دبیر علمی همایش «حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» گفت: این همایش طی روزهای ۲۱ و ۲۲ مهرماه سال جاری بصورت مجازی و حضوری در دانشگاه قم ترتیب خواهد یافت.
کد خبر: ۹۹۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 04 October 2021

به گزارش تابناک قم، مصطفی فضائلی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود منطقه خاورمیانه طی دهه های گذشته همواره درگیر بحران و جنگ بوده که این حوادث در ابعاد مختلف بر کشور ایران تاثیرگذار بوده و آثار آن از ابعاد مختلف به ویژه مبحث حقوق بین الملل باید مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته وی، امید می رود این همایش بتواند محتوای علمی قابل عرضه ای برای حل مخاصمات مسلحانه در سطح بین الملل تامین کند.

فضائلی اضافه کرد: مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا با توجه به مبحث حقوق توسل به زور و بررسی توجیهات کشورهای درگیر مخاصمات و منازعات، مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا از نظر حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق پس از جنگ و تروریسم در منطقه و مخاصمات مسلحانه، چهار محور این همایش بین المللی است.

وی بیان کرد: حقوق بشردوستانه معطوف به حقوق زمان جنگ است که برای حفظ جان غیرنظامیان، اهداف غیرانظامی، عدم بگارگیری سلاح های ممنوعه، مباحث زیست محیطی وغیره تدوین شده و باید میزان نقض آن از زمان حضور بیگانان در منطقه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: در رابطه با مبحث مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق پس از جنگ باید دولت های درگیر پاسخگوی اقدامات و نقض قوانین باشند و مسوولیت عملیات نظامی خود پس از پایان مخاصمه را بپذیرند چراکه در حقوق بین الملل امری به نام مرور زمان وجود ندارد و هرگونه نقض قوانین امکان تعقیب قضایی در هر زمانی وجود دارد.

فضائلی تصریح کرد: خاور میانه یکی از کانون های اصلی پدیده تروریسم در سطح بین الملل است و کشور ما نیز یکی از قربانیان تروریسم است، افغانستان یگی دیگر از کشورهایی است که این پدیده مخاصمات ناپایانی را به وجود آورده است.

به گفته وی، تاکنون ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده و مقالات برگزیده در قالب یک جلد کتاب منتشر و در یک مجله تخصصی حقوقی به زبان انگلیسی چاپ خواهد شد.

وی یادآور شد: نشانی سایت همایش http://ill.qom.ac.ir بوده و برگزاری همایش به صورت حضوری و آنلاین خواهد بود؛ پخش آنلاین در نشانی qom.ac.ir/ill بوده و مکان همایش در تالار شیخ مفید دانشگاه قم خواهد بود.

ارسال ۱۲۰ مقاله به همایش مخاصمات مسلحانه در منطقه

دبیر اجرایی همایش بین المللی حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه نیز در ادامه با بیان اینکه کمیته علمی همایش متشکل از اساتیدی از چندین کشور مختلف است، بیان کرد: بیش از ۱۲۰ مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به دبیرخانه این همایش ارسال شده و ارسال مقالات به این همایش تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد.

سیدیاسر ضیایی یادآور شد: این همایش چهارشنبه ۲۱ مهرماه امسال از ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰ با حضور خانواده شهدا آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در خلال برگزاری این همایش کارگاه آموزشی تعقیب جرایم جنگی با حضور اساتید باتجربه برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: تیزر همایش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده شده و اصل همایش نیز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ترجمه همزمان خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار