قطعی‌های مکرر برق در حالی سبب ضرر و زیان مردم می‌شود که عده‌ای با سوءاستفاده از عدم نظارت‌ها به فکر کسب سود بیشتر از طریق رمزارزها هستند.
کد خبر: ۹۶۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ 26 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، آغازین روزهای خردادماه 1400 در استان کرمانشاه همچون بسیاری از نقاط کشور با قطعی‌های مکرر و بدون اطلاع قبلی برق همراه بود به طوری که مشکلات بسیاری را برای مردم به همراه داشت و مورد انتقاد قرار گرفت.

در ابتدا تصور برخی از قطع برق سرقت‌های تجهیزات برق بود که به گفته مسئولان از سال گذشته به شدت افزایش یافته اما با انتشار اخباری مبنی بر قطع برق در محله‌های مختلف آن هم در طول روز، موضوع خاموشی‌های بابرنامه قوت گرفت؛ تا اینکه روز گذشته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بعد از انتقادهای بسیار مردم از ارائه جدول خاموشی‌ها خبرداد.

هر چند جدول خاموشی‌ها ارائه می‌شود اما گلایه مردم به ویژه کسبه از قطب‌های مکرر و نامنظم همچنان ادامه دارد زیرا امکان فاسد شدن مواد غذایی یا ضرر و زیان بستنی فروشی‌ها وجود دارد در صورتی که اطلاع از زمان خاموشی سبب پیش‌بینی‌های لازم می‌شود.

از طرف دیگر با قطعی‌های مکرر بسیاری از شهروندان حبس شدن در آسانسور را تجربه می‌کنند و خراب شدن وسایل نقلیه هم به دلیل نوسانات برق به کرات مشاهده شده است.

این ضرر و زیانی که همیشه بر مردم در حالی است که به نظر می‌رسد متهم اصلی این اضافه بار و قطعی برق رمز ارزها هستند که نیازمند نظارت و برخورد جدی هستند.

از طرف دیگر مشکل کمبود برق با شروع فصل گرم سال موضوعی است که در چند سال گذشته نیز وجود داشته اما همچنان همچون معضلی جدید با آن برخورد می‌شود.

قطعی برق در فصل گرم سال‌های گذشته نشان می‌دهد قطعی برق چندان با کمبود آب ارتباطی ندارد و عدم توسعه نیروگاهی، عدم توسعه صنعت هسته‌ای بابت توافق برجام و عدم نظارت بر تولید رمزارزها مهمترین دلایل قطعی مکرر برق در کشور و استان باشد که متضرران اصلی آن مردم هستند.

بیشتر بخوانید
چرا برق در استان سمنان قطع می‌شود؟

قطعی بدون برنامه ریزی‌برق صدای صنعتگران البرز را در آورد/ چه‌کسی پاسخگوی زیان وارده به تولیدکنندگان است؟

رئیسی: قطعی مکرر برق از مصادیق تعدی به حقوق عامه است / افزایش قیمت نان غیرقانونی است

اما مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه تعبیر تابستان "خیلی سخت" را بهتر از تابستان سخت می‌داند و می‌گوید که برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق از سال گذشته شروع شده و تفاهم‌نامه‌‌های بسیاری با مشترکان بخش خانگی، کشاورزی، صنعتی و تجاری منعقد شده است و پیش‌بینی می‌شود چنانچه مشترکان همچون سال گذشته همکاری لازم را داشته باشند تابستان بدون مشکل سپری شود اما چنانچه در برخی روزها و ساعات همکاری نباشد به احتمال زیاد مجبور به اعمال خاموشی‌های با برنامه باشیم.

امید علی مرآتی همچون دیگر مسئولان قطعی های برق را ناشی از کمبود بارش‌ها می‌داند و می‌گوید: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و کمبود احیای سدها بخشی از تولید برق که از طریق سدها انجام می‌شود کاهش می‌یابد به طوری که امسال حدود 3000 تا 4000 مگاوات کمبود تولید در سدها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در کل کشور و استان کرمانشاه 15 تا 20 درصد بار مصرفی افزایش یافته است عنوان کرد: بیت‌کوین‌ها نیز مشکلی برای صنعت برق ایجاد کرده‌اند زیرا بیشتر آن‌ها به صورت غیرمجاز در مراکزی که از تعرفه برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند فعالیت دارند.

مرآتی با اشاره به اینکه به افرادی که مکان بیت‌کوین‌ها را اطلاع‌رسانی کنند پاداش‌هایی تعلق می‌‌گیرد گفت: در سال گذشته حدود 340 ماینر کشف شد و از ابتدای سال تاکنون نیز 34 مورد کشف شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه عنوان کرد: هنوز هیچ مشترکی مجوزی از سازمان صمت به عنوان مجوز استفاده از بیت‌کوین به ما ارائه نداده است و تمام افرادی که اکنون از بیت‌کوین استفاده می‌کنند فعالیت غیرقانونی دارند.

وی با بیان اینکه زمستان سال گذشته نیز در زمینه تولید برق و گاز نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شدیم افزود: شرکت توانیر و حوزه برق به دنبال اورهال نیروگاه‌ها هستند که به تولید اضافه شود.

مرآتی با اشاره به اینکه در کل استان در حوزه شهر 100 درصد و در حوزه روستا 99/86 درصد مشترکان دارای برق هستند گفت: 800 هزار مشترک و حدود 18 هزار و 500 دستگاه ترانسفورماتور و 20 هزار کیلومتر شبکه در استان وجود دارد و وظیفه شرکت توزیع نگهداری از شبکه نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 250 کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار تبدیل شد عنوان کرد: دلیل بسیاری از خاموشی‌ها سرقت کابل برق است و گاهی سبب خاموشی‌های طولانی‌ مدت می‌شود که به دنبال کاهش این زمان هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت: سرقت کابل‌ها پدیده‌ای در کل کشور است و مختص کرمانشاه نیست اما گشت‌های شبانه‌ای به این منظور تشکیل شده است.

مرآتی عنوان کرد: از ابتدای سال مکاتبات بسیاری با ستاد بحران انجام شده و هر اداره‌ای که دیزل ژنراتور دارد موظف است استفاده کند و گازوییل به نرخ دولتی در اختیار آن‌‌ها قرار می‌گیرد و هزینه برق مصرفی را نیز شرکت توزیع پرداخت می‌کند.

وی افزود: در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو استفاده از کولرهای گازی ممنوع است و سایر ادارات نیز باید مصرف برق را نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش دهند و بعد از ساعت اداری نیز بیش از 10 درصد مصرف نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با اشاره به پیگیری برای تغییر ساعت کاری ادارات گفت: بیمارستان‌ها و مراکز مهم در ابتدای کار در برنامه خاموشی‌ها قرار نمی‌گیرند.

 

،

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار