کد خبر: ۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ 03 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،عابد فتاحي عضو ديگر كمسيون بهداشت و درمان در مجلس شوراي اسلامي ونماینده مردم ارومیه در مجلس،درباره مصرف خودسرانه دارو هشدار داد و گفت: مصرف خودسرانه داروها خود عاملی مهمي در توليد بيماري هستند که می‌توانند اثرات جبران‌ناپذیری بر جای گذارند.

به گفته وي حتي مصرف زياد و خودسرانه داروهاي ويتامين نيز خطر ساز هستند .

عضو ديگر كمسيون بهداشت و درمان در مجلس شوراي اسلامي افزود: هر ايراني روزانه به طور متوسط 3 تا 5 عدد دارو مصرف مي كند كه اين رقم زيادي است.

فتاحي بيشترين داروهاي مصرفي در آذربايجان غربي را آنتي بيوتيك و همچنين داروهاي معده، قلب و ديابت عنوان كرد و افزود: متاسفانه دارو خوردن به عادت و فرهنگ مردم تبدیل شده است.

البته مصرف بی رویه دارو موضوعی جدید نبوده ،بلکه این معضل سال طولانی است که فکر مسئولان امر را به خود مشغول کرده است.

بطوريكه رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم در سال 91 ، در واکنش به آمار منتشره مبنی ‌بر مصرف حدود ۳۴ میلیارد عدد دارو در سال ۹۱ و جایگاه اول ایران در آسیا در مصرف خودسرانه دارو، گفت: دارو یک نوع ماده سمی و شیمیایی است و مصرف این مواد اگر بخشی از بدن را از بیماری نجات دهد، به‌طور حتم به بخشی دیگری آسیب می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه ایران در آسیا رتبه دوم را در مصرف خودسرانه دارو داراست، تصریح کرد: هم‌اکنون بر اساس آمارها کشور چین در رتبه اول مصرف دارو در آسیا است، اما باید در این رابطه نخست جمعیت این کشور را درنظر بگیریم، همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده بخش عمده‌ای از داروهای چینی محصولات گیاهی است، از این‌رو فکر نمی‌کنم که در هیچ جای دنیا کشوری به اندازه ایران دارو مصرف کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار