احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، از رییس جمهور خواست که اینقدر کم لطفی نکند و به جای آن، لوایحی به مجلس ارسال شود که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند. من تعجب می‌کنم رییس جمهوری با این‌که سابقه مجلسی دارند، موضوعات این چنینی را مطرح می‌کند.
کد خبر: ۹۲۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 15 December 2020

به گزارش تابناک قم، سخنان انتقادی رییس جمهوری در نشست خبری روز گذشته در زمینه عملکرد مجلس با واکنش برخی نمایندگان مواجه شد و آنان از حسن روحانی خواستند به جای «کم‌لطفی» به مجلس، درد مردم را بشنود. نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری اینکه حسن روحانی حقوقدان است، ادبیات وی را در مواجهه با مجلس نادرست خواند.

حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته پس از مدت‌ها در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن دفاع از عملکرد خویش، از بررسی نشدن لوایح دولت در مجلس انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت بدنه کارشناسی عظیمی دارد که نمی‌توان این بدنه کارشناسی را با کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها مقایسه کرد.» مقصود روحانی از این انتقادات بیشتر به بررسی ‌نشدن لوایح دولت در زمینه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت متمرکز بود؛ لوایحی که او بار‌ها و در هر فرصتی از بی‌توجهی مجلس به آن‌ها گلایه می‌کند.

امروز جلسه علنی مجلس تحت تاثیر سخنان رییس جمهوری قرار داشت و نمایندگان در قالب تذکر به آن واکنش نشان دادند. احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس با این توضیح که مسئولیت قرار دادن طرح‌ها و لوایح در دستور هفتگی را بر عهده دارد، گفت: «در این دوره مجلس ۹۳ لایحه از طرف دولت ارائه شد، تنها ۷۰ لایحه از مجلس قبل مانده بود که در یک نامه به مجلس ارسال شد و ما آن‌ها را اعلام وصول کردیم و به کمیسیون‌ها ارجاع دادیم.»

او اضافه کرد: «فقط در کمیسیون حقوقی ۳۱ لایحه در حال بررسی است و بقیه کمیسیون‌ها هم در حال بررسی لوایح دولت هستند؛ حتی چند مورد با فوریت به مجلس ارسال شد. در حالی که همکاران ما حدود ۵۴ طرح فوریتی در نوبت داشتند، ما لوایح فوریتی دولت را در اولویت قرار داده و رسیدگی کردیم که به قانون تبدیل و هفت مورد از آن‌ها در همین مجلس ابلاغ شد.»

این عضو هیات رییسه مجلس از رییس جمهور خواست که اینقدر کم لطفی نکند و به جای آن، لوایحی به مجلس ارسال شود که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند. امیرآبادی با دادن این اطمینان که مجلس براساس آیین‌نامه داخلی اش لوایح را بررسی می‌کند، گفت: «من تعجب می‌کنم رییس جمهوری با این‌که سابقه مجلسی دارند، موضوعات این چنینی را مطرح می‌کند.»

سیدعلی یزدی خواه، نماینده تهران نیز این طور واکنش نشان داد: «از آقای رئیس جمهور تقاضا می‌شود از قرنطینه بیرون آمده و به مردم سر بزند و درد مردم را بشنود. مشکلات آن‌ها از حیث بیکاری، تورم و قیمت‌های افسارگسیخته را از نزدیک ببیند.»

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز هم گفت: «اینکه رییس جمهور می‌گوید مصوبات مجلس مضر است، توهین بزرگی به مجلس به شمار می‌آید. خواهش می‌کنم در این جور مواقع رئیس مجلس بی تفاوت نباشد و فردای آن روز، رئیس جمهور را بخواهد تا پاسخ دهد.» صحبت‌هایی که با واکنش علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس ـ که ریاست جلسه را بر عهده داشت ـ روبه رو شد. او گفت: «مجلس نمی‌خواهد وارد حاشیه شود، کسانی که این مطالب را مطرح می‌کنند، حقوقدان هستند و نباید از این الفاظ استفاده کنند.»

علاوه بر این مباحث نمایندگان در جلسه علنی امروز ضمن مخالفت با افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی، پرونده بررسی جزییات طرح اصلاح ساختار بودجه کل کشور را بستند.

همچنین وکلای ملت وارد بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شدند. طبق توضیحات علی حدادی سخنگوی کمیسیون شورا‌ها در این طرح شرایط عمومی داوطلبان مشخصا داشتن حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ سال در هنگام ثبت نام در نظر گرفته شده و آن‌ها باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن را داشته باشند. سابقه تصدی مناصب از هشت سال به شش سال کاهش یافته و استانداران و شهرداران شهر‌های دارای بالای دو میلیون نفر جمعیت و مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در شروط سابقه لحاظ شدند؛ با این توضیحات، نمایندگان با پیشنهاد حذف محدودیت سنی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند تا در انتخابات این محدویت سنی لحاظ شود.

پیشنهاد افزایش سن کاندیدا‌های ریاست جمهوری از ۷۰ به ۷۵ سال هم مورد موافقت قرار نگرفت تا سن حداکثر ۷۰ سال برای نامزد انتخاباتی ملاک باشد. نمایندگان داشتن گرین کارت یا کارت اقامت سایر کشور‌ها را برای کاندیدا‌ها انتخابات ریاست جمهوری ممنوع کردند؛ یعنی اگر فردی قصد حضور در انتخابات را داشته باشد، باید ایرانی الاصل بوده و نه تنها کارت اقامت برای سایر کشور‌ها نداشته باشد که برای دریافت آن هم درخواستی نداده باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار