به گزارش تابناک بوشهر در حالی که امروز محمدجواد ظریف عازم پکن شد اما جواب های وی به جلیلی مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان در جلسه کمیسیون بررسی برجام در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
کد خبر: ۹۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 14 September 2015
به گزارش تابناک بوشهر در حالی که امروز محمدجواد ظریف عازم پکن شد اما  جواب های وی به جلیلی مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان در جلسه کمیسیون بررسی برجام  در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.



ادعای جلیلی
به گزارش تایناک بوشهر روزنامه آرمان نوشت: ادعای تازه جلیلی؛دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی روز گذشته با همراه آوردن پاورپوینت در جلسه کمیسیون بررسی برجام شرکت کرد. سعید جلیلی که در دوران شش‌سال مسئولیتش در پرونده هسته‌ای کمتر به توضیح درباره روند مذاکرات خود پرداخته بود در سومین جلسه حضورش در کمیسیون ویژه برجام فقط در نوبت صبح پنج ساعت سخنرانی کرد که جان کلام او یک جمله بود: «برجام ایران را به هدف خود در لغو تحریم‌ها نمی‌رساند.» این جدیدترین ادعای جلیلی بود که حتی با ادعای قبلی‌اش که زمینه توافق هسته‌ای در مذاکرات وی فراهم شده زمین تا آسمان فاصله داشت.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی دیروز گفت: «ساختارهای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و تحریم‌های اولیه و ثانویه سازمان ملل حفظ شده است؛ تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل تحریم‌های دولت‌های اتحادیه اروپاست که سرجای خودش است زیرا ترتیبی برای آنها مشخص نشده است و تحریم‌های کل اتحادیه اروپا هم در بخش عمده‌ای، حتی تا هشت سال آینده نیز تعلیق نخواهد شد و به این شکل حفظ می‌شود اما فقط بعضی از آنها تعلیق می‌شود که ما باز هم شاهد لغو تحریم‌ها در این حوزه نیز نیستیم.» نظر جلیلی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت ملی سازمان ملل نیز این بود که تحریم‌های تسلیحاتی سر جای خودش است و تحریم‌های غیرموشکی برگشت‌پذیر. ناگفته نماند در حالی که شبکه خبر پاورپوینت‌های جلیلی را به وضوح نشان می‌داد حاضر نشد سوالات نمایندگان از جلیلی را پخش کند.



پاسخ ظریف
نوبت دوم جلسه کمیسیون برجام، عصر روز گذشته در حالی آغاز شد که علاوه بر سعید جلیلی، محمدجواد ظریف، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حسن قشقاوی معاونان وزیر خارجه حضور داشتند. وزیر خارجه کشورمان در این نشست به سوالاتی در ارتباط با لغو تحریم‌ها، شش قطعنامه صادر شده علیه ایران و قطعنامه 2231 پاسخ داد. وی در خصوص لغو تحریم‌ها اعلام کرد که تمام تحریم‌های اقتصادی، پولی و مالی اتحادیه اروپا از روز اجرای برجام لغو خواهند شد و افزود: تمامی تحریم‌های ثانویه آمریکا در حوزه‌های اقتصادی، مالی و پولی از روز اجرای برجام متوقف و تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد نیز در حوزه‌های اقتصادی، مالی و پولی از روز اجرا لغو می‌شود. به گفته محمد جواد ظریف: اگر در بندها اشاره‌ای به وفق ماده41 شده غیر از یک مورد تجویز برگشت‌پذیری، بقیه امتیازاتی است که در قبال لغو تحریم‌های قطعنامه‌های قبلی به ما داده شده است. وی پس از پاسخ به سوالات به خاطر جلسه هیات دولت ادامه روند جلسه را به معاونان خود سپرد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار