کد خبر: ۹۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰ 13 September 2015
بازیگر سینما گفت: از وزیر آموزش و پرورش می خواهم که ساعت کتابخوانی را به ساعت های دبستانی ها اضافه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نخستین جشن سینما و کتاب بعدازظهر امروز با حضور جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان در ابتدا ضمن خوش آمد به حاضران گفت: خوشحالم که با همکاری دوست خوبم جلیسه رئیس خانه کتاب توانستیم جشن امروز سینما و کتاب را بگیریم.
وی در ادامه افزود: بدون هیچ اغراقی باید ادبیات را روح یک ملت دانست، روحی که در لا به لای کلمات می ماند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

سرسنگی گفت: متأسفانه در حال حاضر کتاب و کتابخوانی در کشور ما جایی ندارد و به همین منظور از مدتی قبل تصمیم گرفتیم طی تفاهمنامه ای که با هنرمندان ایرانی نوشتیم و امضا کردیم در حوزه کتاب و کتابخوانی کار بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: ملتی که با کتاب و کتاب خواندن انس داشته باشد پیشرفت می کند و از هنرمندانی که در کنار حرفه اصلی خود به کار نوشتن هم می پردازند تشکر می کنم.
سرسنگی گفت: انس هنرمندان با کتاب نه تنها مخاطبان آنها را با ارزش های بیشتری آشنا می کند بلکه بر هنر اصلی آنها نیز تأثیر مثبت می گذارد.
وی افزود: خیلی خوشحالم که امروز تعدادی از سینماگران که در سال های 93، 94 کتاب هایی تألیف کرده اند دور هم جمع شده اند و قرار است از آنها تقدیر شود.
سرسنگی گفت: در پایان سخنانم لازم می دانم که بگویم فقر الزاماً نداشتن پول نیست بلکه وقتی روزنامه های یک کشور خوانده نشود، کتاب ها در کتابخانه ها خاک بخورد و یک کتاب فروشی در انقلاب به فلافل فروشی تبدیل شود آنگاه فقر اتفاق افتاده است.
جلیسه مدیرعامل خانه کتاب نیز گفت: باعث افتخار من است که در نخستین جشن کتاب و سینما در خدمت شما هستم، در سال های 93 و 94 سعی کردیم پیوند خوبی میان سینما و کتاب برقرار کنیم چون سینما تأثیر زیادی بر توسعه کتابخوانان دارد.
وی افزود: این جشن برای آن است که به سینماگران یادآوری کنیم که چه مسئولیتی در قبال کتاب دارند و حرف آنها تا چه حد می تواند در افزایش تعداد کتابخوانان تأثیر داشته باشد.
جلیسه گفت: مردم ما سینما و سینماگران را دوست دارند و حرف آنها می تواند تشویق خوبی برای کتاب خوانی مردم باشد.
در پایان آرزو می کنم که این جشن بهانه خوبی برای پیوند بیشتر سینما و کتاب شود.
در ادامه مراسم قرار بود از داریوش مهرجویی کارگردان سینما تجلیل شود که به دلیل مشغله کاری این امکان به طور حضوری فراهم نشد و داریوش مهرجویی در قالب یک کلیپ گفت: از همه حضار معذرت خواهی می کنم که نتوانستم در این جلسه حضور پیدا کنم. به نظر من حرکتی که امروز انجام شده برای سینماگران و نویسندگان مثبت است، در کل دنیا کتاب و سینما مخصوصاً رمان و سینما باهم رابطه تنگاتنگی دارند و سینما از رمان و رمان از سینما تأثیر می گیرد. امیدوارم این حرکت در ایران هم پیشرفت کند و در حال حاضر هم شاهد این پیشرفت هستیم.
فرخ نعمتی بازیگر سینما برای تقدیر از مسعود رایگان به روی سن آمد و جایزه او را اهدا کرد.
رایگان خطاب به حضار گفت: به نظر من، تلاش های زیادی در حوزه کتاب و سینما شده است اما این تلاش ها کافی نیست، این خیلی بد است که در جامعه 80 میلیون نفری 1200 نسخه کتاب چاپ شود و هر ایرانی در سال تنها 20 دقیقه را به خواندن کتاب و روزنامه اختصاص دهد. از همین جا اعلام می کنم که من برنامه های خوبی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی دارم به گونه ای که هر مخاطب تلویزیون در سال 5 کتاب را بخواند.
غلامحسین امیرخانی خوشنویس کشور نیز هدایای سیروس ابراهیم زاده را به او اهدا کرد.
امیرخانی گفت: یادم می آید که در سال 50 یا 52 خواندم که در کشورهای اروپایی حداقل آمار کتاب خوانی 9 عدد و حداکثر 52 عدد در سال است و با توجه به اینکه قدمت ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست باید این آمار در کشور ما افزایش پیدا کند، این یک حقیقت است که کشور ما از لحاظ کتاب آرایی در مقام اول جهان قرار دارد و باید از این قضیه برای ترویج کتاب خوانی بیشتر استفاده کنیم.
سیروس ابراهیم زاده نیز گفت: با تلفیقی که بین سینما و ادبیات انجام شد می توانیم خودمان را به فرهنگ مدرن نزدیک کنیم ما باید توجه کنیم که دنیای امروز در حال تغییر است و ما هنوز نتوانستیم خود را به این سرعت پیش ببریم، امیدوارم با کتاب و کتاب خوانی این اتفاق بیفتد.
مجید سرسنگی نیز از هژیر آزاد تقدیر کرد.
هژیر آزاد گفت: وقتی 17 سال داشتم علاقه زیادی به نوشتن پیدا کردم و استادم اسکویی به من گفت نوشتن را از بیوگرافی نوشتن برای شخصیت ها آغاز کن و من نیز این کار را کردم و الآن به این نقطه رسیدم، از همه اساتید قبلی ام بابت این موضوع تشکر می کنم.
سهیلا رضوی از بهاره رهنما تقدیر کرد و بهاره رهنما گفت: حدود 20 سال پیش در فیلم عاشقانه ها من و سهیلا رضوی باهم رقیب بودیم اما اعتراف می کنم که من هرگز نمی توانم رقیب او باشم. من از خانه کتاب بابت جشن امشب تشکر می کنم همچنین از نشرهای تشنه، نگاه و مروارید ممنونم. یک کتاب هم به شما معرفی می کنم که حتماً آن را بخوانید که آن بودن در زمان حال است.
جلیسه از نرگس آبیار تقدیر کرد و آبیار گفت: من سختی های زیادی برای کتاب نوشتن و مستند ساختن کشیدم و همیشه بابت این موضوع غر می زدم اما مطمئنم که روزهای خوبی در پیش خواهم داشت.
سیروس الوند گفت: ژاپنی ها با وجود صنعتی بودنشان در همه جا کتاب می خوانند و در آنجا کتاب خواندن یک ارزش است، امیدوارم در کشور ما هم این اتفاق بیفتد و سپس از شمس لنگرودی و بهروز افخمی تقدیر کرد.
شمس لنگرودی گفت: پارسال دوستی به من زنگ زد و من را به گالری نقاشی اش دعوت کرد، این دوستم پیش از این در کار سینما بود و من از او پرسیدم چرا از کار سینما به نقاشی روی آوردی؟ گفت: چون اوضاع سینما خراب است، من به او گفتم ببین اوضاع شاعری چقدر خراب است که من از آن به سینما روی آورده ام.
پدرام اکبری مستند ساز از مرجان شیرمحمدی تقدیر کرد و مرجان شیرمحمدی گفت: من از مسئولان آموزش و پرورش می خواهم که زنگی با عنوان زنگ کتاب خوانی در مدارس ابتدایی قرار دهند زیرا کودکان در همان سن با دنیای خیال کتاب آشنا می شوند و فرهنگ کتاب خوانی برایشان نهادینه می شود.
اندیشه فولادوند نیز توسط کیوان کثیریان تقدیر شد و گفت: از مسئولان می خواهم که چاره ای برای کتاب بیندیشند زیرا با این وضعیت اقتصاد جامعه افرادی که زندگی متوسط یا زیر خط فقر دارند با وجود علاقه مندی به کتاب نیز نمی توانند کتاب را در سبد کالایشان قرار دهند.
لیلا اوتادی توسط رویا تیموریان تقدیر شد و گفت: من قول می دهم که در سال های آینده آثار بهتری را روانه بازار کتاب کنم و امیدوارم کتاب هم مثل ماشین و خانه و چیزهای دیگر جزو ارزش های ما قرار بگیرد.
امیر حاج رضایی از اشکان خطیبی تقدیر کرد و اشکان خطیبی نیز گفت: من کم سن و سال ترین عضو این جمع هستم و از آنجا که می دانم نسل جوان با گوشی هایشان ارتباط خوبی برقرار می کنند سه برنامه ایبوک، گوگل ریدر و کنیدر را که جزو پر طرفدارترین نرم افزارهای کتاب هستند به مخاطبان معرفی می کنم.
وی افزود: به نظر من هزینه هایی که از فروش این کتاب ها حاصل می شود باید صرف خرید کتاب های دیگر یا صرف هزینه تحصیل دانشجویان سینمایی که بضاعت مالی کمی دارند بشود.
در پایان این مراسم قرار شد کتاب ها با امضا و نوشته نویسندگانشان در سایت خانه کتاب حراج شود و هزینه حاصل از آن به خیریه داده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار