یک مشاور تحصیلی گفت: به‌طور طبیعی اغلب افرادی که قصد حضور در جلسه امتحان را دارند؛ دچار «استرس»، «اضطراب» و «هیجان» می‌شوند که با انجام برخی کارها و رعایت برخی نکته‌ها می‌توانند از میزان آن کاهش داده و با آرامش روانی و اطمینان خاطر بیشتری در جلسه آزمون حاضر شوند.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰ 26 May 2024

به گزارش تابناک قزوین، کبری درویش‌پیشه به مناسبت ایام امتحانات دانش‌آموزان اظهار کرد: امتحان یکی از اصلی‌ترین معیارهای سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان و یا دانشجویان است چراکه تنها با کسب نمره قبولی می‌توانند آن دوره تحصیلی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله بعدی تحصیلی شوند و به همین سبب آمادگی برای حضور در جلسه امتحان موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود و مشاوران تحصیلی توجه و تأکید بسیاری بر آن دارند.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: به‌طور طبیعی اغلب افرادی که قصد حضور در جلسه امتحان را دارند؛ دچار «استرس»، «اضطراب» و «هیجان» می‌شوند که با انجام برخی کارها و رعایت برخی نکته‌ها می‌توانند از میزان آن کاهش داده و با آرامش روانی و اطمینان خاطر بیشتری در جلسه آزمون حاضر شوند.

وی بیان کرد: تعیین اهداف مطالعه به فرد در برنامه‌ریزی، تمرکز و استفاده مؤثر از زمان در جهت آمادگی برای آزمون کمک می‌کند. اگر دانش‌آموزان و یا دانشجویان اهدافی را برای خود تعیین کنند و به آن هدف‌ها پایبند باشند، با اطمینان بیشتر می‌توان گفت که با حفظ انگیزه در مسیر مطالعه، به موفقیت دست خواهند یافت.

این دکترای روانشناسی تربیتی توصیه کرد: دانش‌آموزان و یا دانشجویانی که قصد حضور در جلسه امتحان را دارند ضمن اینکه شب پیش از امتحان باید زودتر از هر شب بخوابند تا استراحت بیشتری داشته باشند؛ صبح روز امتحان باید زودتر از روزهای معمول از خواب بیدار شده و پس از اقامه نماز و مرور کلی مطالب درسی خود؛ وقت کافی برای خوردن صبحانه و آماده شدن را داشته باشند.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که پرهیز از «شتاب» و «عجله کردن» خود می‌تواند عامل مهمی در ایجاد حس آرامش خاطر دانش‌آموزان و یا دانشجویان باشد که به‌طور یقین همین آرامش درونی نقش بسیار مهمی در موفقیت فرد در جلسه امتحان خواهد داشت.

درویش‌پیشه با بیان اینکه همه ما در دوره‌های مختلف تحصیلی افرادی را در روزهای برگزاری امتحان دیده‌ایم که پر از استرس بوده‌اند و بعضی از رفتارهای آنان ناخودآگاه بر روحیه و آرامش ما تأثیر منفی داشته است؛ به دانش‌آموزان توصیه کرد که اگر در محل برگزاری آزمون افرادی را می‌بینید که رفتار پر استرسی را دارند حتماً از آنان دوری کنید و سعی کنید در گوشه‌ای خلوت و به دور از هیاهوهای خاص روز امتحان تنها به مرور آنچه مطالعه کرده‌اید بپردازید.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که دانش‌آموز در روز امتحان و قبل از شرکت در آزمون تنها نیاز به آرامش قلبی دارد اما متأسفانه در این روز مهم؛ همیشه هستند کسانی که ناخودآگاه و غیر عامدانه با کلمات مختلف استرس را در فرد افزایش می‌دهند.

شیوه‌ درست پاسخ به سؤالات امتحان

این مدرس دانشگاه درباره چگونگی پاسخگویی به سؤال‌ها به دانش‌آموزان توصیه کرد آنان پاسخگویی به سؤال‌ها را با ساده‌ترین‌ها آغاز کنند و در ادامه گفت: پاسخ دادن دانش‌آموز به آن دسته از سؤال‌هایی که از پاسخ درست اطمینان دارند؛ سبب افزایش اعتمادبه‌نفس می‌گردد و بالطبع ذهن آرام‌آرام به سمت سؤال‌هایی می‌رود که پاسخ آن‌ها را فراموش کرده و پیش از آن آمادگی پاسخگویی به آن سؤال‌ها را نداشته است.

وی تصریح کرد: بعضی از دانش‌آموزان بر اساس یک عادت نادرست؛ پس از دریافت برگه سؤال‌ها و بدون مطالعه تمام آن‌ها؛ از همان سؤال یک شروع به پاسخگویی می‌کنند. باید به این نکته مهم توجه جدی داشته باشیم که هیچ الزام یا اجباری وجود ندارد تا همه سؤال‌ها را به ترتیب پاسخ دهیم اما باید با این فن آشنا باشیم تا حین پاسخگویی به سؤال‌ها؛ سؤال‌هایی را که پاسخ نداده‌ایم با علامت از سایر سؤال‌ها تفکیک کنیم تا در پایان به این دسته از سؤال‌های مشخص شده پاسخ صحیح دهیم.

مؤلف کتاب «روان‌شناسی رشد» گفت: گاهی اوقات دیده‌شده است که بعضی از طراحان سؤال‌؛ به هنگام طراحی سؤال‌ها به استانداردهای طرح سؤال توجهی نمی‌کنند و با سبک و سلیقه خود به طراحی سؤال مشغول می‌شوند که همین نوع سؤال‌ها سبب سردرگمی دانش آموزان به هنگام پاسخگویی به سؤال‌ها می‌شود؛ در این شرایط به دانش آموزان توصیه می‌کنم تا در زمان برگزاری آزمون به «زمان پاسخگویی» و به تعبیر ساده‌تر به «مدیریت زمان» توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان نباید برای یک سؤال یا مسئله بیش از زمانی که طراح در نظر گرفته است، وقت صرف کنند چراکه همین مسئله سبب می‌شود تا از پاسخگویی به سایر سؤال‌ها بازبمانند. دانش‌آموزان نباید از سؤال پرسیدن بترسند. دانش‌آموزان باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که اگر نکته‌ای از یک سؤال برای آنان نامفهوم و مبهم است از عوامل برگزاری آزمون که حتماً در میان آنان معلم آن درس نیز حضور دارد تا به سؤال‌های احتمالی دانش‌آموزان پاسخ دهد؛ سؤال کنند.

این دکترای روانشناسی تربیتی تصریح کرد: موفقیت دانش آموزان ما در گرو «همدلی» تمام اعضای یک خانواده است. اعضای خانواده باید با تشکیل یک تیم منسجم و متحد و زیر نظر یک «مشاور» کار بلد و متبحر دانش‌آموز را تا رسیدن به قله موفقیت همراهی کنند. بر اساس یافته‌های علمی نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است. خانواده‌هایی که محیطی گرم، صمیمی و پر از «امنیت عاطفی» را برای دانش آموزان خود ایجاد می‌کنند، به فرزندان دانش‌آموز خود کمک می‌کنند تا آنان با اعتمادبه‌نفس بیش‌تری در مسیر تحصیلی خود گام بردارند.

درویش‌پیشه در پایان اظهار کرد: بدون تردید باید بگوییم که همین حمایتی که در پرتو «امنیت عاطفی» به دست می‌آید؛ در برهه‌ها و مواقع سخت، مانند مواجهه با نمرات پایین یا مشکلات تحصیلی، به فرزندان اطمینان می‌دهد که در هر شرایطی از سوی والدین و حتی سایر اعضای خانواده پشتیبانی می‌شوند. این نوع حمایت به آنان کمک می‌کند تا با اعتمادبه‌نفس و انگیزه بیشتری به تلاش‌های تحصیلی خود ادامه دهند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار