمی، در نهایت وی را از مدال المپیک محروم کرد و او به همراه انوشیروانی در تخته مسابقه اعتراض کردند.

سلیمی بعد از بازگشت به ایران دچار مصدومیت شد و درنهایت با کسب یک مدال نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی از دنیای رقابت با فولاد سرد خداحافظی کرد. وی پس از بازنشستگی از زندگی قهرمانی به مربیگری روی آورد و در نخستین تجربه تیم بازار بزرگ ایران را قهرمان لیگ برتر کرد و اکنون نیز با تیم گهرزمین سیرجان در لیگ حاضر است.

برچسب ها: بهداد سلیمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار