متاسفانه با شرایط آب و هوایی ایجاد شده در استان قم چندروزی است که مردم در کنار محدودیت‌های تشدید وضع کرونایی، همچنان مجبور به خانه‌نشینی هستند و بهتر است بخاطر آلودگی شدید هوا، از فعالیت‌های خارج از منزل خود بیش از پیش کم کنند. آلودگی‌ای که چندروزیست تمام سطح شهر را در بر گرفته و ذرات گرد و غبار و باد‌های شدیدی که حتی درون خانه‌ها هم نفوذ کرده‌اند.
کد خبر: ۹۸۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ 02 August 2021

به گزارش تابناک قم، از زمان حمله کرونا ویروس به کشور و استان قم، دلایل محکمی برای در خانه ماندن و ماسک زدن به وجود آمد، دلایلی که بیش از یکسال طول کشید و خوشبختانه به امید واکسن چند وقتی است که همه در انتظار زندگی سابق و رهایی از ماسک به سر میبرند.

اما متاسفانه با شرایط آب و هوایی ایجاد شده در استان قم چندروزی است که مردم در کنار محدودیت‌های تشدید وضع کرونایی، همچنان مجبور به خانه‌نشینی هستند و بهتر است بخاطر آلودگی شدید هوا، از فعالیت‌های خارج از منزل خود بیش از پیش کم کنند. آلودگی‌ای که چندروزیست تمام سطح شهر را در بر گرفته و ذرات گرد و غبار و باد‌های شدیدی که حتی درون خانه‌ها هم نفوذ کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اداره کل هواشناسی استان، شاخص کیفیت هوا در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق، در شرایط خطرناکی قرار دارد و طبق اطلاعیه اداره کل محیط زیست قم شاخص و کیفیت هوای شهر به علت وجود آلاینده‌ها و خیزش گرد و خاک به عدد ۳۶۷ رسیده که وضعیت خطرناکی برای گروه‌های حساس مانند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان است و این دسته از افراد باید در خانه بمانند.پ

طبیعتا در دورانی از سال که بارش‌ها به نسبت مواقع دیگر کم میشود و الگوی تابستانی در کشور شکل میگیرد، ریزگرد‌ها شروع به جا‌بجایی میکنند. متاسفانه در شهر قم و بسیاری شهر‌های دیگر هم به دلیل بی توجهی مسئولین به بیابانی شدن مناطق اطراف شهر، هر سال باد‌ها و ریزگرد‌ها نسبت به سال قبل افزایش یافته و خطرات بیشتری را برای مردم ایجاد میکنند، اما همچنان هم برنامه‌ای برای کنترلشان ایجاد نمیشود.

بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان این وضعیت تا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ادامه خواهد داشت و تا آن روز تمامی شهروندان بایستی مراقبت‌های لازم در برابر این ذرات آلوده را انجام دهند.

الودگی هوا اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده‌ای مضر و بیماری زا است، اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان و افراد بیمار آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند. بیشتر اسیب‌های ناشی از الودگی هوا مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می‌شود و این خطر بزرگتری برای افراد کرونایی هست که علائم تنفسی مشابهی دارند.

استفاده بیشتر از سبزیجات، سیب، کلم، کرفس، نوشیدن آب زیاد جهت خروج املاح و ذرات آلوده از بدن، استفاده از ماسک، مصرف شیر و لبنیات، شستشوی صورت با آب و صابون و نیز شستشوی مجاری تنفسی فوقانی به منظور کاهش عوارض و حساسیت و عدم استعمال دخانیات توصیه‌هایی برای پشت‌سر گذاشتن این ایام است.

خوشبختانه به گفته اداره کل هواشناسی استان این شرایط تا سه‌شنبه به اتمام میرسد و تا آن روز همانطور که بیش از یکسال در خانه ماندیم و ماسک زدیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و مسوولان وعده دادند و اتفاقی نیفتاد، باز هم صبر و مراقبت میکنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار