یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به گذشت حدود یک سال از اجرایی شدن برجام و کاهش هزینههای واردت کالا به ایران، قیمت خودروهای وارداتی به طور میانگین پنج تا ۱۰ درصد باید کاهش یابد.به گزارش ایسنا، حسن کریمی سنجری اظهار کرد: در گذشته و پیش از اجرایی شدن برجام، واردات خودرو به ایران با برخی هزینههای اضافی همراه بود.وی با بیان اینکه در آن زمان پرداخت پول خودروهای وارداتی از طریق صرافیها و با هزینههای اضافی صورت میگرفت، خاطرنشان کرد: با این حال چنین هزینههایی با اجرایی شدن برجام از بین رفته و در نتیجه هزینههای واردات خودرو کاهش یافته است.این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه بر آن هماکنون امکان گشایش السی شش ماهه برای واردات از چین فراهم شده است و اگر امکان گشایش السی یوزانس از اروپا نیز فراهم شود شاهد کاهش بیشتر هزینههای واردات خودرو خواهیم بود.وی افزود: تحت تاثیر همین کاهش هزینههای واردات است که در ماههای اخیر شرایط فروش خودروهای وارداتی در بازار به نفع مشتریان تغییر کرده و برخی واردکنندگان خودرو محصولاتشان را به صورت قسطی و بدون بهره میفروشند.کریمی سنجری با بیان اینکه با وجود تسهیل شرایط فروش خودروهای وارداتی قیمت این محصولات نیز باید به طور میانگین پنج تا ۱۰ درصد کاهش یابد، تصریح کرد: با این حال شرایط بازار خودروی ایران و انحصار موجود، دست واردکنندگان را برای گرانفروشی باز گذاشته است.وی ادامه داد: برخی از واردکنندگان خودرو نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی نیستند و محصولاتشان را از طریق واسطهها خریداری و وارد میکنند که این موضوع نیز در گرانتر بودن قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به قیمت جهانی این محصولات تاثیرگذار است.این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: بنابراین در این زمینه از یک سو باید واردکنندگان خودرو را مجبور کرد که با اخذ نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی، واردات خودرو را به طور مستقیم و از خودروساز تولیدکننده انجام دهند و از سوی دیگر شرایط را برای ایجاد خطوط تولید خودروهای وارداتی در ایران فراهم کرد.